Gå til innhold

Lavkarbo og tilvenningsperioder


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er en kjempeinteressant problemstilling! Jeg vil anta at det er blitt forsket på normalvektige, friske personer som har gått fra et "vanlig" kosthold til LCHF, og hva som eventuelt skjer med kolesterol, blodtrykk etc? LCHF er jo trukket frem av flere som "løsningen" på hjerteproblemer, men er det egentlig vektnedgangen som er den virkelige vinneren her?

(I motsetning til hva avataren vil få dere til å tro: Har ingen agenda, er bare oppriktig nysgjerrig :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare nok en anekdote fra min side, men jeg har levd lavkarbo (50 - 150 gram per dag) de siste 2,5 årene nå, og begynner å kjenne til litt av dette etterhvert. Jeg er mer opplagt jo mindre karbo jeg har, når jeg går helt ned i ketose slik som jeg er nå ( er på PSMF, for tiden) så bobler jeg over av energi, og jeg er i utgangspunktet lavkarbo fra før. Jeg trener StrongLift 5 x 5 og løfter på gode dager 1,5 gang min egen kroppsvekt i knebøy på arbeidssettene mine - med 30 - 60 sekunders hvile mellom settene. Jeg merker nå at jeg har litt midre piff pga. at jeg er på PSMF og høyt kaloriunderskudd.

Det er ikke snakk om at det er fordi man venner seg til at man er slapp og dårlig. Jeg merker veldig godt at formen blir dårligere når jeg får i meg mer karbo enn det jeg bør, sågar når jeg får i meg mer vegetabilske oljer enn det jeg bør. Om jeg f.eks glefser i meg en hel pose potetgull en gang i blant fordi jeg syns det er veldig godt og fordi det er min kryptonitt, så føler jeg meg fyllesyk dagen etter. Skikkelig jævlig rett og slett. For ikke å snakke om at jeg faller rett om og blir gørtrøtt av insulinresponsen fra 250 gram potetgull. :p

Det jeg tror mange gjør "feil" på lavkarbo er at de spiser a) for lite mat og B) for lite grønnsaker. Sultfølelsen blir undertrykt og man tror at man har spist mye fordi man er jo ikke sulten. Nå som jeg er på PSMF så spiser jeg ca. 1 kg grønnsaker og 1 kg kjøtt per dag, og er allikevel på rundt bare 1500 - 1800 kcal per dag. Det er for meg et solid underskudd. Vanligvis har jeg i tillegg rundt 150 - 250 gram fett på dette igjen.

Igjen, jeg er bare et n=1 eksperiement og andre kan ha annen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling!

Selv har jeg levd lchf i snart to år og stortrives! Ubehagene det snakkes om her kjente jeg på de første ukene og det tok litt tid før det normaliserte seg. Forenklet sagt er årsaken til ubehagene i startet at det tar tid for kroppen å omstille seg til å bruke fett som energikilde istedenfor karbohydratene, en krevende prosess med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier at kroppen må tilpasse seg å bruke fett som energikilde, hva menes egentlig da? Alle mennesker, uavhengig av kosthold, bruker jo fett som energikilde (eller ville det vært dumt å lagre energi i form av fett). Menes det at fett brukes av kroppen som erstatning for glukose, som ville blitt brukt om det var tilstede i tilstrekkelige mengder?

Alle toppidrettsutøvere innen kondisjonsidretter presterer på høye nivåer fordi de er gode til å forbrenne fett. I fysiologiboka mi (Dahl) beskrives det at en maratonløper har glukose i blodet til å løpe i 4 minutter, leverglykogen til å løpe i 18 minutter og muskelglykogen til å løpe i 1 time. Med andre ord må resten av energien komme fra lagret fett om man skal fullføre et maraton.

Om man er i ketose, har man fortsatt muligheten til å bedrive anaerobt arbeid? Fett kan ikke forbrennes anaerobt, men kan ketoner eventuelt det? Eller vil noen som er i ketose over lengre tid, og har lave glykogenlagre, miste evnen til anaerobt arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...