Gå til innhold

Hvor/hvordan kan man teste om man har raske eller langsomme muskelfibre?


Bro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Haha, tror jeg følger den mer upresise testen Stig referer til. Leste litt om det akkurat. Hørtes #¤%& ut!

Har dere noe mening om type fibre som bygger mest muskler og type fibre som bygger mest styrke?

Føler at jeg leser litt forksjellig. Stig har jo en del års erfaring, muligens du har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=
De som har sett " Wicked tuna fishing" vet hvordan en muskelbiopsi fungerer :D

Hadde aldri i verden gjort det.

Der har du den rette beskrivelsen ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe mening om type fibre som bygger mest muskler og type fibre som bygger mest styrke?

Føler at jeg leser litt forksjellig. Stig har jo en del års erfaring, muligens du har noen synspunkter?

Type II-fibre har størst potensiale for økning i både cellevolum (hypertrofi) og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type II-fibre har størst potensiale for økning i både cellevolum (hypertrofi) og styrke.

Så det betyr vel tren tungt og eksplosivt for mest mulig muskler og styrke. Trodde det skulle være en forskjell mellom det å bygge muskler og ren styrke. Men er det noe stort skille mellom styre og muskler? eller er det så å si fult korrelerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr vel tren tungt og eksplosivt for mest mulig muskler og styrke.

At man skal trene relativt tungt for muskelvekst er vel det vel ganske bred enighet om ja. Ikke noe nytt der. ;)

Trodde det skulle være en forskjell mellom det å bygge muskler og ren styrke. Men er det noe stort skille mellom styre og muskler? eller er det så å si fult korrelerte?

Det er en forskjell på styrke og muskelvekst, da det er to helt forskjellige mål.

Men de korrelerer stort sett bra. Økt muskelmasse fører så å si alltid til økt styrke, og økt styrke forekommer veldig ofte pga. økt muskelmasse. Men ja, det er også andre faktorer som spiller inn på maks-styrke, som aktivering av motoriske enheter, koordinasjon osv. osv. Dette er litt av grunnen til at f.eks. en del vektløftere vil ha høyere maksløft i f.eks. knebøy enn bodybuildere med mer muskelmasse (finnes selvfølgelig flere faktorer her, som antropometri og bevegelighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skal trene relativt tungt for muskelvekst er vel det vel ganske bred enighet om ja. Ikke noe nytt der. ;)

Det er en forskjell på styrke og muskelvekst, da det er to helt forskjellige mål.

Men de korrelerer stort sett bra. Økt muskelmasse fører så å si alltid til økt styrke, og økt styrke forekommer veldig ofte pga. økt muskelmasse. Men ja, det er også andre faktorer som spiller inn på maks-styrke, som aktivering av motoriske enheter, koordinasjon osv. osv. Dette er litt av grunnen til at f.eks. en del vektløftere vil ha høyere maksløft i f.eks. knebøy enn bodybuildere med mer muskelmasse (finnes selvfølgelig flere faktorer her, som antropometri og bevegelighet).

Tror jeg formulerte meg veldig feil, beklager. Har trent såpass lenge at jeg vet hvordan jeg trener med forskjell på styrke og muskelvekst. Men har fått øynene opp litt det med de ulike type muskelfibrene. Ser at det nevnes mer og mer om dette på nettet. Men det å forstå sine egne type muskelfibre og med tanke på muskelvekst spesielt. Tenkte å prøve litt upresise metoder på gymmen for å finne hva slags type muskelfibre jeg har, også prøve å tilpasse meg det. Hadde vært litt motiverende for meg å trene etter en sånn prinsipp. Har du noen erfaring med dette?

Slik jeg har forstått er at feks legger e typisk langsome fibre og bør trenes med høyt volum, mange reps. Leste det på nettet. Men så igjen, leste jeg igjen det motsatte for legger, at de er raske og bør trenes tungt. Men sånn fungerer det vel når man leser på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt spekulativt ut.

For det første er det veldig vanskelig (umulig) for deg å få en god idé om andelen av forskjellige muskelfibertyper utifra "metoder på gymmen". ;)

Og om du så hadde funnet ut at du har f.eks. stor andel type I-fibre og liten andel type IIA-fibre, hva skal du endre med treningen for å øke muskelveksten?

Det er en interessant tanke, men i praksis tror jeg ikke det er noe spesielt du kan gjøre for å optimalisere treningen basert på din fordeling av muskelfibertyper. Det vil uansett være type II-muskelfibrene som har størst potensiale for økning i volum og styrke (økt antall sarkomerer/kontraktile muskelproteiner), uavhengig av om du har en stor eller liten andel av disse fibrene i musklene.

Finnes mye bra info om fysiologi på nettet, men pass opp for unyansert tabloid-info :) Da kan man fort dra rare konklusjoner.

Liten innføring i forskjellene mellom type I og II:

Veldig mye bra info på den kanalen hvis du vil sette deg litt inn i fysiologi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte den metoden Stig lister lengere opp i denne posten, altså muskelfiber test. Leste litt om muskelbiopsi, huff nei, uaktuelt.

Takk for youtube linken. Regner med at du har kommet frem til at denne er troverdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med gentest som kan kjøpes på apoteket?

Jeg så faktisk denne for noen dager siden, interessant! Vurderer å kjøpe en selv. Står en del info om hva de faktisk tester på produsentens side her: www.yesnotest.se/produkt/klassificering-av-muskelegenskap/

(trykk på "mer information".)

Men, selv med en presis test av muskelfibertyper, vil jeg fortsatt tro at denne informasjonen heller kan si deg om du burde satse på marathon eller sprint/vektløfting (dersom du vil bli så god at genetiske forutsetninger kan begrense deg), og ikke så mye om hvordan du bør trene dersom målet uavhengig av predisposisjon er muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...