Gå til innhold

Hvor/hvordan kan man teste om man har raske eller langsomme muskelfibre?


Bro

Anbefalte innlegg

hva mener du om en slik test? Verdt det? Skal lese gjennom testen din nøye i kveld.

Mye av det som kommer frem i testen var jo ting jeg egentlig visste da jeg har holdt på med dette så lenge. Det er jo greit å "få det på papir" men det var ingenting som overrasket meg veldig. For min del så er det bare gøy å prøve å bli klokere på sin egen kropp, men jeg er nok mer interessert i dette en de fleste. Jeg hadde og Børge Fagerli tilgjengelig til å tolke resultatene litt mer nøye en jeg kanskje klarte selv, så fikk litt ekstra ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv deg fram med treningen. Jeg responderer f.eks best på lave reps på triceps, men høye reps på bein.

Kan ikke drive og ta biopsi av alle kroppsdeler ;)

Haha, hvis du gjør det, så får du lage en egen logg på det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som kommer frem i testen var jo ting jeg egentlig visste da jeg har holdt på med dette så lenge. Det er jo greit å "få det på papir" men det var ingenting som overrasket meg veldig. For min del så er det bare gøy å prøve å bli klokere på sin egen kropp, men jeg er nok mer interessert i dette en de fleste. Jeg hadde og Børge Fagerli tilgjengelig til å tolke resultatene litt mer nøye en jeg kanskje klarte selv, så fikk litt ekstra ut av det.

Leste meg litt opp på dette greiene i går og kom til å tenke følgende: Altså, uansett hvordan genetikken din er, så må du trene etter det du ønsker å oppnå. Feks er det slik at du har gener for marathon, men ønsker å se ut som en sprinter, så trener du som en sprinter.

Har fått en bedre forståelse på min kropp i det siste (utenom biceps, forblir alltid et mysterium)

feks bryst fungerer veldig bra med variasjon.

Rygg = minst 6 reps grunnet kontakten her er så viktig for min del.

Triceps = lave reps

Ben = variasjon ( det er noe med bena mine, de vokser uansett hva jeg gjør.)

Skuldre = uten tvil høye reps, men trener dem ikke så ofte.

Mage = vetta faen

Legger = høyreps hver dag nesten

Men alle disse antagelsene mine jeg tror jeg vet om min kropp, hadde vært morro å sjekke med en sånn gentest fra apoteket folk nevner i kombinasjon med den metoden som du listet øverst i tråden. Som du sa tidligere, bekreftelse på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Alle musklene dine har en blanding av både fibertype I, IIa, IIx. Når du bruker en muskel vil kraften den kan produsere reguleres ved antall rekrutterte- motoriske enheter/muskelfiber og frekvensen på nervesignalene fra sentralnervesystemet til muskelen. Så når du starter å løfte f.eks. bicepscurl så vil fibertype I blir rekruttert først fordi kraften som kreves for å løfte vekten ikke er så krevende. Disse fibrene vil bli slitne etter hvert og fler fiber må rekrutteres. Så rekrutteringshierakiet går i denne rekkefølgen: fibertype 1, fibertype IIa, fibertype IIx. Når du ligger på ca. 80% av den maksimale kraften muskelen/muskelgruppen kan produsere er alle muskelfibre rekruttert. Måten sentralnervesystemet kan få musklene til å produsere mer kraft da er ved å sende nervesignalene som går til musklene i et høyere tempo. Altså vil alle muskelfibrene dine bli trent når du f.eks. løfter knebøy på 80% av 1 RM.

Man ser også ofte en forandring fra fibertype IIx til IIa hos folk som trener mye. Når man holder seg unna trening i en liten periode vil fibrene mest sannsynlig forandre seg til IIx igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...