Gå til innhold

Random tanker, innspill og andre rariteter


ronniba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan får du det til å stemme? Jeg mener en forskjell på 2 dB skal gi en forskjell i "akustisk intensitet" på 1,5848931924611134852021013733915 og ikke 2.
Da har jeg blitt lurt! noe med at den var logaritmisk. Høyner 3 per et eller annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg blitt lurt! noe med at den var logaritmisk. Høyner 3 per et eller annet.

Det stemmer at det er en logaritmisk skala. Så vidt jeg vet er forskjellen i intensitet med en økning på 1 dB 10^(1/10), som er 1,2589 (runder av til fire desimaler). Forskjellen i intensitet med en økning på 2 dB blir da 1,2589*1,2589, eller 10^(2/10), som blir 1,5848. På samme måte blir en økning på 10 dB til en 10^(10/10) = 10 ganger økning i intensitet. Men dette henger ikke direkte sammen med persepsjon av lydstyrke, og en økning på 10 dB vil oppfattes som omtrent dobbelt så høyt og ikke ti ganger så høyt. En forskjell på 2-3 dB er knapt hørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er en logaritmisk skala. Så vidt jeg vet er forskjellen i intensitet med en økning på 1 dB 10^(1/10), som er 1,2589 (runder av til fire desimaler). Forskjellen i intensitet med en økning på 2 dB blir da 1,2589*1,2589, eller 10^(2/10), som blir 1,5848. På samme måte blir en økning på 10 dB til en 10^(10/10) = 10 ganger økning i intensitet. Men dette henger ikke direkte sammen med persepsjon av lydstyrke, og en økning på 10 dB vil oppfattes som omtrent dobbelt så høyt og ikke ti ganger så høyt. En forskjell på 2-3 dB er knapt hørbar.

Aha.. Den skjønte jeg faktisk, skal finne feilkilden og gi en reprimade. Internet doesn't tell the truth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil 1dB + 1dB bli 4dB?

Dersom du har to lydkjelder som gir det same lydnivået er summen av dei lydnivået + 3 dB, så sånn sett kan 1 + 1 bli 4... :)

Men dersom du har ein lydkjelde som støyer 1 dB og den auker med 1 dB, så blir 1 + 1 "berre" 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis forskjellen mellom to verdier som legges sammen, i dB, er 0 så legges det til 3.01 dB :)

Har eg faktisk aldri sett før... Og eg har arbeida med støy og støymålingar tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Log(2)/log(10) :)

Beklager, skreeeekkeleg lenge sidan eg har hatt matematikkundervisning eller måtte rekna med logaritme. Blei berre nysgjerrig på om du hadde ein enkel forklaring på den "særregelen" ved 0 dB skilnad, men det er kanskje det regnestykket ditt er... :)

Det har uansett minimal praktisk betydning. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...