Gå til innhold

Smerter i nedre del av rygg.


BirgitteA

Anbefalte innlegg

For et par uker siden prøvde jeg meg på markløft for første gang. Det gikk fint den første dagen, men da jeg kom hjem etter dag2 hadde jeg skikkelig vondt i nedre del av ryggen ved siden av halebeinet (på venstre side). Det gjorde såpass vondt at jeg tok ei 1-2 ukers lang pause fra treninga. Etter en stund forsvant smertene men når jeg nå har begynt å trene igjen har det kommet tilbake. Jeg gjør ikke markløft lenger siden jeg tror smertene kom fra den øvelsen. Kan jeg ha pådratt meg en skade bare ved å trene øvelsen to ganger? Får vondt av å foreksempel bøye meg ned for å knyte sko eller hente noe som ligger på bakken. Ellers går det helt greit og gå osv. Men det plager meg veldig.

Hva synes dere jeg skal gjøre? Fortsette å trene som normalt å se om det går over eller ta en pause? Vil virkelig ikke ta enda en pause :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et par uker siden prøvde jeg meg på markløft for første gang. Det gikk fint den første dagen, men da jeg kom hjem etter dag2 hadde jeg skikkelig vondt i nedre del av ryggen ved siden av halebeinet (på venstre side). Det gjorde såpass vondt at jeg tok ei 1-2 ukers lang pause fra treninga. Etter en stund forsvant smertene men når jeg nå har begynt å trene igjen har det kommet tilbake. Jeg gjør ikke markløft lenger siden jeg tror smertene kom fra den øvelsen. Kan jeg ha pådratt meg en skade bare ved å trene øvelsen to ganger? Får vondt av å foreksempel bøye meg ned for å knyte sko eller hente noe som ligger på bakken. Ellers går det helt greit og gå osv. Men det plager meg veldig.

Hva synes dere jeg skal gjøre? Fortsette å trene som normalt å se om det går over eller ta en pause? Vil virkelig ikke ta enda en pause :(

Det høres ut som du kan ha fått en skikkelig strekk i korsrygg.Hvor langt nede ved halebeinet er det?

Om du har hatt plagen i flere uker, ville jeg oppsøkt enten en lege eller kiropraktor for å sjekke det ut. Er absolutt ikke verdt å skade ryggen... folk er liksom litt avhengige av den o_O

Strakk noen muskler i korsryggen selv i fjor vinter. Men trente et par ganger etterpå likevel, og tenkte at smerten bare var "midlertidig". endte opp med 2 mnd til kiropraktor.. not worth it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du kan ha fått en skikkelig strekk i korsrygg.Hvor langt nede ved halebeinet er det?

Om du har hatt plagen i flere uker, ville jeg oppsøkt enten en lege eller kiropraktor for å sjekke det ut. Er absolutt ikke verdt å skade ryggen... folk er liksom litt avhengige av den o_O

Strakk noen muskler i korsryggen selv i fjor vinter. Men trente et par ganger etterpå likevel, og tenkte at smerten bare var "midlertidig". endte opp med 2 mnd til kiropraktor.. not worth it.

Det er akkurat over rumpeballen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til fysioterapeut å få sjekket det ut når det har vart så lenge. Kan godt hende at du ikke hadde varmet opp skikkelig før du løftet, noe som kan skape mye ubehag i korsrygg.

Det er viktig at kroppen er forberedt på det den skal gjøre. Noen av de øvelsene som går mest på rygg kan du prøve ut uansett for å forebygge og sjekke ståa. Dynamisk oppvarming er en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et bilde på nettet og merk av hvor smerten er. Hvilken bevegelse må du gjøre for at smerten skal inntreffe? Høres ut som SIJ (sacroilliac joint) problem.

Kan også hende at du har pådratt deg en prolaps. Er det en strålende smerte? Typisk ved dårlig utgangspunkt og dårlig teknikk. Markløft er en øvelse for viderekommende.

Det er alt for stort fokus på at alle skal kjøre baseløft i dag, og det fører ofte til problemer.

Scott Herman er forøvrig en joke.

[ATTACH]142739[/ATTACH]

post-10689-14440980231604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et bilde på nettet og merk av hvor smerten er. Hvilken bevegelse må du gjøre for at smerten skal inntreffe? Høres ut som SIJ (sacroilliac joint) problem.

Kan også hende at du har pådratt deg en prolaps. Er det en strålende smerte? Typisk ved dårlig utgangspunkt og dårlig teknikk. Markløft er en øvelse for viderekommende.

Det er alt for stort fokus på at alle skal kjøre baseløft i dag, og det fører ofte til problemer.

Scott Herman er forøvrig en joke.

[ATTACH]142739[/ATTACH]

Smertene er ca der jeg har markert med rødt (den øverste ringen, ikke den som var på bildet fra før). Smertene intreffer mest hver gang jeg bøyer meg ned, men kan også kjenne den når jeg bare sitter i en stol eller går.

post-32948-14440980282066_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være SI smerte, kan være muskelstrekk. Uansett antar jeg at du har kjørt med dårlig teknikk. Tren rolig men unngå øvelser som krever at du må bøye deg noe særlig før du har fått skikkelig opplæring.

Tipper dette går over av seg selv. Du kan kjøre mage rolig og se om det hjelper.

Er det SI så bør du komme deg til en kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at du har det samme som meg, slik du beskriver det. Låsning i en ryggvirvel i korsryggen som gjør at noen "puter" i korsryggen blir hovne og presser litt på noe nerver. Ifølge både kiropraktor og fysioterapaut er dette en "veldig vanlig skade" for folk som kjører markløft med litt tunge vekter.

Fikk med en gang fortalt at jeg ikke skulle gjøre ting på trening som gjør vondt (for meg var dette mark, strakmark og bøy), og at det skulle ordnes med 2 behandlinger i uken over 3-4 uker. Etter 3,5mnd holder jeg fortsatt på med ukentlige behandlinger og kan fortsatt ikke trene mark. Det har blitt bedre, så bøy går heldigvis fint.

Anbefaler uansett at du oppsøker kiropraktor. Virker ikke som dette er noe som går over av seg selv.

Edit: Jeg fikk det forøvrig første gang jeg skulle prøve strakmark (en øvelse alle kiropraktorer og fysioterapauter jeg har vært borti anbefaler å holde seg unna). Kiropraktoren mente at det kanskje allerede var noe som var litt feil i korsryggen, og at dette var det som utløste det. Kanskje det samme med deg, siden dette var første gang du kjørte markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! høres ut som akkurat det samme problemet jeg har, en smerte som kommer og går litt, men gjør mest vondt når jeg sitter/ligger og legger press på det området. Har smerter akkurat der du har sirklet rundt. Var hos kiropraktor idag, og han fant fort ut at dette var en slags låsning i bekkenet på venstre side, pluss veldig stiv muskulatur rundt rumpe og korsrygg, betydelig mer på venstre siden. Dette skylder mest sannsynlig en plantar fascitt jeg har hatt i venstre fot, som har gjort at jeg har gått på en unormal måte for venstresiden min.

Dette var lett å ordne mente han, trengte kun 4-5 behandlinger, og nå på førstekonsultasjon knakk han opp i bekkenet, samt masserte og trykket på triggerpunkter i korsryggen.. føler det er bedre allerede, så jeg anbefaler veldig å ta en tur til kiropraktor! :)

Han mente forøvrig også at jeg burde holde meg unna markløft under behandlingen, og at jeg måtte trene opp kjernemuskulaturen min før jeg kunne begi meg ut på det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg fikk det forøvrig første gang jeg skulle prøve strakmark (en øvelse alle kiropraktorer og fysioterapauter jeg har vært borti anbefaler å holde seg unna). Kiropraktoren mente at det kanskje allerede var noe som var litt feil i korsryggen, og at dette var det som utløste det. Kanskje det samme med deg, siden dette var første gang du kjørte markløft.

Fordi veldig få kjører strakmark riktig... Vanlig mark og, forøvrig. Bekken skal være på linje med ryggrad, stabilisert av kjerne. Når kjernen er svak og motorisk kontroll og opplæring er utilstrekkelig så kan det fort smelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat det samme problemet i over 3 år nå. Jeg fikk det fordi jeg mistet fokus under markløft en gang og da smalt det godt. Det tok et par dager før jeg klarte å bevege meg skikkelig igjen. En stund etter det hadde jeg vondt hver gang når jeg tok markløft, men det ordnet seg når jeg skiftet fra alternert til overhåndsgrep.

Men siden den gang har jeg hatt vondt innimellom i perioder uten at jeg helt forstår hvorfor. Plutselig bare låser det seg enten det er når jeg trener, knytter lissene, skal reise meg eller noe annet som gjør at ryggen skal bevege seg.. Jeg kan og ligge i sengen på rygg og ikke klare å reise meg rett opp fordi da er nedre venstre del av ryggen helt låst.

Jeg har verken gått til kiropraktor eller fysioterapaut. Er det flere som har erfaring med akkurat det? Jeg er i grunn overbevist over at jeg har for svak kjernemusklatur, så kanskje bare å trene den opp og spare de pengene? Noe ironisk er det at jeg akkurat nå har vondt fordi jeg har trent kjernemusklatur, og at det er grunnen til at jeg har en tendens til å holde meg litt unna det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et typisk prolaps tilfelle, ikke SI. stramme hamstrings, svak(og inaktiv) kjerne. Går ut i fra at du har kraftig hypomobilitet i ryggen. Legg ut et bilde av overkoppen din der man ser rygg og bekkenstillng fra siden. Marker hvor smerten er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :)

Prolaps høres ikke helt greit ut. Usikker på det med stramme hamstrings og hypomobilitet. Noen måte å teste det?

Lastet opp et bilde her. Det er vondest der den røde sirkelen er, men av og til gjør det vondt nedover og. Rompe og av og til ned i bakside lår føler jeg. Men som oftest bare i siden av korsryggen der.

Noe ide på hva det er?

post-18443-14440980689069_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sansynlig en prolaps i nedre lumbar ett sted, ja. Muligens L4-L5? Kom deg til en fagperson for å få det konstantert.

Hold deg unna trening som involverer belastning av ryggen. Hver gang du bøyer deg nå, så irriterer du skaden. Prøv å gjøre all bøying og løfting kun med hofta og beina.

Det er en del ting du kan gjøre, men vanskelig å coache slikt over nettet når det gjelder ryggen.

Best at du kommer deg til en kiropraktor. Få ham til å sjekke om du har hypomobilitet i lumbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert det samme jeg hadde, og det er en låsning i bekkenet.. dette medfører stiv muskulatur rundt rumpe og korsrygg. Hva gjør du når det gjør vondt? hjelper det å tøye ut? Min kiropraktor fant problemet med engang, og måtte knekke opp i bekkenet mitt for å løsne opp, og stakk nåler i musklene som var låst. Jeg er utrolig mye bedre nå, så jeg anbefaler veldig å dra til en kiropraktor. De har måter å løsne opp på som ingen uttøyninger og tennisballer vil klare å nå, det blir kun midlertidige løsninger som lindrer der og da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil1234 Oki, da tar jeg å gjør det! Takk for hjelpen! =)

E.N Som oftest bare lar jeg det gjøre vondt og prøver å ikke tenke så mye på det. Evt gjøre det jeg skal gjøre på en måte som ikke bruker den delen av ryggen. Men det hjelper absolutt å bli varm ved bevegelse!

Flott at det hjalp med kiropraktor da! =) Jeg forstår det at jeg må ta turen til en selv. Men når du sier utrolig mye bedre, mener du at det ikke er helt vekke? Og gikk du til en kiropraktor som og kunne akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også rundt og ignorerte problemet, utsatte veldig lenge å dra til en fagperson fordi det er dyrt, men til slutt måtte jeg innse at det aldri ville gå vekk av seg selv.. Jeg fikk det veldig fort på trening, spesielt ved markløft, og av og til måtte jeg stoppe opp treninga, ta en ball og massere korsryggen fordi det ble vondt. Da innså jeg at jeg trengte hjelp.

Joda, alle smerter er borte foreløpig, og jeg får verken vondt når jeg sitter eller ligger, eller står på venstrebenet (gjorde vondt å ta på sokken på høyrefoten). Jeg har hatt to behandlinger på to dager, så jeg vil ikke si for sikkert nå at smertene er helt borte, men det føles veldig som om han har ordnet opp der! Jeg tror alle kiropraktorer kan stikke nåler i en muskel, det virket ikke vanskelig og han sa aldri noe om at dette var spesielt noe han kunne. Jeg kunne velge om jeg skulle bruke nåler eller om han skulle bruke hendene, men nåler ville nå enda dypere inn til muskelen så jeg gikk for det. Ble ekstremt øm i muskelen med engang han tok dem ut, og det var bevis på hvor stive/ anspente/låste de var, til tross for at jeg tøyer ut hver dag.

uansett, sterkere kjerne og å tøye ut hofteleddsbøyerne, utside lår og rumpe var noe jeg ble bedt om å gjøre, så det er noe du får gjøre imens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også rundt og ignorerte problemet, utsatte veldig lenge å dra til en fagperson fordi det er dyrt, men til slutt måtte jeg innse at det aldri ville gå vekk av seg selv.. Jeg fikk det veldig fort på trening, spesielt ved markløft, og av og til måtte jeg stoppe opp treninga, ta en ball og massere korsryggen fordi det ble vondt. Da innså jeg at jeg trengte hjelp.

Joda, alle smerter er borte foreløpig, og jeg får verken vondt når jeg sitter eller ligger, eller står på venstrebenet (gjorde vondt å ta på sokken på høyrefoten). Jeg har hatt to behandlinger på to dager, så jeg vil ikke si for sikkert nå at smertene er helt borte, men det føles veldig som om han har ordnet opp der! Jeg tror alle kiropraktorer kan stikke nåler i en muskel, det virket ikke vanskelig og han sa aldri noe om at dette var spesielt noe han kunne. Jeg kunne velge om jeg skulle bruke nåler eller om han skulle bruke hendene, men nåler ville nå enda dypere inn til muskelen så jeg gikk for det. Ble ekstremt øm i muskelen med engang han tok dem ut, og det var bevis på hvor stive/ anspente/låste de var, til tross for at jeg tøyer ut hver dag.

uansett, sterkere kjerne og å tøye ut hofteleddsbøyerne, utside lår og rumpe var noe jeg ble bedt om å gjøre, så det er noe du får gjøre imens :)

Husker du hva han sa at det var for noe? Høres veldig ut som at han fiksa SI-leddet ditt, det har en tendens til å låse seg hos enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...