Gå til innhold

Teknikksjekk markløft


CupCayk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, ser et par ting her. For det første går hofta fortere opp enn ryggen. For det andre overekstenderer du på slutten av løftet.

Fix:

Press med BEINA, ikke la ryggen forlate linje fra hoften. Fyll magen med luft og press alt du har i magen før du begynner å presse med beina (pass på å ha gått på do før mark ;)

Ift hyperekstensjon: Press deg 'mot himmelen', ikke bakover. Hyperekstensjon (altså at hofta forlater linjen til ryggen, nok en gang) er ikke noe du vil gjøre.

Kan også se ut som at du har (mye?) fleksjon i lumbar i bunn, det gir mening ettersom at jeg ser at du bruker beina i løftet, men allikevel ikke fullfører synkront. Om du har hypomobilitet i lumbar så MÅ du jobbe med dette for å holde deg skadefri. Altså lengde i hamstring. Strekk hams etter hver økt, både med strakt kne og litt bøy i knærne. Dog ikke helt sikker på dette, ettersom jeg kun har sett denne lille videosnutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hyperekstensjon er ikke noe jeg gjør ofte, men ser det her. Det med lumbar har jeg fått høre før på andre videoer, også i knebøy, jeg har slitt veldig med stramme hamstrings/hofte/sete muskulatur men jobber iherdig med saken. Skal forsøke å poste noen fler videoer snart, få med litt knebøy også.

Takk for tilbakemeldingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå lavere enn at du kan holde hofte og ryggrad på linje. For det første fører det til SKADER, for det andre tyder det på at kjerna di er for svak til å holde ryggen og bekken på plass. Hold deg til halvbøy og rumenske mark (eller block pulls) frem til mobiliteten er på G, er mitt råd. Men du bestemmer så klart selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer nok i løpet av kort tid til å oppsøke styrkeløftklubb, det har vært planen en stund! Skal fortsette å tøye og skumrulle for bedre mobilitet, og trene mer kjerne. Kan slutte å gå veeeldig dypt og heller fokusere på rett rygg. Forslag til gode kjerneøvelser forutenom planken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å coache deg på baseløft. Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du ta en time med meg. Ellers finner du sikkert en luring i nærheten som veit hva han driver med.

Planke og sideplank er alt jeg bruker. Legg på vekt eventuelt. Husk stabil kjerne under øvelsen (veldig mange trenger coaching i kjerneaktivering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en til å filme meg i et par knebøy sett idag for å sjekke om det samme skjer her, viser seg at jeg hadde en helt forferdelig tilt i bånn der. Kommer dette også av stramme hamstrings? eller er det en lang liste over ting som må på plass? Vet ikke om det er noe nyttig å vite det, men jeg har en mye større bekkentilt nå enn da jeg begynte med baseøvlser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ulik effekt av knebøy til parallell og Ass-To-Grass. Du får bedre treningsffekt av bøy til parallell fordi du da kan bruke høyere belastning enn ved A2G. A2G gir riktignok større stimulering av glutes, ja, men da på bekostning av lavere vekt på stanga som dermed gir mindre treningseffekt.

Uansett så vil vi som du sier ikke ofre ryggen for ekstra dybde. Et greit veilledende råd er å gå så dypt som du kan med nøytral ryggrad (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått gode tips av Tronaldo her, men jeg ser at kjernestyrken din virkelig er et svakt punkt (beina ser sterke ut!). Du trenger coaching her. Gjør øvelsene vi snakka om for core og få noen til å hjelpe deg med aktivering. Hofta og ryggen skal ikke 'slippe' så lett når kjernen er aktivert, den skal være betong.

Det er riktig at du skal gå dypt, men du må ha mobiliteten for det. Kjør safe og jobb med mobilitet ved sidenav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre grunnere knebøy fra nå av, og være forsiktig i markløft. Har begynt med planke og sideplanke med vekt på fra og med idag, skal gjøre det 4 ganger i uken. Blir mye tøying av bakside lår/hofte/sete fremover. Takk igjen for tips :) Så får vi se hvordan dette går fremover! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre grunnere knebøy fra nå av, og være forsiktig i markløft. Har begynt med planke og sideplanke med vekt på fra og med idag, skal gjøre det 4 ganger i uken. Blir mye tøying av bakside lår/hofte/sete fremover. Takk igjen for tips :) Så får vi se hvordan dette går fremover! :D

Husk at rom ikke var bygget på en dag. Lykke til buddy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg noen ekspertrolle her, men jeg har blitt "opplært" i at skulderen skal være noen cm foran stanga i markløft i startpunktet. Det hindrer at man går for dypt, og man blir "sterkere". Er jeg helt på viddene når jeg sier det? :whistle:

Kommer an på proporsjonane dine. Det er ingen fasit på dybe. Det som er universelt er at hofte og rygg må være på linje og at man skal dra stanga cirka på rett linje opp.

Et vrient eksempel kan være lange lårbein og korte armer. Blir mye fleksjon i ankel og lite gunstig. Sumo kan være et greit alternativ selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...