Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare meg eller var faktisk den bøyen på 485 litt i grenseland dybdemessig? Hadde ikke blitt sjokkert om den hadde blitt underkjent, men kan bare bære vinkel.

Jeg satt å tenkte det samme, men turde ikke si noe:) For meg ser det ikke litt godkjent ut, men nå er jeg ikke dommer heller...

Jeg satt å tenkte det samme, men turde ikke si noe:) For meg ser det ikke litt godkjent ut, men nå er jeg ikke dommer heller...

Dybde dømmes ikke forfra, det har man sidedommerne til. Man ser ofte at hoveddommer godkjenner løftet, mens begge sidedommerne gir underkjent på dybde (av og til omvendt). I tilfellet til Carl Yngvar var det konsensus blant dommerne, heldigvis :)

Det er fryktelig vanskelig å dømme dybde på løftere med store lår, som Håvard var inne på, og er noe både kvinner og menn med litt størrelse på tømmerstokkene har problemer med. Carl har løst dette med å gå nærmest ATG tidligere, men har tydeligvis gjort noen tekniske justeringer og kommer ikke like dypt lenger, men fortsatt dypt nok.

Hadde dog vært interessant med film fra siden! Kristoffer Eikeland har en film på sin instagram fra siden, men det er umulig å se dybde pga alle spotterne... :) Edit: ser Håvard la ut filmen (screenshot) nå!

Annonse

post-2004-14440979729188_thumb.jpg

Hvis kameraet er akkurat i knehøyde, så mener jeg at det ikke er dypt nok, men hvis det er høyere så er det kanskje dypt nok.

Jeg synes uansett at bildene her i tråden belyser hvor vanskelig det må være å dømme store løftere. Sidedommerene ser ikke ut til å være i en posisjon der de faktisk ser hoften fra siden. Det blir veldig vanskelig å se hvor på hoften som skal under knærne når det er så store lår i veien.

[ATTACH=full]142225[/ATTACH]

Hvis kameraet er akkurat i knehøyde, så mener jeg at det ikke er dypt nok, men hvis det er høyere så er det kanskje dypt nok.

Jeg synes uansett at bildene her i tråden belyser hvor vanskelig det må være å dømme store løftere. Sidedommerene ser ikke ut til å være i en posisjon der de faktisk ser hoften fra siden. Det blir veldig vanskelig å se hvor på hoften som skal under knærne når det er så store lår i veien.

Tror du må oppdatere anatomikunnskapene, Vika! Man har som regel beltet høyere enn hoftekammen, og det er hofteleddet man dømmer utifra, som er 5-10cm lavere enn hoftekammen. Det blir ren gjetning hvor hofteleddet befinner seg inne i de lårene der, men det er etter min mening dypt nok.

Skulle gjerne sett at kameravinkelen var litt høyere. Og dette er vel grunnen til at man ikke har videodømming :p

Tror du må oppdatere anatomikunnskapene, Vika! Man har som regel beltet høyere enn hoftekammen, og det er hofteleddet man dømmer utifra, som er 5-10cm lavere enn hoftekammen. Det blir ren gjetning hvor hofteleddet befinner seg inne i de lårene der, men det er etter min mening dypt nok.

Skulle gjerne sett at kameravinkelen var litt høyere. Og dette er vel grunnen til at man ikke har videodømming :p

Aha. Da har jeg misforstått dømmingen. Trodde det var det røde punktet man ser etter. Er det grønne punktet riktigere?

post-2004-1444097972958_thumb.jpg

Aha. Da har jeg misforstått dømmingen. Trodde det var det røde punktet man ser etter. Er det grønne punktet riktigere?

[ATTACH=full]142226[/ATTACH]

Yes! Man kan ofte se på den overgangen hos løftere med mindre lår da lårene beveger seg nedover når de har passert riktig dybde, men når lårene er på størrelse med Carl Yngvar, Hans Magne, Hildeborg osv. sine er man nødt til å se "inn i hofta" rett og slett - der hofteleddet faktisk er. Og det er her dømmingen blir vanskelig.

Edit: bildet er forøvrig i grenseland :p

Jfr. IPFs tekniske reglement:

Upon receiving the Chief Referee’s signal the lifter must bend the knees and lower the body until the

top surface of the legs at the hip joint is lower than the top of the knees.

Annonse

Upon receiving the Chief Referee’s signal the lifter must bend the knees and lower the body until the

top surface of the legs at the hip joint is lower than the top of the knees.

De vil jo si toppen av låret ved hofteleddet. Altså er det det røde punktet?

IL033110027.jpg

Ved begge tilfeller er hoftekammen (rød prikk) ikke under godkjent dybde, mens på bilde B er hofteleddet under toppen av kneleddet.

Ser dog at regelen er åpen for tolkning, og det er godt mulig jeg har misforstått, men det er det jeg har lært i alle fall.

Jeg lar tvilen komme de tiltalte til gode, da det norske tekniske reglement ga et litt bedre bilde. Min kognitive dissonans får vike for sannheten, kan se ut som Dr Squat er fortjent sin tittel ;)

Men mener fortsatt CYC er dyp nok :)

Har alltid blitt fortalt at det er rød prikk av Hege (Berge), og hun er dommer også. Er det tvil har jeg personalmøte om en time og kan dobbeltsjekke! Synes også CYC ser dyp nok ut, man ser at rumpa ligger godt mellom beina og dermed antakeligvis har hofteleddet godt under.

post-2004-14440979729835_thumb.jpg

Dybde A vil være akkurat godkjent ifølge din definisjon Nicolai Hildre, mens dybde B vil være akkurat godkjent hvis det er toppen av låret som skal under kneet. EDIT: Begge under tvil selvsagt siden det er bilder av grensetilfellet.

Dybde B ser mer ut som det som er grenseland i styrkeløft, mens A ser ut som en for høy dybde.

Jeg vil si begge er "godkjent" under trening hos folk som ikke driver med styrkeløft siden begge tilfellene gir en ok balanse mellom fremside og bakside i bunnposisjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...