Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 18 år gammel jente som liker veldig godt å løpe, men de siste 4-5 månedene har jeg kjent en smerte inni kneet. Får trykkbølge for å gjøre det bedre, og jeg har fått noen øvelser av en fysioterapeut for å bygge opp kneet. Jeg starter med å varme opp i 5 min, deretter tar jeg to forskjellige tøyninger, så bruker jeg apparatet "kne-ekstensjon", og tøyer ut igjen.

Syns dette har hjulpet meg med smertene i kneet, men allikevel går det ikke vekk. Er veldig redd for å begynne å løpe igjen, fordi jeg vil ikke gjøre skaden verre....

Derfor spør jeg om noen har noen gode råd/tips til hvordan jeg kan trene opp kneet? Alt hjelper!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29406-treningsmetoder-for-%C3%B8delagt-kne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da synes jeg du skal spørre fysioterapeuten om hva han/hun mener er galt med kneet ditt. Veldig vanskelig å skulle si hva vi synes du bør gjøre når vi ikke aner hva som er feilen. Når det er sagt så er leg extensions en øvelse jeg tilnærmet aldri bruker.

Du kan gjerne fortelle litt mer om kneet ditt så kan vi se om det er noe mer å komme med. Beskriv hvor smerten sitter (merk gjerne av på et bilde), hva som gjør vondt, hva som ikke gjør vondt, hvordan det begynte, osvosvosv. Jo mer informasjon jo bedre.

Da synes jeg du skal spørre fysioterapeuten om hva han/hun mener er galt med kneet ditt. Veldig vanskelig å skulle si hva vi synes du bør gjøre når vi ikke aner hva som er feilen. Når det er sagt så er leg extensions en øvelse jeg tilnærmet aldri bruker.

Du kan gjerne fortelle litt mer om kneet ditt så kan vi se om det er noe mer å komme med. Beskriv hvor smerten sitter (merk gjerne av på et bilde), hva som gjør vondt, hva som ikke gjør vondt, hvordan det begynte, osvosvosv. Jo mer informasjon jo bedre.

( Dette er ikke mine knær, bare et illustrerende bilde)

post-33774-14440977715302_thumb.jpg

Tegnet med rødt hvor jeg kjenner skaden på det høyre benet. Det startet da jeg begynte å løpe uten å tøye ut etter treningsøktene, jeg har løpt en del på asfalt som kanskje kan være årsaken også. Nå kjenner jeg smerten veldig lite i forhold til hva jeg gjorde før, men jeg kjenner at den er der om jeg beveger meg hyppig. Det er litt vanskelig å forklare smerten fordi den er på en måte inni kneet, men jeg kan kjenne den litt når jeg tar på stedet som er vist på tegningen. Forstod du mer av dette?

Hei, eg er absolutt ingen ekspert på noen som helst måte.. men derimot så sliter eg selv med knea. Det å trene balanse og stabiliseringsøvelser på kneet og beina generelt, vil virke forebyggende og kan over tid hjelpe mot knesmertene. Tren og styrke på beina, men pass på riktig teknikk og begynn gjerne med mindre vekter og flere reps. Anbefaler og at du kutter ut asfaltløping så godt det lar seg gjøre. Personlig går eg no ca 1 km på asfalt til eg kommer til en 1.5 km grusvei, som eg så løper på frem og tilbake. Etter økten går eg stortsett heim, selv om det frister å løpe den siste kilometeren. Merker mye mindre til knesmertene av å løpe på grus! Også, prøv å unngå å løpe i nedoverbakke! I nedoverbakke øker kraften på knea noe grassalt, som absolutt ikkje vil gjøre kneet noe sterkere der og da. Det er litt tiltak å alltid måtte finne en grusvei/skogssti, men det å kunne løpe uten smerter er absolutt verdt det. Vi skal jo tross alt, i utgangspunktet, ha de samme to knea heile livet :)

Annonse

Hei, eg er absolutt ingen ekspert på noen som helst måte.. men derimot så sliter eg selv med knea. Det å trene balanse og stabiliseringsøvelser på kneet og beina generelt, vil virke forebyggende og kan over tid hjelpe mot knesmertene. Tren og styrke på beina, men pass på riktig teknikk og begynn gjerne med mindre vekter og flere reps. Anbefaler og at du kutter ut asfaltløping så godt det lar seg gjøre. Personlig går eg no ca 1 km på asfalt til eg kommer til en 1.5 km grusvei, som eg så løper på frem og tilbake. Etter økten går eg stortsett heim, selv om det frister å løpe den siste kilometeren. Merker mye mindre til knesmertene av å løpe på grus! Også, prøv å unngå å løpe i nedoverbakke! I nedoverbakke øker kraften på knea noe grassalt, som absolutt ikkje vil gjøre kneet noe sterkere der og da. Det er litt tiltak å alltid måtte finne en grusvei/skogssti, men det å kunne løpe uten smerter er absolutt verdt det. Vi skal jo tross alt, i utgangspunktet, ha de samme to knea heile livet :)

Trener allerede litt balanse for knærne! :) Har du noen øvelser som kan være relevante? Når jeg kan begynne med løpingen igjen skal jeg ta ditt råd og redusere løpingen på asfalt. Som du sier, jeg vil jo ikke slite med disse skadene for resten av livet....

Er smerten under kneskåla eller inni/over den? Ser bildet ditt, men greit at du svarer konkret på det.

Om du kjenner under kneskåla di at leggbeinet stikker ut mer enn vanlig (innser at det er litt vanskelig for deg å bedømme dette), så kan det tyde på at du har nok ubalanse i muskelaturen til at tibia (leggbeinet) blir dratt frem. Resultatet er betennelse i senen under patella. Har selv hatt dette, og ble kvitt det ved å bruke MASSE tid på å styrke bakside lår og strekke forside lår.

Det motsatte vil være for sterk hamstring, da vil smertene være høyere oppe. I så tilfelle vil du måtte gjøre nøyaktig det motsatte, styrke quads og strekke hamstrings.

Jeg regner altså med at du har smerter pga dårlig sentrering av kneleddet.

Har vondt i det området der jeg også, ruller innside lår og strekker ut mye - føler det hjelper. Tok mr før påske, og den viste betennelse i semimembranosussenen, så nå skal jeg starte med trykkbølger. Har stram quad og slapp hamstring pga (mislykket) korsbåndoperasjon på det kneet.

Strekk quads og styrk hams? good mornings, strak mark, back extensions (pass på at hofta følger ryggen), sittende og liggende leg curl, osv. Det du beskriver er nok en gang usentrert ledd og påfølgende konsekvenser...

Semimem targettes best med liggende hamstring curl og tærne vinklet litt mot hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...