Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy og markløft


Heavyweight

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kunne sikkert roet ned tempoet bittelitt og spart pustingen til når du står på toppen av markløften, halve cluet er å gi ryggraden så mye støtte som man kan,og det krever at man har lufttrykket under kontroll.

Mtp vektene og antall reps vil jeg påstå at du har betydelig mer inne på en 1RM ; prøv å ta en ny video med tyngre belastning ;det gjør det lettere å se evt. svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft: Du kan med fordel unngå og stå så nærme speilet ved markløft, speilet kan distrahere og nakken kommer automatisk i en dårligere posisjon hvis du stirrer i den, også pusten som Aurelius nevner. Ta det roligere i bunn, pust dypt inn, spenn opp - pust ut på toppen - repetere. Mister mye spenn og krefter av og puste ut midt under løftet (da spesielt med flere reps).

Knebøy: Kanskje presse knærne enda mer ut? vanskelig og se på videoen, men synes de kommer litt langt foran.

Pirk: Ikke ha et bein foran så den andre bak og gå ut, her taper du spenn og krefter. Kjør begge beina under og få hofta under stanga før avløft - gå så et kort, et langt så et kort. Da er du i riktig posisjon og du har bedre kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ting jeg ikke har tenkt på, tusen takk for tilbakemelding til alle!

Jeg har alltid tenkt at det er lurt å puste ut under kraftanstrengelse for å få mer kraft, men jeg ser poenget med å unngå dette for å få bedre spenn i markløft. Dette skal prøves ut!

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan tenke at det er viktigere jo tyngre løftet er, så sånn sett er det viktigst på knebøy og markløft. Du bør også gjøre det på skulderpress, for en effekt av Valsalva er at energi overføres effektivt gjennom stram muskulatur. I en skulderpress så overføres energi fra gulvet og helt opp til hendene/stanga utstrakt over hodet. Hvis kjernemuskulaturen ikke er stram så vil det føre til "energilekkasjer". I praksis blir løftet mindre effektivt og dermed tyngre. Pust inn, stram magen!

På pull-ups/chin-ups er det ikke så viktig siden ryggraden ikke er under særlig belastning. Om du skal holde pusten så gjøre det på vei opp i den konsentriske fasen. For mye styr med å holde pusten når du gjør chin-ups kan kuke til settet, så bare gjør som du liker best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...