Gå til innhold

Litt sunnere kaker, desserter og annet snadder


Anbefalte innlegg

Jeg vil med denne tråden dele oppskrifter på litt sunnere kaker, desserter og annet snadder, og håper at andre også har noen gode oppskrifter som de vil dele med oss.

Med sunnere mener jeg noe som har gjerne litt mindre innhold av raske karbohydrater og fett, men også som inneholder mer enn bare raske karbohydrater og/eller fett.

Jeg sier ikke med denne tråden at supersøtt eller høyt innhold av fett er noe en skal holde seg vekke fra eller at det direkte er veldig usunt, jeg er bare på jakt etter litt sunnere alternativer, mest for meg selv, men også for å fremme at "sunt" kan være godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunn-sjokolade-og-r%C3%B8dbetkake-497x331.jpg

Sunn sjokolade- og rødbetkake

Ingredienser (1 kake):

  • 300 gr mørk sjokolade (70%)
  • 250 gr rødbeter, skrelt og finrevet
  • 50 gr flytende honning
  • 4 egg, del plommene og hvitene for seg
  • 120 gr malte mandler (mandelmel)
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ss kakaopulver
  • 20 cm kakeform
  • litt rapsolje
  • yoghurt naturelle

Fremgangsmåte:

  • Smelt 200 gr av sjokoladen i et vannbad (i en bolle over en gryte med vann som er varmt, men ikke koker)
  • Bland den smelta sjokoladen med finrevne rødbeter, honning, eggeplommene, mandelmel, bakepulver og kakaopulver.
  • Visp eggehvitene stive og bland først inn en klatt, deretter resten, forsiktig.
  • Dekk kakeformen med bakepapir på bunnen.
  • Smør hele formen med litt rapsolje, rist i mandelmel og rist deretter av det som blir overflødig.
  • Stek i forvarmet ovn på 180 grader i ca 50 minutter.
  • Stikk en liten trepinne i midten av kaken i 5 sekunder, kleber det seg ikke deig på, så er den ferdig.
  • Avkjøl.
  • Smelt resten av sjokoladen og server med kaken.
  • Servér også yoghurt naturelle til, da dette passer perfekt til den mørke smaken.

Hva er bra med denne retten?

Mandel inneholder blant annet enumetted fett, protein, kostfiber, e-vitamin, jern og b-vitaminene folat og niacin. Dette er et sunnere alternativ til hvetemel som blant annet inneholder mye raske karbohydrater.

Fra orginaloppskriften (Jamie Oliver) har jeg byttet ut 150 gr sukker med 50 gr honning ettersom honning har en høyere søtningsgrad enn sukker og inneholder noe vitaminer og mineraler.

Mørk sjokolade og kakao inneholder mye antioksidanter og ved å velge en mørkere sjokolade med høyere innhold av kakao vil du få mindre karbohydrater og fett.

Rødbeter inneholder mange godsaker som b-vitaminet folat, kostfiber og kalium. Rødbet hjelper til en bra fordøyelse, fornyelse av røde blodceller og være med på å beskytte cellene i hele kroppen og dermed holde oss unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresskar-cupcakes-madbloggerudfordringen-1-290x436.jpgGresskar-cupcakes-madbloggerudfordringen-2-290x436.jpg

Gresskar cupcakes

Ingredienser (12 cupcakes):

  • 900 gr gresskar, uten skall, frø og tråder
  • 3 ss rapsolje
  • 100 gr smør, romtemperert
  • 50 gr flytende honning
  • 2 egg, romtemperert
  • 200 gr hvetemel
  • 25 gr mandelmel
  • 1 ts malt kanel
  • 1/2 ts malt ingefær
  • 1/4 ts malt allehånde
  • 1/4 ts malt muskatnøtt
  • 2 ts bakepulver
  • 1 dl h-melk
  • 400 gr philadephia, romtemperert
  • gresskarfrø til pynt

Fremgangsmåte:

  • Kutt gresskar i terninger, bland med olje og stek i forvarmet ovn på 160 grader i 40 minutter.
  • La det avkjøle seg for så å kjøre smooth på blender eller foodprosessor.
  • Visp sammen 300 gr av gresskarpuréen og smøret.
  • Rør inn honning og egg (en om gangen).
  • Bland sammen mel, mandelmel, kanel, ingefær, allehånde, muskatnøtt og bakepulver før du blander det litt etter litt i gresskarblandingen, samtidig som du også blander i melken litt etter litt om en annen.
  • Fyll i cupcakeformer (2/3) og stek i forvarmet ovn på 180 grader i 20 minutter.
  • La cupcakene avkjøle.
  • Rør sammen philadephia og 150 gr gresskarpuré, has oppå cupcakene.
  • Pynt med gresskarfrø.

Hva er bra med denne retten?

Gresskar er svært fiberrikt, som er mettende og bra for fordøyelsen, og inneholder betakaroten som er forstadiet til a-vitamin, som er bra for synet og vedlikehold av hud og slimhinner. Gresskar er også rikt på b-vitaminet folat, C-vitamin og kalium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan-lapper-FLF-2-220x331.jpg

Bananlapper

Ingredienser (20 små lapper):

  • 1 banan (godt modne)
  • 2 egg
  • 1/2 ts salt

Fremgangsmåte:

  • Mos bananen med en gaffel.
  • Bland i egg og salt.
  • Hver lapp er 1 ss som stekes i non-stick stekepanne.
  • ca 30 sekunder på hver side på middels til høy temperatur.

Bananlapper er en herlig liten sak som kan passe til frokost, lunch eller som dessert. Server med friske bær, rømme eller som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Virgin-lime-shot-497x331.jpg

Virgin lime shot

Virgin lime shot er en fantastisk oppfrisker før et måltid eller ved starten på dagen.

Ingredienser (ca 7,5 dl):

  • 1 kg honningmelon, uten frø og skall
  • 3 lime, uten skall
  • 10 gr ingefær, uten skall
  • juice sentrifuge
  • limeskiver til pynt

Fremgangsmåte:

  • Kutt alt i mindre biter og kjør gjennom juice sentrifuge.
  • La juicen stå noen minutter, uten å røre, slik at skummet samles på toppen.
  • Fjern skummet med en skje.
  • Servér med en skive lime.

Hva er bra med denne retten?

Honningmelon og lime er rike på c-vitamin som styrker immunforsvaret og hjelper kroppen i kampen mot skadelige stoffer.

Ingefær er full av aromatiske oljer og helsebringende plantestoffer som er gunstig for fordøyelsen og bra mot kvalme. Det finnes også betennelsesdempende stoffer, gingeroler, som sies å være gunstig for revmatikere (Bama. Ingefær. Hentet 29. april 2014 fra Bama.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

RASK SJOKOLADEIS

Rask-sjokoladeis.jpg

Ingredienser (6-8 porsjoner):

  • 4 bananer
  • 2 ss flytende honning
  • 1-2 ss mørkt kakaopulver
  • 5 ss yoghurt naturelle
  • 0,5 dl vann

Skrell bananene, kutt i terninger og frys. Når bananene er helt frossne har du dem i en blender med resten av ingrediensene og kjører til det blir helt smooth, her må du stoppe ved flere anledninger og røre litt for hånd eller bruke «ice crush» function hvis du har det. Server umiddelbart med litt grovhakka valnøtter og kakaopulver drysset oppå.

Hva er bra med denne retten?

Denne isen er sunnere en en del andre iskremer som selges i butikker, da den får sin søte smak fra bananer og honning, samt sjokoladesmaken fra kakaopulver istedenfor sjokolade.

Kakaopulver fra kakaobønnen inneholder blant annet fiber og antioksidanter, noe som kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Mens i de fleste sjokolader er fiber fjernet og kan inneholde mye sukker og fett. Velger du derimot en mørkere sjokolade med høyt innhold av kakao, kan den spises med bedre samvittighet, bare ikke spis for mye icon_smile.gif

Kilder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

995051_614558128642971_3729742216651657621_n.jpg

Liker

Sunne muffins.

200 g kakemix

2 egg

60 g mager kesam

ca 1 ss vaniljekesam

1 skvett vann til passe røre

en god håndfull fryste blåbær (eller to om du er glad i blåbær)

En dæsj kanel i røren

Pisk egg, kesam og vaniljekesam, ha i kakemix og ta litt og litt vann til røren er fin.. Bland i blåbær og fyll i former.. ca 10 muffins.. Strø litt kanel på topp før steking..

170 grader 15-20 min..

Om denne kvalifiserer til det du er ute etter, det vet jeg dessverre ikke, men god er de ;) (Oppskriften er hentet fra kriweb med en liten vri på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Noen med oppskrift på gulrotmuffins? :)

Jeg har ingen egen oppskrift på gulrotmuffins, men idag så ser jeg at Linda Marie Stuhaug har publisert en oppskift på sukkerfri og saftig gulrotkake som ser helt fantastisk ut:

http://fitnessbloggen.no/oppskrift-pa-sukkerfri-og-saftig-gulrotkake/

Og hun har mange flotte oppskrifter! så det er gjerne noe å prøve ut, det er nok også helt mulig å fylle røren i muffinsformer, men pass på at steketiden må nok reduseres noe da :)

IMG_3993-640x458.jpg

Sukkerfri og saftig gulrotkake

♦ 2 egg

♦ 50 g sukrin

♦ 30 g sukrinmelis (m/stevia)

♦ 30 g sukrin gold

♦ 50 g havremel + 30 g kokosmel

♦ 120 g kesam

♦ 1 ts bakepulver

♦ 1,5 ts kanel + 1 ts kardemomme

♦ 1 ts ekte vaniljepulver, evt. frø fra 1 vaniljestang og noken dråper vaniljeessens/stevia vanilje♦ 0,5 dl vatn, om det er nødvendig

♦ 1 gulrot på ca. 120 g

*Det er ikkje ofte dere ser eg bruker vanlig sukrin i oppskriftene mine, men for å piske eggedosis er det nødvendig. Du kan bruke anna søtning enn dei som nevnt ovenfor, men uten sukrin vil ikkje eggedosisen og kaka bli like luftig. Derfor er sukrinmelis m/stevia og sukrin gold brukt for å unngå en kjølande ettersmak som sukrin aleine kan gi.

IMG_3991-640x481.jpg

Framgangsmetode

1. Sett ovnen på 175 grader. Pisk egg, sukrin, sukrin gold og sukrinmelis til eggedosis med miksmaster. Dette kan ta litt tid.

2. Veg opp tørrvarene og bland godt. Vend kesam forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott, deretter tørrvarene. Når røra er jevn og klumpfri vender du inn revet gulrot. Juster med litt vatn om det er nødvendig.

3. Hell røra i ønska form med bakepapir. Enkel oppskrift passer til rund form på 20-22 cm i diameter og firkanat form på 14×18 cm.

4. Steik midt i ovnen i 15-20 minutter, eller til kaka akkurat er gjennomstekt. Avkjøl.

IMG_3987-640x461.jpg

Glasur

♦ 1 pk, 200 g philadelphia

♦ 100-150 g sukrinmelis (m/stevia)

♦ 1 ts ekte vaniljepulver, evt. frø fra 1 vaniljestang eller steviadråper vanilje

Miks sammen til en jevn og klumpfri glasur, og smak til med sukrinmelis og vaniljesmak etter kor søt du ønsker den. Du kan bruke både vanlig eller lett-varianten av Philadelphia. Bre over den avkjølte kaka og oppbevar i kjøleskap, den holder seg saftig i fleire dager.

IMG_3999-640x438.jpg

Nyt med den beste samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen egen oppskrift på gulrotmuffins, men idag så ser jeg at Linda Marie Stuhaug har publisert en oppskift på sukkerfri og saftig gulrotkake som ser helt fantastisk ut:

http://fitnessbloggen.no/oppskrift-pa-sukkerfri-og-saftig-gulrotkake/

Og hun har mange flotte oppskrifter! så det er gjerne noe å prøve ut, det er nok også helt mulig å fylle røren i muffinsformer, men pass på at steketiden må nok reduseres noe da :)

IMG_3993-640x458.jpg

Sukkerfri og saftig gulrotkake

♦ 2 egg

♦ 50 g sukrin

♦ 30 g sukrinmelis (m/stevia)

♦ 30 g sukrin gold

♦ 50 g havremel + 30 g kokosmel

♦ 120 g kesam

♦ 1 ts bakepulver

♦ 1,5 ts kanel + 1 ts kardemomme

♦ 1 ts ekte vaniljepulver, evt. frø fra 1 vaniljestang og noken dråper vaniljeessens/stevia vanilje♦ 0,5 dl vatn, om det er nødvendig

♦ 1 gulrot på ca. 120 g

*Det er ikkje ofte dere ser eg bruker vanlig sukrin i oppskriftene mine, men for å piske eggedosis er det nødvendig. Du kan bruke anna søtning enn dei som nevnt ovenfor, men uten sukrin vil ikkje eggedosisen og kaka bli like luftig. Derfor er sukrinmelis m/stevia og sukrin gold brukt for å unngå en kjølande ettersmak som sukrin aleine kan gi.

IMG_3991-640x481.jpg

Framgangsmetode

1. Sett ovnen på 175 grader. Pisk egg, sukrin, sukrin gold og sukrinmelis til eggedosis med miksmaster. Dette kan ta litt tid.

2. Veg opp tørrvarene og bland godt. Vend kesam forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott, deretter tørrvarene. Når røra er jevn og klumpfri vender du inn revet gulrot. Juster med litt vatn om det er nødvendig.

3. Hell røra i ønska form med bakepapir. Enkel oppskrift passer til rund form på 20-22 cm i diameter og firkanat form på 14×18 cm.

4. Steik midt i ovnen i 15-20 minutter, eller til kaka akkurat er gjennomstekt. Avkjøl.

IMG_3987-640x461.jpg

Glasur

♦ 1 pk, 200 g philadelphia

♦ 100-150 g sukrinmelis (m/stevia)

♦ 1 ts ekte vaniljepulver, evt. frø fra 1 vaniljestang eller steviadråper vanilje

Miks sammen til en jevn og klumpfri glasur, og smak til med sukrinmelis og vaniljesmak etter kor søt du ønsker den. Du kan bruke både vanlig eller lett-varianten av Philadelphia. Bre over den avkjølte kaka og oppbevar i kjøleskap, den holder seg saftig i fleire dager.

IMG_3999-640x438.jpg

Nyt med den beste samvittighet!

Ja, denne virker ganske fin, men jeg har ikke orket å kjøpe verken kokosmel, mandelmel eller den kakemiksen som hun bruker så ofte! Blir usikker på hva som kan byttes ut og hva det kan byttes ut med :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne virker ganske fin, men jeg har ikke orket å kjøpe verken kokosmel, mandelmel eller den kakemiksen som hun bruker så ofte! Blir usikker på hva som kan byttes ut og hva det kan byttes ut med :/
Her fant jeg en annen oppskrift fra Lindas kokebok, som kan modifiseres til å bli litt sunnere og med ingredienser som er lett tilgjengelige:

Gulrotmuffins14.jpg

GULROTCUPCAKES

Ingredienser (12 cupcakes):

2 egg

1,25 dl matolje *anbefaler raps, solsikke eller soyaolje!

2 dl sukker *kan byttes ut med flytende honning, 40 - 50 gram!

2,5 dl hvetemel *bytt ut halvparten med mandelmel/malte mandler (pleier å stå med glutenfrie matvarer)!

1 ts vaniljesukker *kan sløyfes eller byttes ut med ferske vaniljefrø/vaniljeessens!

1 ts kanel

0,25 ts muskat

0,25 ss natron

0,2 ss bakepulver

75 g kokesjokolade, hakket i biter *kan byttes ut med mørk sjokolade (70%)!

250 g revet gulrot, finrevet

1 grønt eple, finrevet

Ostekrem:

50 g smør

350 g melis

150 g kremost

1 ss vaniljesukker

*Ostekrem kan byttes ut med rørt philadelhpia, evt. lett philadelphia!

- Pisk sammen egg, olje og sukker til massen blir lys.

- Sikt sammen hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene.

- Rør i hakket kokesjokolade.

- Vend inn gulrot og revet eple i deigen.

- Ha deigen i små muffinsformer.

- Stek midt i ovnen ved 180°C i ca. 25 minutter.

- Avkjøl muffinsene.

- Rør sammen romtemperert smør og melis til ostekremen.

- Pisk deretter inn romtemperert kremost og vaniljesukker.

- Til dekorering brukte jeg en wilton 1M tipp.

Gulrotmuffins.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...