Gå til innhold

Rar korsrygg


Valan

Anbefalte innlegg

Beklager den dårlige tittelen, men det er litt vanskelig å forklare. I 15 dager nå har jeg hatt en rar følelse i korsryggen. Det er som om musklene konstant er "på", så jeg føler meg sliten og svak i korsryggen. Det er veldig plagsomt, føles litt ut som restless legs bare at det er i ryggen. Føler veldig for å tøye, men det hjelper ikke.

Dette kom etter den siste tunge økta av mange på flere uker, jeg trente veldig tungt i tre uker med bl.a pers i både knebøy og markløft. Dagen før dette dukka opp hadde jeg 2 tunge reps i markløft.

Tidligere (noen uker siden) har jeg hatt litt stikkende smerte nede på høyre siden, så jeg lurer på om det kan være en sammenheng her. Kjenner ikke noe til dette nå.

Noen som har hatt noe lignende, eller har peiling på hva det kan være? Føler meg ganske hjelpesløs nå..

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager den dårlige tittelen, men det er litt vanskelig å forklare. I 15 dager nå har jeg hatt en rar følelse i korsryggen. Det er som om musklene konstant er "på", så jeg føler meg sliten og svak i korsryggen. Det er veldig plagsomt, føles litt ut som restless legs bare at det er i ryggen. Føler veldig for å tøye, men det hjelper ikke.

Dette kom etter den siste tunge økta av mange på flere uker, jeg trente veldig tungt i tre uker med bl.a pers i både knebøy og markløft. Dagen før dette dukka opp hadde jeg 2 tunge reps i markløft.

Tidligere (noen uker siden) har jeg hatt litt stikkende smerte nede på høyre siden, så jeg lurer på om det kan være en sammenheng her. Kjenner ikke noe til dette nå.

Noen som har hatt noe lignende, eller har peiling på hva det kan være? Føler meg ganske hjelpesløs nå..

Takk på forhånd :)

Følger med her.

Har noenlunde samme problemet med høyre korsrygg etter pers i mark og bøy. Vet jeg har stor styrke forskjell på høyre og venstre side av kroppen. Teknikken var nok heller ikke helt 100.

100% feilfri teknikk? eller ikke? Tunge økter over lengre tid? evt trent annerledes osv?

Jeg tenker mest at det kan være start på betennelse eller evt utslitt muskel. Jeg er ikke sakkyndig eller noe, snakker bare av erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si uten å vite litt mer, men det kan muligens være en fasettleddlåsning? Stikkende smerte er så vidt jeg vet et av symptomene. En manuellterapeut kan hjelpe deg med det. Slike låsninger går over av seg selv etter hvert, men det går betraktelig raskere om en terapeut knekker opp et par ganger. Det er en av få ting manuellterapeuter faktisk har kunne hjelpe meg med :)

Teknikk i markløft kan også være en faktor hvis du hovedsaklig løfter med korsryggen i begynnelsen av løftet. Dette blir bare spekulering fra min side, men jeg nevner det i og med at det kan være relevant.

Korsryggen er jo et vanskelig område å tøye, det går liksom ikke. Massasje kan være nyttig. Jeg har god erfaring med å gjøre back extensions hver trening når jeg har hatt problemer med korsryggen, etter råd fra Rip, f.eks. 3 sett á 10-15 reps. Poenget er å få blodgjennomstrømning til området. Ro ned på tunge knebøy/markløft i noen økter mens du rehabber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dayum, 260kg x 4 = (y)

Jeg ser ikke noe galt med teknikken her, annet enn at korsryggen/brystryggen slipper opp bittelitt på siste reppen. Litt vanskelig å se siden kameramannen driver å kuker rundt under settet. Smekk til kameramannen! Det er i alle fall ikke noe problem med at kun korsryggen jekker opp stanga. Stærsjk!

Jeg har aldri skjønt greia med å puste på toppen av markløftet. Det er greit nok for fatties som absolutt ikke får til å puste i bunnposisjon pga. Dat Belly, men her er jeg enig med Rip at å miste støtte til ryggraden ved å puste i topp-posisjon når den er under tung belastning er en dårlig idé. Er det noen fordeler med å puste på toppen, annet enn at det kan være en bitch å puste i bunn? Alltid greit å vite hvorfor løftere gjør som de gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager den dårlige tittelen, men det er litt vanskelig å forklare. I 15 dager nå har jeg hatt en rar følelse i korsryggen. Det er som om musklene konstant er "på", så jeg føler meg sliten og svak i korsryggen. Det er veldig plagsomt, føles litt ut som restless legs bare at det er i ryggen. Føler veldig for å tøye, men det hjelper ikke.

Dette kom etter den siste tunge økta av mange på flere uker, jeg trente veldig tungt i tre uker med bl.a pers i både knebøy og markløft. Dagen før dette dukka opp hadde jeg 2 tunge reps i markløft.

Tidligere (noen uker siden) har jeg hatt litt stikkende smerte nede på høyre siden, så jeg lurer på om det kan være en sammenheng her. Kjenner ikke noe til dette nå.

Noen som har hatt noe lignende, eller har peiling på hva det kan være? Føler meg ganske hjelpesløs nå..

Takk på forhånd :)

Retta på teknikken i det siste?

Jeg pleide å krumme lumbar noe pga manglede hamstring fleksibilitet.

Poenget er at jeg jobbet med dette og begynte og kjøre jævlig strikt, og da kom nettopp det problemet du beskriver.

Når man gjør store endringer i teknikk og man har kjørt slik i flere år, dukker det alltid opp svakheter.

Det som hjalp for meg var å senke vekten og begynne 'på nytt' om du vil. Det tok noen måneder før korsryggen tålte mer volum igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til: Programmering/volum/restitusjon. Markløft er den øvelsen det tar lengst tid å restituere seg fra. Det kan hende du har akkumulert litt "restitiusjonsgjeld" i løpet av de siste ukene med tung løfting. Det kommer an på hvordan du har trent, og spesielt markløftet (frekvens, intensitet, volum). Hvis dét er tilfellet så vil en deload være nyttig, slik at kroppen får hentet seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, mange gode forslag her. Har samme greia nå på 17. dagen. Var litt bedring i går mens jeg lå på sofaen hele kvelden, men i dag tidlig var jeg stiv og litt ryggvondt igjen. Smertene er langt fra invalidiserende, det er bare en ekkel murring og følelse av svakhet. Utmattede ryggmuskler, erector spinae, som kanskje jobber overtid.. Har ikke peiling. I går prøvde jeg forsåvidt å stramme ræva skikkelig hardt, og det knakk litt i halebenet. Klarte å gjøre det flere ganger også, og jeg innbiller meg at det ble litt bedre etterpå. Aner ikke om det er noe hold i dette.

Som dere sier så kan det være så enkelt at jeg rett og slett trenger en deload, programmet mitt sa at jeg skulle ha deload for 4 uker siden når problemet oppsto. Men har aldri hatt noe lignende som dette før. Men jeg har aldri heller løfta så tungt i tre uker sammenhengende. Uansett; skulle tro at problemene begynte å gi seg etter 17 dager uten markløft?

Spørs om det blir en tur til kiropraktor til uka. Føler på meg at litt knekking i bekken/korsrygg vil være bra. Mulig bekkenet er på bærtur, som gjør at ryggen jobber overtid for å kompensere?

Dette blir bare synsing, men har ikke så mye annet å gjøre på om dagene :p

Retta på teknikken i det siste?

Jeg pleide å krumme lumbar noe pga manglede hamstring fleksibilitet.

Poenget er at jeg jobbet med dette og begynte og kjøre jævlig strikt, og da kom nettopp det problemet du beskriver.

Når man gjør store endringer i teknikk og man har kjørt slik i flere år, dukker det alltid opp svakheter.

Det som hjalp for meg var å senke vekten og begynne 'på nytt' om du vil. Det tok noen måneder før korsryggen tålte mer volum igjen.

De siste ukene begynte jeg å kjøre litt mixed grep igjen på de tyngste vektene. Mulig det har noe å si? Har ikke trent med mixa grep på flere år, har utelukkende brukt tommellås hvertfall siden sent 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rip skriver om overtrening i boka Practical Programming for Strength Training (som for øvrig er en veldig bra bok). Han skiller mellom overreaching og overtraining, hvorav overtrening er det mest alvorlige. Du er såpass sterk at du kan oppleve overtrening. At det har gått over to uker med vond rygg kan være et signal om mulig overtrening. Det er flere ting som spiller inn her, vanskelig å si sikkert uten å vite mer.

Du kan lese de første 25 sidene av boka i forhåndsvisningen på Amazon, og heldigvis så er kapitlet om overtrening med på de første sidene :) Fra og med figur 2-3 står det om overtrening, jeg ville lest de påfølgende sidene siden dette kan være relevant for deg. Det kan høres ut som om restitusjon i alle fall er en faktor her, kanskje den viktigste faktoren. Sikkert ikke dumt med en deload nå, så får du se det an den nærmeste tiden hvordan det går med ytelse og restitusjon og vurdere hvor lang deload du trenger. Det er din egen feil når du er så jævla sterk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rip skriver om overtrening i boka Practical Programming for Strength Training (som for øvrig er en veldig bra bok). Han skiller mellom overreaching og overtraining, hvorav overtrening er det mest alvorlige. Du er såpass sterk at du kan oppleve overtrening. At det har gått over to uker med vond rygg kan være et signal om mulig overtrening. Det er flere ting som spiller inn her, vanskelig å si sikkert uten å vite mer.

Du kan lese de første 25 sidene av boka i forhåndsvisningen på Amazon, og heldigvis så er kapitlet om overtrening med på de første sidene :) Fra og med figur 2-3 står det om overtrening, jeg ville lest de påfølgende sidene siden dette kan være relevant for deg. Det kan høres ut som om restitusjon i alle fall er en faktor her, kanskje den viktigste faktoren. Sikkert ikke dumt med en deload nå, så får du se det an den nærmeste tiden hvordan det går med ytelse og restitusjon og vurdere hvor lang deload du trenger. Det er din egen feil når du er så jævla sterk ;)

Veldig spennende lesning! Får håpe at det er noe så enkelt som overtrening, og at jeg bare trenger hvile for å bli bedre :) Skal nok programmere litt bedre i fremtiden, spesielt tung markløft :p Tjener uansett ingenting på å trene tungt så ofte.

I dag har jeg vært hos både kiropraktor og lege.

Kiropraktoren knakk på begge sider i hofta/ryggen (lå på siden), før han knakk på to forskjellige plasser i ryggsøylen. Fikk også en nål inn i ryggen, men han nådde ikke helt inn med de vanlige nålene siden jeg hadde så tykk muskulatur i korsryggen :p Kjente ingenting av den nåla, og den var sikkert 5cm inn..

Ryggen føles litt bedre nå, satser på at det blir enda bedre i morgen.

Var også hos legen, som mente at jeg burde ta røntgen for å utelukke div. skader/sykdommer. Tror ikke han skjønte problemet helt, men greit å ta røntgen likevel. Fikk time allerede i morgen, og får vite svaret på røntgen på torsdag.

Kan oppdatere dere her om det er av interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg akkurat vært hos kiropraktoren for tredje gang.

Allerede dagen etter første behandling (tirsdag) kjente jeg at ting begynte å roe seg litt, og når jeg våknet onsdag så var den konstante murringa i korsryggen borte. Jeg va litt stiv og øm i ryggen, men kiropraktoren sa at dette var helt normalt i forbindelse ved leddmanipulasjon.

Nå har ikke fått noe svar fra legen på røntgenbildene enda, men jeg regner med at det ikke er noe der uansett.

Må ærlig talt si at jeg var litt skeptisk til behandling med kiropraktor før jeg prøvde det. Men i dette tilfelle hadde jeg hatt de samme konstante plagene i ryggen i 18 dager, og allerede dagen etter første behandling begynte det å gå over. Tror ikke det er tilfeldig :) Nå skal jeg på trening for første gang på lenge! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...