Gå til innhold

(Hyprocure) implantat for fot deformasjoner ?


kennzy88

Anbefalte innlegg

Hva med alle de med bakovertiltet bekken som er plattfot? Eller med normal bekkentilt?

For øvrig er plattfot og overpronasjon to forskjellige ting, likeledes underpronasjon og hulfot.

Hva mener du er riktig valg dersom man skal trene crossfit med høy fotbue og overpronering som vist på bildene ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med alle de med bakovertiltet bekken som er plattfot? Eller med normal bekkentilt?

For øvrig er plattfot og overpronasjon to forskjellige ting, likeledes underpronasjon og hulfot.

Finnes unntak, men stort sett så blir det slik. Ser det hele tiden, regner med at du gjør det og om du er fysioterapaut.

Kom gjerne med noen bidrag istedenfor å komme med snikende kommentarer for å legge tvil over det jeg sier ;)

Hva mener du er riktig valg dersom man skal trene crossfit med høy fotbue og overpronering som vist på bildene ? :)

Når jeg sa bilde fra siden så mente jeg hele kroppen. Må se bekkenet og ryggstillinga di. Men føttene dine er ikke veldig pronerte, du kan rette det opp ganske lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes unntak, men stort sett så blir det slik. Ser det hele tiden, regner med at du gjør det og om du er fysioterapaut.

Kom gjerne med noen bidrag istedenfor å komme med snikende kommentarer for å legge tvil over det jeg sier ;)

Når jeg sa bilde fra siden så mente jeg hele kroppen. Må se bekkenet og ryggstillinga di. Men føttene dine er ikke veldig pronerte, du kan rette det opp ganske lett.

Skal komme tilbake og svare her når jeg har bedre tid. Hva er for øvrig din bakgrunn for uttalelsene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal komme tilbake og svare her når jeg har bedre tid. Hva er for øvrig din bakgrunn for uttalelsene dine?

Er du uenig i uttalelsene mine? ;)

Regner med at du selger disse fotsålene på klinikken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uenig i uttalelsene mine? ;)

Regner med at du selger disse fotsålene på klinikken din.

Usikker på hva "disse fotsålene" er siden topic er kirurgi og jeg ikke har snakket om såler, men nei, jeg selger hverken såler eller kirurgi.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i uttalelsene dine her da vi vet at bekkentilt kan ha en påvirkning nedover i kjeden til pronasjonen, men synes de blir for bastante og unyanserte når man tross alt ser dette hos pasienter med alle grader av bekkentilt og vi har flere andre årsaker til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på hva "disse fotsålene" er siden topic er kirurgi og jeg ikke har snakket om såler, men nei, jeg selger hverken såler eller kirurgi.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i uttalelsene dine her da vi vet at bekkentilt kan ha en påvirkning nedover i kjeden til pronasjonen, men synes de blir for bastante og unyanserte når man tross alt ser dette hos pasienter med alle grader av bekkentilt og vi har flere andre årsaker til problemet.

Det er vel strengt tatt tyngdepunktet som vil avgjøre om det supinerer eller pronerer. Og bekkenets tilstand vil veeeeldig ofte være avgjørende.

Men kom gjerne med noe mere "nyansert", enn bare å sitte og klage på hva jeg gjør. Jeg lytter og diskuterer gjerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt tyngdepunktet som vil avgjøre om det supinerer eller pronerer. Og bekkenets tilstand vil veeeeldig ofte være avgjørende.

Men kom gjerne med noe mere "nyansert", enn bare å sitte og klage på hva jeg gjør. Jeg lytter og diskuterer gjerne ;)

Jeg synes ihvertfall bør skille mellom en medfødt eller ervervet feilstilling, er det medfødt må man ta i betraktning om det er en myk plattfot med hypermobilitet eller en hard plattfot hvor knoklenes innbyrdes form er av betydning. Ellers synes jeg ihvertfall tibialis posterior bør nevnes da dysfunksjon her er regnet som den kanskje aller vanligste årsaken til ervervet plattfot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall bør skille mellom en medfødt eller ervervet feilstilling, er det medfødt må man ta i betraktning om det er en myk plattfot med hypermobilitet eller en hard plattfot hvor knoklenes innbyrdes form er av betydning. Ellers synes jeg ihvertfall tibialis posterior bør nevnes da dysfunksjon her er regnet som den kanskje aller vanligste årsaken til ervervet plattfot.

Dysfunksjonelle muskler er jo nettopp symptomene av en kronisk dårlig holdning. Jeg viste så vidt til isolert arbeid med foten i en av de øvre postene i en video. Allikevel er dette symptombehandling og jeg anser dette som viktigere hos de med alvorlige problemer.

Når det gjelder genetiske ervervede feilstillinger og slike ting så har jeg ikke særlig peiling på akkurat det, så der skal jeg ikke uttale meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Så om man er født med plattfot, så skyldes dette hoftene?

Som Ole M sa, er ikke plattfot og pronasjon det samme. Men jeg skal moderere meg litt, da jeg har lært at det er flere årsaker til fotpronasjon enn bare hofteproblematikk, blant annet svakheter i foten grunnet for stabiliserende skotøy og valgus i knærne (sistnevnte stammer ofte fra hofta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...