Gå til innhold

Minske fettprosent på ben?


Anbefalte innlegg

Hei!

Styrke- og utholdenhetstrening er ganske nytt for meg, så jeg har noen spørsmål jeg håper dere vil svare på. Mitt mål med treningen er å få lavere fettprosent og strammere kropp.

- Jeg har trent styrke 3 dager i uken i 5 uker. Nå har jeg gått opp 2 kg, men er dette muskler eller fett? Jeg synes det høres mye ut å gå opp 2 kg muskler på kun 5 uker, men som sagt har jeg ikke peiling på trening. Jeg vet at vekten varierer fra dag til dag, men jeg har stabilisert meg på 2 kg mer.

- Hvor lenge bør jeg løpe for å sette i gang forbrenningen av fett? Har dere noen gode økter for cardiotrening til nybegynnere, som dere vil dele?

- Lårene mine har litt ekstra polstring, noe jeg gjerne vil gjøre noe med. Jeg vet at punktslanking ikke går ann, men hva slags trening må til for å minske fettprosenten på bena?

Jeg har sett at Spenst har en Adductor-maskin, kan det lønne seg å bruke denne for å stramme opp lårene, og løping for å minske fettprosenten? Jeg er helt blank på dette området..

Alle svar tas imot med stor glede!

(Beklager hvis tråden ligger på feil sted, da kan adm. flytte den) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Styrke- og utholdenhetstrening er ganske nytt for meg, så jeg har noen spørsmål jeg håper dere vil svare på. Mitt mål med treningen er å få lavere fettprosent og strammere kropp.

- Jeg har trent styrke 3 dager i uken i 5 uker. Nå har jeg gått opp 2 kg, men er dette muskler eller fett? Jeg synes det høres mye ut å gå opp 2 kg muskler på kun 5 uker, men som sagt har jeg ikke peiling på trening. Jeg vet at vekten varierer fra dag til dag, men jeg har stabilisert meg på 2 kg mer.

- Hvor lenge bør jeg løpe for å sette i gang forbrenningen av fett? Har dere noen gode økter for cardiotrening til nybegynnere, som dere vil dele?

- Lårene mine har litt ekstra polstring, noe jeg gjerne vil gjøre noe med. Jeg vet at punktslanking ikke går ann, men hva slags trening må til for å minske fettprosenten på bena?

Jeg har sett at Spenst har en Adductor-maskin, kan det lønne seg å bruke denne for å stramme opp lårene, og løping for å minske fettprosenten? Jeg er helt blank på dette området..

Alle svar tas imot med stor glede!

(Beklager hvis tråden ligger på feil sted, da kan adm. flytte den) :-)

For det første ; hva slags treningsprogram har du fulgt? Har du hatt noe fremgang på dette? Hva slags fremgang?

Hvor mye veier du? Vekten varierer frem og tilbake over perioder,dette er helt normalt. Vektoppgang kan skyldes både mer muskler, at kroppen holder på litt mere vann,stress, og kanskje litt mer kroppsfett. Det er vanskelig å si stort om uten å vite mer detaljert hva du har trent:)

Forbrenning av fett kommer som regel når kroppen ligger i energiunderskudd, og må fylle på energi fra ettsteds for å få regnestykket til å gå opp.

Den enkleste måten å komme seg dit er ved å justere på kostholdet ditt.

Det er lettere å ikke spise en 200grams freiaplate enn å måtte løpe av seg tusen kalorier på mølla etterpå.

Uten å vite stort om hvor mye energi du får i deg, eller aktiv du er i hverdagen,er det bortimot umulig for meg å si noe om hvor mye løping som må til. Det er uansett ikke en metode jeg ville foretrukket,av grunnene nevnt ovenfor.

At kvinner har litt ekstra fett på hofter,rumpe og lår er jo sånn det er ordnet fra naturens side, hvis du vil ha strammere bein må det styrketrening til.

Ved å velge øvelser som bruker mange muskler samtidig, og tillater deg å bruke relativt tung belastning, vil du få vesentlig bedre resultater enn om du bruker maskiner som bare trener en muskel om gangen(den adductor-maskinen du nevnte) Det er masse muskler i beina,å trene opp de minste vil gi mindre effekt enn å trene de som fra naturens side er større og er ment å gjøre mer jobb ;)

Jeg vil anbefale deg å bruke tid på å lære deg knebøy og markløft, disse øvelsene er tekniske,men de gir og svært fantastiske resultater når det kommer til å forme rumpe, lår og hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Først og fremst må jeg bare beklage for at jeg svarer så sent! Dagene har vært proppfulle av skolearbeid og trening, så jeg har verken hatt overskudd eller tid til å svare.

Tusen takk for utfyllende og gode svar! :)

Jeg er 19 år, 165 cm høy og veier ca. 54 kg.

For det første ; hva slags treningsprogram har du fulgt? Har du hatt noe fremgang på dette? Hva slags fremgang?

Jeg meldte meg inn i Spenst for ca. 6 uker siden og da fikk jeg et helkropp-program for nybegynnere (med litt vinkling mot utdanningen min som ambulansearbeider). Programmet består av øvelsene:

Skulderpress, triceps nedpress, nedtrekk til bryst, sittende roing, gående utfall m/stang, rygghev, hoftefleksjon i slynge og situps.

Jeg logger alle øktene mine, så jeg ser litt forskjell når det kommer til styrken. Jeg har blitt litt sterkere og jeg kan også se at magen min har blitt strammere og mer muskuløs. Når det gjelder rygghev føler jeg liten fremgang, det er nesten som det blir tyngre og tyngre for hver dag jeg gjør det.

Bena ser jeg ingen forskjell på, men det har sikkert noe med at jeg ikke løper så mye utenom oppvarmingen (10 min) og at det er lite beinøvelser i programmet mitt.

Kosthold

For en uke siden bestemte jeg meg for å endre kostholdet mitt, så nå lager jeg all mat fra bunnen av med råvarer. Jeg har byttet ut småting som vanlige lomper (kjøper nå Buer sine speltlomper), kjøttdeig (kjøper karbonadedeig), dressinger (lager egne med mager kesam og krydder) og lignende.

Før dette hadde et ganske normalt kosthold. Spiste det som var til middag hjemme, tok gjerne en sjokolade eller to i ukedagene, spiste kun 1-2 ganger om dagen. Jeg spiser fortsatt ikke så ofte, men det skyldes at magesekken min er ganske liten, så dette jobber jeg med å forbedre.

Aktivitet

Jeg går på skole fem dager i uka og jobber på kafeteria to dager i uka. Jeg trener styrke 3-4 dager i uka. Det hender jeg og kjæresten går turer på kvelden. Utenom dette er jeg ikke så mye mer aktiv. Skolen og ekstrajobben tar mye tid og energi, så jeg stresser en del for tiden.

"Jeg vil anbefale deg å bruke tid på å lære deg knebøy og markløft, disse øvelsene er tekniske,men de gir og svært fantastiske resultater når det kommer til å forme rumpe, lår og hofter."

Jeg er faktisk veldig enig med deg, spesielt da disse musklene og bevegelsene brukes mye i tjenesten ved båreløft og lignende. Selv har jeg ingen erfaring med verken knebøy eller markløft, men det er noe jeg er villig til å legge inn i treningsprogrammet mitt. Jeg skal ta en prat med en av de ansatte på Spenst i morgen og høre om de er villige til å lære meg teknikken og hvordan det gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirilns , Hei :-)

For å være et fullkroppsprogram, syns jeg det var litt.. rart?

Vil heller annbefale Starting Strenght eller Release Your Potential :-)

Gående utfall med stang? Finnes sånne "sekker" du hiver over nakken :)

Knebøy vil jo bli en tilleggsøvelse / erstatter for utfall, og markløft for Rygghev.Og disse er kjempeøvelser :) Baseøvelsene <3 !

Om du ønsker å trene noe Cardio , er jo både 4x4 og Gerilja Cardio veldig bra mtp forbrenning, og om til å få en god intervall-økt som ikke tar for lang tid, på slutten av øktene dine :)

Dersom du logger alle øktene dine, kan du jo lage en loggbok her inne på Fitnessbloggen, og vise til den når du ønsker tips til fremgang / øvelser / teknikk m.m. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer har faktisk en større prosentandel av den totale muskelmassen på underkroppen sammenliknet med menn. Om målet ditt er å bli strammere og dette for deg betyr å minske den totale fettprosenten, må du være i kaloriunderskudd. Med vær klar over at man i teorien må være i kalorioverskudd for å bygge muskler. Dersom du er i kalorioverskudd vil faktisk 70-100% av den vekten du legger på deg være i ren muskelmasse, avhengig av treningshistorie, genetisk potensiale osv. Mange de konkurrerende fitnessutøverne (!) gjør faktisk slankeprosessen mer komplisert enn det den er. Mitt tips: ikke gjør en haug med kardiotrening, bare spis mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damer har faktisk en større prosentandel av den totale muskelmassen på underkroppen sammenliknet med menn. Om målet ditt er å bli strammere og dette for deg betyr å minske den totale fettprosenten, må du være i kaloriunderskudd. Med vær klar over at man i teorien må være i kalorioverskudd for å bygge muskler. Dersom du er i kalorioverskudd vil faktisk 70-100% av den vekten du legger på deg være i ren muskelmasse, avhengig av treningshistorie, genetisk potensiale osv. Mange de konkurrerende fitnessutøverne (!) gjør faktisk slankeprosessen mer komplisert enn det den er. Mitt tips: ikke gjør en haug med kardiotrening, bare spis mindre!

Wait, hvis alt overskudd legger seg som muskelmasse, hvordan blir folk feite da?o.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wait, hvis alt overskudd legger seg som muskelmasse, hvordan blir folk feite da?o.0

Om 100 prosent av kalorioverskuddet skal bygge muskler, må dette være en person med lite eller ingen treningshistorie. I tillegg må blant annet faktorer som et godt genetisk potensiale og optimalt overskudd være tilstede dersom dette skal være tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer har faktisk en større prosentandel av den totale muskelmassen på underkroppen sammenliknet med menn. Om målet ditt er å bli strammere og dette for deg betyr å minske den totale fettprosenten, må du være i kaloriunderskudd. Med vær klar over at man i teorien må være i kalorioverskudd for å bygge muskler. Dersom du er i kalorioverskudd vil faktisk 70-100% av den vekten du legger på deg være i ren muskelmasse, avhengig av treningshistorie, genetisk potensiale osv. Mange de konkurrerende fitnessutøverne (!) gjør faktisk slankeprosessen mer komplisert enn det den er. Mitt tips: ikke gjør en haug med kardiotrening, bare spis mindre!

Hvorfor skal TS ikke kjøre kardio om hun f.eks liker å jogge? Jeg jogger mye og har absolutt fått gode resultater med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...