Gå til innhold

Mat i lake/væske, kaloriinnhald per netto eller drenert netto?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Du får jo ikke mer linser når du har de i vann, men veier du med vannet blir totalt antall kalorier det samme, men antall kalorier pr 100g totalmasse endres.

Så du forholder det til tørrvekta, for det er det du spiser, akkurat som du ikke drikker pastavannet.

På tomatjuice på boks så bruker du jo hele boksen, så da forholder du deg til boksens oppgitte næring pr. 100g

Nei, det er klart, men eg visste ikkje om kaloriinnhaldet var målt for heile innhaldet eller kun linsene. Juicen på tomatboksen kunne vore vatn tomatene var lagt i, som tilførte mengde, men ikkje kcal. Og laken kunne vore noko saftgreier frå linser elns. som faktisk hadde kcal.

Generelt så er det altså per netto vare når du kvittar deg med delar av innhaldet (lake osv), og for heile boksen når du konsumerer alt som finnes oppi der.

Og dei som er glad i lake får ikkje i seg fleire kcal av den grunn.

Du har jo og boksar med fruktdessertgreier. Druer, eple osv. som er putta på boks i lake. Der konsumerer ein vel heile greia, så då blir det kcal per brutto vare (inkl væske).

Annonse

Men hvordan er det om man feks kjøper et kyllinglår? Da er vel næringsinnholdet oppgitt kun for kjøtt/skinn, men vekten er inkludert bein?

Eks: 1 stk kyllinglår a 200g. 200kcal pr 100gram. Hvor mange kalorier er dette?

Må jeg begynne å veie restene jeg har på tallerken etter jeg har spist hehe

Det er nå vanlig å oppføre kaloriinnhold for spiselig vare, men i praksis er ikke dette alltid like lett/nøyaktig på sammensatte matvarer som hel fisk, stykningsdeler med masse bein i, etc, da bein, sener , brusk etc kan veie forskjellig.

Det er en ting å prøve å holde oversikt over hva man spiser. Noe annet å la det ta overhånd.

Jeg tror ikke kaloriene du ikke får i deg fra å ikke spise kyllingbeina vil være de som utgjør forskjellen på suksess og mislykkethet.

Det er nå vanlig å oppføre kaloriinnhold for spiselig vare, men i praksis er ikke dette alltid like lett/nøyaktig på sammensatte matvarer som hel fisk, stykningsdeler med masse bein i, etc, da bein, sener , brusk etc kan veie forskjellig.

Det er en ting å prøve å holde oversikt over hva man spiser. Noe annet å la det ta overhånd.

Jeg tror ikke kaloriene du ikke får i deg fra å ikke spise kyllingbeina vil være de som utgjør forskjellen på suksess og mislykkethet.

Poenget er jo å forstå hvordan produsentene tenker når de merker matvarene, man trenger ikke være ekstrem eller å ha "latt fokuset™ tatt overhånd" for å lure på disse tingene.

Det siste var mer en spøk fra min side, så hysterisk er jeg ikke, men poenget var bare at det ikke alltid er like lett å vite hvordan produsentene tenker når de merker matvarene.

http://www.matportalen.no/verktoy/matvaretabellen/

Alle tabellverdiene gjelder innhold i 100 g spiselig vare, det vil si næringsinnholdet etter at skinn, skall, bein, kjerner eller annet som vanligvis ikke blir spist er fjernet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...