Gå til innhold

I energibalanse eller...?


sarkip

Anbefalte innlegg

Hvis når jeg spiste hva jeg ville, hvor mye jeg ville, småspiste når jeg kjeda meg, SJELDENT trente og holdt en rimelig stødig vekt mellom 74-76 kg - vil det si at jeg er/var i energibalanse der? Og vil det også si at hvis jeg fortsatt spiser det jeg vil, men kutter ned porsjonene, ikke småspiser og trener regelmessig 3-4 ganger i uken vil jeg gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis når jeg spiste hva jeg ville, hvor mye jeg ville, småspiste når jeg kjeda meg, SJELDENT trente og holdt en rimelig stødig vekt mellom 74-76 kg - vil det si at jeg er/var i energibalanse der? Og vil det også si at hvis jeg fortsatt spiser det jeg vil, men kutter ned porsjonene, ikke småspiser og trener regelmessig 3-4 ganger i uken vil jeg gå ned?

JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis når jeg spiste hva jeg ville, hvor mye jeg ville, småspiste når jeg kjeda meg, SJELDENT trente og holdt en rimelig stødig vekt mellom 74-76 kg - vil det si at jeg er/var i energibalanse der?

Ja og nei(men mest ja) - forandret kroppssamensetningen seg noe? Over hvor lang tid var dette?

Og vil det også si at hvis jeg fortsatt spiser det jeg vil, men kutter ned porsjonene, ikke småspiser og trener regelmessig 3-4 ganger i uken vil jeg gå ned?

Hva spiser du når du spiser hva du vil, samt småspiser? Trener hva?

Et stort JA som Roger S sier - men grunnen til at jeg spør er at jeg vil om mulig anbefale deg noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei(men mest ja) - forandret kroppssamensetningen seg noe? Over hvor lang tid var dette?

Hva spiser du når du spiser hva du vil, samt småspiser? Trener hva?

Et stort JA som Roger S sier - men grunnen til at jeg spør er at jeg vil om mulig anbefale deg noe annet :)

Kroppen endret seg vel ikke særlig mye. Dette var blitt en jevn livsstil, og jeg er rimelig sikker på at verken vekten eller kroppen har endret seg siden 2007 så det blir vel siden da.

Jeg spiser vel mer karbohydrater og salt når jeg spiser hva jeg vil enn om jeg skulle være på et strengt kosthold. Småspisinga er rett og slett hva som helst som er søtt fordi jeg kjeder meg og vil ha noe å tygge på (en typisk og meget dårlig uvane). Trener styrke + noe kondisjon i form av ellipsemaskin og gåturer (bor på et ekstremt bakkete område så det er bakker hvor enn man går).

Anbefal i vei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en ønsker seg ned i vekt/bedre kroppsammensetning vil jeg anbefale

Rent kjøtt, fisk, egg, melkeprodukter, frukt, grønnsaker, havregryn, ris og potet > søtsaker og kaloritett og næringsfattig mat

Superglad for at du sier dette! Noen av de tingene jeg var mest negativ på å gi opp var ris og poteter fordi det er en av de mest typiske tilbehørene til middag i huset vårt (ved siden av grønnsaker/salat). Gjør meg ingenting å minke mengden søtsaker og slikt. Kan jeg spørre hva du grovt regner som kaloritett og næringsfattig mat? Bare så jeg har det klart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superglad for at du sier dette! Noen av de tingene jeg var mest negativ på å gi opp var ris og poteter fordi det er en av de mest typiske tilbehørene til middag i huset vårt (ved siden av grønnsaker/salat). Gjør meg ingenting å minke mengden søtsaker og slikt. Kan jeg spørre hva du grovt regner som kaloritett og næringsfattig mat? Bare så jeg har det klart:)

Ris og potet er det ingen grunn til å kutte ut om en ikke kjører en form for lavkarbo-diett.. ;)

Kaloritett og næringsfattig mat er ferdig- og halvfabrikatmat typ frossenpizza, "fiks og ferdig middag på 2min"-konsepter, fast food, kaker, bakverk og godteri, feks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superglad for at du sier dette! Noen av de tingene jeg var mest negativ på å gi opp var ris og poteter fordi det er en av de mest typiske tilbehørene til middag i huset vårt (ved siden av grønnsaker/salat). Gjør meg ingenting å minke mengden søtsaker og slikt. Kan jeg spørre hva du grovt regner som kaloritett og næringsfattig mat? Bare så jeg har det klart:)

Tror du kan bli litt overraska om du bare prøver i noen middagstilfeller å la være å spise ris, pasta eller potet til, og heller bruke bønner, linser, quinoa og ja..grønnsaker, grønnsaker og grønnsaker. Alt blir bra med ost på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir bra med ost på :p

Haha du quotet nettopp moren min med den altså! :D Bønner klarer jeg ikke, linser har jeg bare smakt en gang men det var ingen god opplevelse så det måtte jeg evt. ha hatt over en god del ost! Haha!

Jeg tenker at hvis jeg slipper å kutte det helt, men lar den største delen av middagsporsjonene mine være grønnsaker, så en mindre porsjon med en eller annen protein (kjøtt, fisk, fugl osv) også kan den minste delen være poteter, ris og sånt. Er inntaket minimalt kan det da ikke være alt for ille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha du quotet nettopp moren min med den altså! :D Bønner klarer jeg ikke, linser har jeg bare smakt en gang men det var ingen god opplevelse så det måtte jeg evt. ha hatt over en god del ost! Haha!

Jeg tenker at hvis jeg slipper å kutte det helt, men lar den største delen av middagsporsjonene mine være grønnsaker, så en mindre porsjon med en eller annen protein (kjøtt, fisk, fugl osv) også kan den minste delen være poteter, ris og sånt. Er inntaket minimalt kan det da ikke være alt for ille:)

Linser er ikke så godt alene nei. Man må krydre dem godt og aller helst blande dem oppi noe annet, men de er proteingreie da :p

Og rimelige. Betaler sånn 20 kroner på innvandrersjappa for en kilospose som holder i sikkert 2 måneder. Dessuten må de være gule, for de røde er helt forferdelige og de grønne er verre :p Er det samme med bønner, prøv å bland de i noe annet. F.eks tomatbønner oppi en gryte med karbonadeig, grønnsaker og diverse. Råder deg til å gi det værtfall en sjanse og husk å finn noen gode oppskrifter du kan prøve ut. Du kan jo bli overraska :)

Er ikke så ille å spise poteter og ris egentlig, så lenge at man lar proteinene og grønnsakene utgjøre størstedelen og at man passer på at det er litt fett i måltidet. Merk; litt fett. Ikke en halv flaske olivenolje eller 4 desiliter fløtesaus. En skje, litt avocado, ett par oliven etc holder lenge. Bruk villris eller naturris. Vil du gjøre GI'en litt mindre i potetene kan du koke dem, avkjøle dem og varme de opp igjen, evt. la de ligge i vann over natta. Mye av stivelsen renner ut og det som blir igjen tas saktere opp i kroppen. En kokt potet har en GI på rundt 89 mens en kokt, avkjølt og oppvarma potet har en GI på rundt 23 :)

Pasta er det litt verre med. Den er jo for det første laget av mel. Og for det andre er det ikke mye næring i en miks av mel og vann uansett hvor fullkorn den er. Og for det tredje så bør ikke en voksen kvinne spise så mye pasta pr. uke ;) Ikke fall for fristelsen til å kjøpe "sunn" pasta på helsekost eller nett med redusert karboinnhold. Det er juks og du kan like gjerne kjøpe fullkornspasta til en langt billigere penge.

Det viktigste er å få i seg godt med proteiner, masse grønnsaker og litt fett (fett er viktig, spis feit fisk). Grønnsaker utgjør utmerket tilbehør til middag. F.eks blomkålmos, sellerirotmos, fylte sjampingjonger (jeg kan aldri skrive den soppen rett), ostegratinerte grønnsaker, grønnsaksgratenger, coleslaw, artisjokker. Kokt, dampa, smørdampa, woket, stekt, ovnsbakt, gratinert, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for rådene! Jeg er har vært veldig kresen på grønnsaker, men jeg prøver å utvide horisonten! Nå liker jeg sopp, løk og til de grader paprika (har alltid syntes det er så rart å få den søte smaken blandet med umami smak) - noe jeg ikke gjorde før! Det eneste jeg nekter å vende meg om på er tomater, klarer ikke tomater uansett! I ketchup form eller suppe, greit - men grønnsaken i seg selv skjer ikke.. Men jeg jobber med resten så det går i riktig retning:) Hadde hjulpet om jeg bodde på egenhånd og kjøpt grønnsaker for meg selv, men den tid kommer og jeg får være kreativ frem til da:) Men nytter meget disse forslagene dine altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...