Gå til innhold

Dele opp treningen?


Alexara

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om det er noe bra og dele opp treningen i to økter? Jeg trener som regel før klokka 12 på dagtid (30dayshred), men jeg har veldig lyst å begynne å jogge litt på kveldstid, det er snakk om 2-3 ganger i uken.

Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 day shred er for å styrke kroppen og gå ned i vekt, så kostholdet er jeg veldig flink med.

Joggingen er bare et mål jeg har, jeg har så lyst å begynne og jogge, for det ser så gøy ut. Og gå ned i vekt så klart, men dette er mer ett mål jeg har er å klare og jogge en halvtimes tid noen ganger i uka.

Nå klarer jeg hele 1 minutt :D *ler*

Jeg er ganske ny med trening og ned i vekt, så derfor jeg lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med jogging er ikke for å prøve for hardt, dette er vel mer et mål jeg har fremover, så dette er ikke noe jeg skal pushe meg til om jeg føler for at dette ble for hardt. Om du skjønner?

Men hva om jeg begynner med jogging 1-2 ganger i uka da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med jogging er ikke for å prøve for hardt, dette er vel mer et mål jeg har fremover, så dette er ikke noe jeg skal pushe meg til om jeg føler for at dette ble for hardt. Om du skjønner?

Men hva om jeg begynner med jogging 1-2 ganger i uka da?

Ikke noe stress med 2-3 rolige joggeturer i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe stress med 2 økter om dagen, men som noob burde du være forsiktig med å gjøre det for ofte inntil kroppen er vant med det så du ikke får belastningsskader som mange noobs får fordi det starter for hardt.

Du kan ju bruke ett betre ord en noob :)

Det hør hemma i spilverlden ( og brukes som ett nedlatende ord til dem som ikke kan spile)

Just my point, kan ju mistolkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere;en noob er en som ikke er særlig flink i det h*n gjø,og som velger å ikke jobbe for å bli flinkere.

En newbie er derimot en som ikke er særlig flink i det h*n gjør enda,men som ikke har like stor aversjon mot å lære.

Tror nybegynner vil være et bedre ord å bruke, selv om det ikke er like søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å kverulere;en noob er en som ikke er særlig flink i det h*n gjø,og som velger å ikke jobbe for å bli flinkere.

En newbie er derimot en som ikke er særlig flink i det h*n gjør enda,men som ikke har like stor aversjon mot å lære.

Tror nybegynner vil være et bedre ord å bruke, selv om det ikke er like søtt.

Men det var da voldsomt oppheng i noob ordet da! :cautious:

De som er dårlige kaller jeg andre diverse ord en noob uten å utdype det :!:

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 Day Shred høres ut som en quick fix ("Gå ned dritmye i vekt i løpet av 30 dager!"). Jeg ville ikke blitt overrasket om det inkluderer kostplan hvor du kutter karbohydrater og evt. mye fast føde, i tillegg til enkel styrketrening/kondistrening med et par manualer. Med slikt kosthold vil du gå ned i vannvekt, og kan gå ned mange kilo i løpet av en måned, det aller meste av det bare vann som selvfølgelig kommer tilbake når du begynner å spise normalt igjen.

Hvis jeg var deg ville jeg heller fokusert på hva du vil med treningen din og ha et mye lengre tidsperspektiv. Det er en grunn til at Therese spør hva målet med treningen din er, da hvordan du trener vil være avhengig av hva målet ditt er. Det er heller snakk om å gjøre varige livsendringer, ikke en quick fix på 30 dager (så fremt du ikke MÅ inn i en bestemt kjole om en måned eller noe sånt). Mange, spesielt jenter, vil "stramme opp og miste litt fett". Det vil i praksis si bli sterkere og øke muskelmasse, samt gå ned i fettprosent.

Som fersk nybegynner så er du så heldig at dette er mulig i en periode. Når man først har fått litt muskler så anbefales det typisk å fokusere enten på styrke/muskelvekst eller gå ned i fettprosent. Sånn midt-i-mellom funker dårlig, eller gir mye tregere resultater enn om man fokuserer treningen sin mot en av delene.

Jogging i seg selv er ikke et mål, det er et virkemiddel for å oppnå et mål. I utgangspunktet vil jeg si at du bør gjøre det enklest mulig. Tren styrke 3 ganger i uken og ha god kontroll på kostholdet ditt slik at du ligger litt i minuskalorier. Minuskaloriene gjør at du går ned i fett, styrketreningen gjør at du ikke mister muskelmasse, samt at du blir sterkere (og evt. legger på deg litt muskelmasse). Om du er konsistent og gjør jevn framgang vil du oppleve en body recomposition, kroppen din forandrer seg til det positive ved at du øker i muskelmasse og minsker fett. Det er verdt å vite at du vil stagnere tidligere med styrketreningen din når du trener primært for fett-tap, men det er ikke noe problem så lenge du oppnår målet ditt.

Hvis du begynner å jogge med en gang du starter å trene så har du ingen triks på lur når vekttapet stagnerer. Når dét skjer kan det være veldig kjekt å kunne tilføre kondistrening som et ekstra virkemiddel. Keep It Simple. Det gjelder for så vidt styrketreningen din også.

Drit i 30 Day Shred. Kjør heller 300 Day Kick Fucking Ass (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 day har jeg gjort før, med gode resultater, så det forsetter jeg med. Kostplan, det går jeg ikke etter. Spiser fornuftig. Jeg bruker 30 day som en startfase, for å bli sterkere og gå ned i vekt. Og som jeg sa, har ikke planer om å gi meg med dette, jeg får "kjørt" meg og liker å trene det. Og nå i begynnelsen så er det viktig for meg å gjøre noe jeg liker.

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...