Gå til innhold

vil kreatin redusere stiv/stølhet?

Steffen!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Kreatin kan vel korte restitusjonstiden ut ifra det jeg har lest, og selv erfart.. Men jeg har for det meste fått i meg kreatin gjennom pre-workout.. så ikke helt godt å si om det var kreatinen eller de andre stoffene som fungerte for meg :p

Uansett, her står litt grei info om kreatin :)

http://fitnessbloggen.no/11-grunner-til-a-bruke-kreatin/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatinin minsker ikke stølhet ;) Vær flink å strekk ut, også kan du tilsette fersk ingefær i maten, DET hjelper fakstisk (y)

Tøying hjelper marginalt mot stølhet, opp gjennom tiden så kommer det støtt og stadig flere og flere studier som viser til at tøying blir mindre og mindre viktig. Personlig har sløyfet jeg å tøye ut for halvannet år siden og man merker strengt talt ikke noe forskjell i det hele tatt.

Det blir også sagt at tøying (da med høyere intensitet) kan gjøre deg enda stølere.

At det på sikt kan forebygge skader skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har ikke sett hvor det vises til at det reduserer totalt antall skader.

http://www.forskning.no/artikler/2009/april/218841

Årsaken til at du blir støl er fordi proteiner i musklaturen blir skadet, og du river i stykker dem såkalte "Z-linjene" - linjene som er små proteinene ligger til vanlig i et fint mønster i musklaturen. men når du er støl, så ligger proteinene ujevnt. Det fører til at du kjenner smerte i musklaturen og det kan være tyngre å benytte seg av muskelen.

Du kan sammenligne det med en strikk, det er mye lettere å strekke en jevn strikk, enn en strikk som er krøllet sammen!

Det finnes ingen vidundermidler for å få ting til å gro noe særlig fortere, det er selvfølgelig diskutert frem og tilbake om enkelte tips og triks, men om det er noe som fungerer så er det marginalt - det eneste kan være enkelte ting som reduserer smerten, men selve sårene vil ikke gro noe fortere uansett hva du foretar deg.

Gi kroppen den tiden du trenger og tren andre muskelgrupper når du er støl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...