Gå til innhold

Tips ang. svømming/øvelser for en sliten kropp.


p0werslave

Anbefalte innlegg

Hei! Håper det er noen her som tar seg tid til å lese dette, og som kan gi meg noen gode, og oppløftende tips, mtp. svømming som trening/rehabilitering.

Når jeg skriver sliten, så mener jeg sliten. Har lenge slitt med dårlige knær, spesielt det ene (4-5 leger og to fysioteraputer greide ikke å finne ut hva som egentlig er galt). Det venstre kneet er bare "slapt", jeg kan ikke beskrive det på noen annen måte. Det henger liksom litt etter, og blir vondt og ømt når jeg har gått mye, spesielt på asfalt, og på tunge turer i fjellet. De senere årene har høyre kne også blitt verre. Det er egentlig en lang historie, jeg tror alt begynte i 2007, med litt halting på den venstre foten, men dum som jeg var, så oppsøkte jeg aldri hjelp. Ryggen er også vond, mest pga. en frontkollisjon i 2011.

I barndommen var jeg middels aktiv med ski, fotball etc. Men et rimelig stillesittende liv fra 10. klasse og omtrent hele videregående med mye sofasliting, og tid foran pc-en er også noe jeg må erkjenne er roten til alt det vonde. Vondt, men sant.

Det var først når jeg oppsøkte kiropraktor for et par år siden, at jeg virkelig fikk hjelp som fungerte, både for beina og ryggen (siden ryggproblemer visstnok ofte oppstår pga beinproblemer, og motsatt. Noe jeg aldri har tenkt over). Men knekk, brekk og nåler hos kiropraktor er i grunn bare midlertidige løsninger, og nå har jeg ikke vært hos kiropraktor på lenge.

Til poenget:

Jeg har nå bestemt meg for å virkelig gjøre noe med dette. Store deler av dagen (etter jobb) så tilbringer jeg en god del foran pc-en og ser på serier etc, og noen av stillingene jeg sitter i er ikke bra.

Jeg har bestemt meg for å begynne å svømme regelmessig, helst en skikkelig økt annenhver dag.

Jeg vurderer å opprette medlemsskap hos det lokale Actic-senteret, hvor fri tilgang til svømmehallen + terapibad er inkl. i prisen.

Det jeg lurer på, er om noen her kunne tatt seg litt tid til å sette opp et bra program (kanskje noen har opplevd det samme, og har erfaringer?) med gode og effektive øvelser som jeg kan bruke i bassenget? Oppvarming, hovedøkt, ting jeg burde passe på (fks. ikke ta i for hardt, selv om belastningen jo er minimal), you name it. Hovedfokuset er jo såklart trening/rehabilitering av bein og rygg, men jeg er også ute etter å trene hele kroppen godt.

Tenker å prøve et par økter i studioet i uken også, men kun med fokus på armer, bryst etc. Beina får vannet ta seg av :)

Jeg har også bestemt meg for å endre kostholdet drastisk. (men det kan jeg jo lage en tråd om i den rette delen av forumet)

På forhånd takk!

(om det er noe jeg har glemt å nevne, som kan være av betydning, let me know.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ingen? Really? Omtrent like mange visninger og 0 svar på forumet på treningsforum.no også. Thanks for nothing :)

Noe av grunnen til at folk ikke har gitt noen respons kan være at svært få her inne har noe særlig erfaring med svømming. Har selv svømt en del da jeg er ryggoperert og har veldig dårlig "kjernemusklatur" i ryggen (i mangel av bedre forklaring), men kan ikke noe utover ulike svømmeteknikker. Kanskje du kan ta kontakt med noen på senteret og høre om de har en svømmeinstruktør som kan hjelpe? Pleier vel å være det på sentre med basseng. Lykke til!

Ps: Det tilhører vel sjeldenhetene at frekkhet kaster av seg når man ber om noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1 : Man kommer langt med høflighet.

Punkt 2 : Å sette opp et svømmeprogram for en person med forskjellige plager som er/har vært under behandling til kiropraktor når man ikke har et utdanningsmessig grunnlag for det kan være potensielt farlig for deg og kroppen din. Når det er sagt, så er svømming en veldig lavresistent treningsform som ikke krever mer av kroppen din enn hva du ønsker å gi (iallefall ikke om du holder deg unna bølgebasseng og eventuelt andre typer basseng med svømmemotstand). Det beste du kan gjøre for deg selv er å kontakte noen ved Actic som kan hjelpe deg å lage et program ut fra dine forutsetninger, og eventuelt gjøre korrigeringer ut fra hvordan kroppen din responderer på det. Du kan jo uansett bare forsøke en rolig økt hvor du svømmer rolig noen lengder og kjenner an formen. Gi deg mens leken er god og før smertene kommer. Før du har et konkret klarsignal på å kjøre på så lytt til kroppen din.

Nå er jeg ingen proffsvømmer på noe vis (heller langt derifra), men synes det kan være en god avveksling å svømme meg en kilometer om rygg og hofter er litt stive. Tilpasser fart (og dermed motstand i vannet) eller hvordan det føles, og etterhvert som kroppen blir varm av treningen. Et godt pluss er det om man har en sauna tilknyttet bassenget. Det gjør underverker for både muskler og sinn etter svømming.

Cheer up, og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du ønsker å gjøre noe med tilstanden din (y) Svømming er super trening, på mange måter. I tillegg er det gøy, i alle fall om man kommer litt forbi det svømme bryst frem og tilbake i sakte sakte tempo hver økt.. Da blir det fort kjedelig, og motivasjonen for å ta tak og dra seg på trening daler rimelig fort.

Jeg tror det beste tipset jeg kan gi deg er å melde deg på svømmekurs for voksne, hvor du lærer skikkelig teknikk i både brys, rygg, crawl og sikkert får smake litt på butterfly også. De færreste svømmer teknisk riktig egentlig, selv noe så enkelt som bryst har mange komponenter som Ola Nordmann ikke er klar over.

Så å kjøpe noen timer med svømmetrening er virkelig gull verdt.

Du kan også søke opp noen teknikkvideoer på nett i mens.

Siden du har en stillesittende dag så høres det ut som at det kan være lurt å legge inn litt bevegelighetstrening også, sånn at du kan få litt bedre mobilitet i brystrygg og bekken. Låser det seg der så forplanter det seg fort.

Regner med at du har tatt det som er av bilder og gjort de undersøkelser som er aktuelle mht knærne dine også, særlig siden så mange fagpersoner har vært inne i bildet.

Uansett, ikke gi deg, det finnes alltid muligheter bare man vil det nok (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...