Gå til innhold

Blir kvalm noen timer etter løpeøkten.


IdaEriksen

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbake et problem som jeg slet med for noen år siden. Jeg pleier å trene utholdenhet to ganger i uken (i tillegg til tre styrkeøkter på andre dager, hvis det er relevant), og foretrekker å løpe. Jeg holder som regel på i 40 minutter, med noen intervalldrag underveis, og pleier å bli ganske sliten, men det er ingen ekstreme økter på noen måte. Noen timer etterpå har jeg en tendens til å bli kvalm og uggen, og det er selv om jeg spiser noe etter økten. Jeg slet med dette for noen år siden også, men da spiste jeg såpass lite at jeg i ettertid regnet med at dette var årsaken. Nå, derimot, spiser jeg godt før treningsøktene mine, og ligger generelt ikke i et energiunderskudd. Hva kan årsaken til dette være, og kan jeg gjøre noe for å forhindre det? Det er jo ikke særlig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Blir som regel en 0,7 liters Imsdalflaske i løpet av økta, kanskje det ikke er nok?

Kommer jo helt anpå hva du drikker iløpet av dagen, men jeg pleier å drikke godt også etter økta, ikke bare underveis :) Du får nesten bare prøve deg frem.. kanskje du skal spise en banan RETT etter økta? Altså sekundet du går av mølla, og så spise et ordentlig måltid 1 time senere? Bare synsing fra min side nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt anpå hva du drikker iløpet av dagen, men jeg pleier å drikke godt også etter økta, ikke bare underveis :) Du får nesten bare prøve deg frem.. kanskje du skal spise en banan RETT etter økta? Altså sekundet du går av mølla, og så spise et ordentlig måltid 1 time senere? Bare synsing fra min side nå..

Verdt å prøve ut, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er balansen med hvile, trening og mat? du sier du ikke er i energiunderskudd, men er du i søvn/hvile underskudd? et vanlig tegn på overanstrengelse er en uggen sykdomsfølelse og kvalme.

Eller kan det hende at du har for mye magesyre og betennelse i magesekken, snakk med legen din om å forsøke syredempende tbl fex nexium i noen uker for å se om det hjelper på.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Både for lite og for mye vann er ugunstig, der må man kanskje prøve seg fram. Selv har jeg blitt veldig glad i å besøke fastlegen nokså regelmessig, tok meg litt tid å innse at man kan gå til legen selv om man ikke er akutt syk. Leger er flotte å ha, sjekker at ting er som de skal og kan gi råd om nettopp sånne ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...