Gå til innhold

Smør eller margarin - statens anbefalinger


Inger-Lise

Anbefalte innlegg

Mange av oss har nok registrert den evige debatten om smør eller margarin...

Personlig bruker jeg ingen av delene så må innrømme at jeg ikke har fulgt så veldig godt med på hvem som gikk seirende ut av diskusjonen.

Slik jeg har forstått det så er det smør som liksom er det sunneste, men det at dette kun er mettet fett gjør at "fetthysterikerne" som mener at mettet fett=høyt kolesterol mener en vør bruke margarin?

Årsaken til at jeg spør er at jeg av legen ble tipset om denne siden (og flere andre sider):

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/undervekt

ang kosthold for å gå opp i vekt og at flere av disse presiserer at jeg skal bruke margarin fremfor smør.

Spurte legen min om dette og han sa at selv om jeg skal opp i vekt er det viktig qt jeg velger sunne fettkilder, altså holder meg unna mettet fett! Noe jeg føler ikke stemmer med mye av det jeg både har lest her og andre steder.

En skal jo ikke akkurat basere sitt liv på, og stole på, kostholdsråd fra nettdebatter og liknende foran det en lege sier,m en likevel har jeg inntrykk av, gjennom å ha lest mange innlegg, at flere personer her innehar like mye og om ikke mer kunnskap om kosthold enn det min lege later til å ha... Så - lurte på om noen kunne komme med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt lengre post incoming.

Diaclaimer. Jeg kan ingenting om ernæring, og er alvorlig partisk ovenfor smør, og følgelig drastisk imot alt som kan minne om margarinbruk.

Men altså, min input, om du vil ha den. Jeg tror neppe det er noen god ide å ha smør/margarinspising som hovedelementet i ens kamp for å gå opp i vekt, det er veldig mange valg en kan ta for å øke energitettheten i maten, selv uten smør/margarin.

Fet fisk, nøtter,marmorert kjøtt, innmat, olivenolje, avokado,oliven, skalldyr, alt dette er bra saker mtp fettinnhold(:

Dette med at mettet fett fører til høyt kolesterol er slik jeg har oppfattet det, en medisinsk påstand uten særlig rot i virkeligheten, da kroppen lager mesteparten av det kolesterolet den trenger helt selv uavhengig av hva man spiser, og det har vist seg at forholdet mellom såkalt " bra" og "dårlig" kolesterol(LDL og HDL) er vel så viktig som hvor høye kolesterolnivåer en har av det i kroppen.

På den andre siden er flerumettede fettsyrer, som f.eks soyaolje, rapsolje, og produkter som produseres av disse, svært rike på Omega-6- fettsyrer. Å ha et høyt inntak av omega6 og hhv. lite omega3, ka gi økt risiko for inflammasjon og ikkefulltsågodhelse. Mener jeg å ha hørt.

En allmennlege er ingen spesialist innen ernæring, men skal kunne litt om veldig veldig mye forskjellig. Dette kan gjøre det vanskelig å holde følge på all forskning som gjøres på alle de tingene man skal ha oversikten over, og en kan da ende opp med holdninger det ikke lengre er dekning for.

Ellers vet jeg ikke hvor enig jeg er i rådet om å fortsatt holde seg til magre proteinkilder om en vil slutte å være undervektig, men dette er et felt jeg som sagt ikke vet noe som helst om, så det er nok gjemt en faktamessig juvel innider etsteds som setter saken i et annet lys.

brb; calling for moar backup. Indiska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss har nok registrert den evige debatten om smør eller margarin...

Personlig bruker jeg ingen av delene så må innrømme at jeg ikke har fulgt så veldig godt med på hvem som gikk seirende ut av diskusjonen.

Slik jeg har forstått det så er det smør som liksom er det sunneste, men det at dette kun er mettet fett gjør at "fetthysterikerne" som mener at mettet fett=høyt kolesterol mener en vør bruke margarin?

Årsaken til at jeg spør er at jeg av legen ble tipset om denne siden (og flere andre sider):

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/undervekt

ang kosthold for å gå opp i vekt og at flere av disse presiserer at jeg skal bruke margarin fremfor smør.

Spurte legen min om dette og han sa at selv om jeg skal opp i vekt er det viktig qt jeg velger sunne fettkilder, altså holder meg unna mettet fett! Noe jeg føler ikke stemmer med mye av det jeg både har lest her og andre steder.

En skal jo ikke akkurat basere sitt liv på, og stole på, kostholdsråd fra nettdebatter og liknende foran det en lege sier,m en likevel har jeg inntrykk av, gjennom å ha lest mange innlegg, at flere personer her innehar like mye og om ikke mer kunnskap om kosthold enn det min lege later til å ha... Så - lurte på om noen kunne komme med innspill?

Jeg ville nok spurt Vegard L om dette, ja - men min mening er at det ikke er så himla nøye så lenge man får i seg *nok* sunne fettkilder. Men å anbefale margarin for noe som helst? Neh...

Denne lenken er totalt uten faktasjekking: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2274747/At-truth-Butter-GOOD--margarine-chemical-gunk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lengre post incoming.

Diaclaimer. Jeg kan ingenting om ernæring, og er alvorlig partisk ovenfor smør, og følgelig drastisk imot alt som kan minne om margarinbruk.

Men altså, min input, om du vil ha den. Jeg tror neppe det er noen god ide å ha smør/margarinspising som hovedelementet i ens kamp for å gå opp i vekt, det er veldig mange valg en kan ta for å øke energitettheten i maten, selv uten smør/margarin.

Fet fisk, nøtter,marmorert kjøtt, innmat, olivenolje, avokado,oliven, skalldyr, alt dette er bra saker mtp fettinnhold:)

Dette med at mettet fett fører til høyt kolesterol er slik jeg har oppfattet det, en medisinsk påstand uten særlig rot i virkeligheten, da kroppen lager mesteparten av det kolesterolet den trenger helt selv uavhengig av hva man spiser, og det har vist seg at forholdet mellom såkalt " bra" og "dårlig" kolesterol(LDL og HDL) er vel så viktig som hvor høye kolesterolnivåer en har av det i kroppen.

På den andre siden er flerumettede fettsyrer, som f.eks soyaolje, rapsolje, og produkter som produseres av disse, svært rike på Omega-6- fettsyrer. Å ha et høyt inntak av omega6 og hhv. lite omega3, ka gi økt risiko for inflammasjon og ikkefulltsågodhelse. Mener jeg å ha hørt.

En allmennlege er ingen spesialist innen ernæring, men skal kunne litt om veldig veldig mye forskjellig. Dette kan gjøre det vanskelig å holde følge på all forskning som gjøres på alle de tingene man skal ha oversikten over, og en kan da ende opp med holdninger det ikke lengre er dekning for.

Ellers vet jeg ikke hvor enig jeg er i rådet om å fortsatt holde seg til magre proteinkilder om en vil slutte å være undervektig, men dette er et felt jeg som sagt ikke vet noe som helst om, så det er nok gjemt en faktamessig juvel innider etsteds som setter saken i et annet lys.

brb; calling for moar backup. Indiska

1. Evidensen for å spekulere i omega-3 vs omega 6 ratioen er veldig sprikende. Det er også veldig viktig å skille mellom overvektig/normalvektig.

Teng et al, Modulation of obersity-induced inflammation by dietary fats: mechanisms and clinical evidence, 2014.

Kom nettopp ut og gikk godt gjennom dette og er anbefalt lesing.

2. Inntaket av fett kan påvirke størrelsen til partiklene, som er essensielt ifh til hvor aterogen (tendens til avleiring) partiklene kan være. Økning av mettet fett kan potensielt øke størrelsen på kolesterolpartiklene (der små størrelser vil være mer problematisk). Det man ikke ønsker er en atrogen LDL profil.

http://ajcn.nutrition.org/content/80/3/550.full.pdf

3. Overvekt er et større problem i seg selv da adipocyttene vil fremme inflammasjon. Utslipp av pro-inflammatoriske og pro-aterogene substanser følger overdreven hypertrofi av adipocytter. Signalsubstanser som vil aktivere makrofager og i gangsette inflammasjonsprosesser.

Står en del om det her:

Dietary phytochemicals and their potential effects on obesity: A review

Uten at jeg husker detaljer fra kurset jeg var på så er vel margarin tilsatt endel stoffer mens smør nærmest det en kommer fra kua i de produktene der og derfor er mye heller å anbefale enn margarin.

Noe diffust. At noe er "mer unaturlig" er ikke gyldig grunn til å si at det er "usunt". Dette handler om kontekst og helheten av inntaket.

Mange av oss har nok registrert den evige debatten om smør eller margarin...

Personlig bruker jeg ingen av delene så må innrømme at jeg ikke har fulgt så veldig godt med på hvem som gikk seirende ut av diskusjonen.

Slik jeg har forstått det så er det smør som liksom er det sunneste, men det at dette kun er mettet fett gjør at "fetthysterikerne" som mener at mettet fett=høyt kolesterol mener en vør bruke margarin?

Årsaken til at jeg spør er at jeg av legen ble tipset om denne siden (og flere andre sider):

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/undervekt

ang kosthold for å gå opp i vekt og at flere av disse presiserer at jeg skal bruke margarin fremfor smør.

Spurte legen min om dette og han sa at selv om jeg skal opp i vekt er det viktig qt jeg velger sunne fettkilder, altså holder meg unna mettet fett! Noe jeg føler ikke stemmer med mye av det jeg både har lest her og andre steder.

En skal jo ikke akkurat basere sitt liv på, og stole på, kostholdsråd fra nettdebatter og liknende foran det en lege sier,m en likevel har jeg inntrykk av, gjennom å ha lest mange innlegg, at flere personer her innehar like mye og om ikke mer kunnskap om kosthold enn det min lege later til å ha... Så - lurte på om noen kunne komme med innspill?

Ifh til kolesterol er det veldig variabelt basert på type mettet fett. Det er ikke "bare" mettet, umettet, flerumettet. DIsse deles videre inn i flere typer (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7977157). Videre må det også sees basert på individet. Det amerikanske paradokset viser f.eks at en kvinne på lav-fett diett får lavere tendenser til koronar aterosklerose, selv om det "tilsynelatende" skulle vært omvendt pga økning i "dårlig" kolesterol.

Det jeg ville ment er viktig for deg å være bevisst på at du varierer fettkildene. Ikke at du unngår å spise smør. Igjen, mange ting å ta hensyn til. Margarin kontra smør? Vel.. skal du BARE spise margarin? Skal du BARE spise smør? Skal du BARE en og en ting? Mange av disse tingene er dratt ut av kontekst og begynner å se på en og en ting også skal man sette dette isolerte synet inn i et komplekst samspill - flott! Om du vil ha en god helse/hjerte:

1. Spis variert fett (og generelt hele kostholdet ditt)

2. Unngå overvekt

3. Unngå stress

4. Vær aktiv

Denne debatten har veldig mange sterkt fargede syn på begge sider. Kort og godt er det veldig komplisert, veldig sammensatt, individuelt, basert på mange faktorer og det skjer noe nytt hele tiden. Det er store debatter om hva kostrådene er basert på og man kan foreløpig ikke gjøre noe annet enn å objektivt evaluere. Det man garantert kan si er:

1. Variasjon = bra

2. Trening = bra

3. Stress = ikke bra

4. Overvekt = ikke bra

Jeg vil til slutt nevne at jeg langt i fra har nok kunnskap på dette området da det ikke er i mitt interessefelt. Håper derfor noen med dypere kunnskap om feltet kan spille inn. Jeg ønsker ikke forvirre noen eller uttrykke noe feil.

Dette er stort sett mitt inntrykk av denne fanatiske debatten (ikke i denne tråden, men som en helhet):

post-2892-14440970111077_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt lengre post incoming.

Diaclaimer. Jeg kan ingenting om ernæring, og er alvorlig partisk ovenfor smør, og følgelig drastisk imot alt som kan minne om margarinbruk.

Men altså, min input, om du vil ha den. Jeg tror neppe det er noen god ide å ha smør/margarinspising som hovedelementet i ens kamp for å gå opp i vekt, det er veldig mange valg en kan ta for å øke energitettheten i maten, selv uten smør/margarin.

Fet fisk, nøtter,marmorert kjøtt, innmat, olivenolje, avokado,oliven, skalldyr, alt dette er bra saker mtp fettinnhold:)

Dette med at mettet fett fører til høyt kolesterol er slik jeg har oppfattet det, en medisinsk påstand uten særlig rot i virkeligheten, da kroppen lager mesteparten av det kolesterolet den trenger helt selv uavhengig av hva man spiser, og det har vist seg at forholdet mellom såkalt " bra" og "dårlig" kolesterol(LDL og HDL) er vel så viktig som hvor høye kolesterolnivåer en har av det i kroppen.

På den andre siden er flerumettede fettsyrer, som f.eks soyaolje, rapsolje, og produkter som produseres av disse, svært rike på Omega-6- fettsyrer. Å ha et høyt inntak av omega6 og hhv. lite omega3, ka gi økt risiko for inflammasjon og ikkefulltsågodhelse. Mener jeg å ha hørt.

En allmennlege er ingen spesialist innen ernæring, men skal kunne litt om veldig veldig mye forskjellig. Dette kan gjøre det vanskelig å holde følge på all forskning som gjøres på alle de tingene man skal ha oversikten over, og en kan da ende opp med holdninger det ikke lengre er dekning for.

Ellers vet jeg ikke hvor enig jeg er i rådet om å fortsatt holde seg til magre proteinkilder om en vil slutte å være undervektig, men dette er et felt jeg som sagt ikke vet noe som helst om, så det er nok gjemt en faktamessig juvel innider etsteds som setter saken i et annet lys.

brb; calling for moar backup. Indiska

Margarin anbefales ofte fordi det har lavere kaloriinnhold, og redusert kaloriinntak er tross alt det viktigste når det kommer til kampen mot overvekt. Å velge margarin fremfor smør vil derfor redusere kalorinntaket uten at forbrukeren nødvendigvis føler det som et offer.

Det er vist at omega-3 kan hjelpe på inflammasjon ved enkelte tilstander, men det er så vidt meg bekjent ikke et godt belegg for å hevde at det har noen klinisk effekt hos friske individer. Det betyr ikke at omega-3 ikke er viktig, det er tross alt essensielt, men det er ikke noe å stappe i seg ubegrenset av heller.

Det krever mer kolesterol å frakte mettet fett i kroppen, men det betyr ikke at mer kolesterol avleires i arterievegger eller at mer kolesterol hoper seg opp. Et høyt inntak av mettet fett forutsetter en kropp som har mulighetheten til å håndtere det, både ved å ha tilstrekkelig HDL og ved at inntaket ikke er skyhøyt. Der kommer balansen inn: er det mye LDL, må det være mye HDL (for å fjerne ubenyttede partikler fra vevet, ikkesant). F.eks vil fiber binde seg til noe av det mettede fettet i maten, også bæsjer man det ut igjen, så mennesker som spiser mer fiber kan "tåle" mer kolesterol. Fysisk aktive har mye bedre forutsetninger for å ha gode kolesterolverdier enn inaktive, og derfor kan aktive få i seg mer mettet fett enn sofasliteren. Enorme mengder raffinerte karbohydrater kombinert med enorme mengder mettet fett, som en hamburger, er noe annet enn en grov skive med litt smør, if you catch my drift. I tillegg har mettet fett ulike kilder, og enkelte er vist seg å være mer eller mindre potetente. Så det er litt vanskelig å svare konkret på, men statistisk sett anbefaler man befolkningen å begrense inntaket mettet fett til fordel for umettet. Ikke fordi umettet fett nødvendigvis er dårlig, men fordi folk spiser så mye av det, og kombinerer det med en haug andre uheldige faktorer som nedsatt glukosetoleranse, røyking, inaktivitet, hypertensjon og et fiberfattig kosthold.

I tillegg har man andre vurderinger inne i bildet, f.eks i forhold til rødt kjøtt. Man anbefaler et lavere inntak av rødt kjøtt enn hva mange spiser, og ettersom mettet fett i hovedsak finnes i rødt kjøtt (kjøttdeig, bacon, nakkekotelett), vil anbefalinger om mindre mettet fett kanskje få folk indirekte over på hvitt kjøtt og fisk også (som igjen ofte er magrere, og der er man tilbake på kalorirestriksjonen jeg nevnte innledningsvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill!

Er i alle fall litt klokere, selv om jeg synes det er itt vanskelig å vite hva som er "rett og galt". Kanskje nettopp fordi det ikke finnes noe rett og galt :) tror jeg skal gjøre som bluebear er inne på, ikke stresse med enkeltelement, men heller tenke mer helhetlig :)

Men jeg må innrømme at jeg synes det er noe problematisk når leger, uten særlig kunnskap på området, tar på seg å skulle veilede og følge en persons kosthold når er på vei ut av en spiseforstyrrelse. Frykten for å gi opp kontroll selv er jo den største baugen ofte for å klare å tre ut av sykdommen, og det er jo ikke akkurat lett å gi denne til en person en ikke videre har troverdighet til! Burde jo henvist videre istedet, mene r vel kanskje ikke noen/ledige tilbud å henvise til.. Sa forøvrig også at jeg ikke skulle være så oppfatta v proteiner osv, at det ble dekket gjennom "vanlig" mat. Spurte om proteinpulver etter trening (tenkte kanskje lettere for meg å drikke litt mer næring og), men fikk da beskjed om at pulver var usunt og unødvendig, en god, gammeldags brødskive og et glass melk var mer enn bra nok. Men det er nok et ledd i å friskmelde syn på mat..

Men angående smør - arvelig høyt kolesterol, er ikke det noe og? Mange i min familie sliter med det, særlig mennene, og jeg lurer på om det at jeg er genetisk disponibel/utsatt bør ha noe å si for hva jeg velger som fettkilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble dette akkurat diskutert på facebook i en åpen gruppe og er personlig lei av emnet. Bluebear har dessuten skrevet det ganske så allright. Men jeg vil påpeke at selv om allmennleger over det jevne har liten innsyn i ernæring så har dem ganske så godt innsyn i mekanismene rundt fysiologien og biokjemien. Ved alvorlige spiseforstyrrelser så er jo blant annet fastlegen ofte en del av teamet, gjerne sammen med en KEF samt en psykolog.

Inger-Lise : Tenkte å ta med noen punkter rundt dette:

De nasjonale retningslinjene for å redusere risikoen har ingen øvre grense for inntak av kolesterol via kosten. Bare at det anbefales å spise 1-2 egg ukentlig som er det eneste konkrete rådet jeg har sett og kommer på i farten. Her vil legen hos risikogrupper gjøre en risikovurdering ut i fra bestemte tabeller og se an helheten i blant annet kost. Andre tiltak som kan hjelpe er å redusere konsumet av alkohol og røykestopp. Fysisk aktivitet vil også ha en positiv effekt for HDL-kolesterolet. Viktig å være obs på at enkelte medikamenter/tilskudd kan påvirke kolesterolet og en leger generelt har god oversikt over hvilken disse er.

Det er til slutt som du skriver noenlunde individuell respons på kolesterolholdig mat men kroppen har mekanismer for å regulere den endogene kolesterolmetabolismen. Kolesterolholdigmat har nok mindre grad av betydning for den friske delen av befolkningen, DVs de fleste. Familiær hyperkolesteromi går derimot ikke inn under denne gruppen;

http://www.nasjonalforeningen.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=220

De fleste som har denne tilstanden blir fanget opp og behandlet med medikamenter som gjør at disse normaliserer seg. Har du mistanke om at noen har dette så er det lurt å kartlegge førstegradslektninger å se om noen har hatt forhistorie rundt noen av disse tilstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget her er at du skal opp i vekt, og da er det viktigste å få i deg nok energi. Om du velger smør eller margarin er enkelt og greit piss i havet i denne sammenhengen, velg det du synes smaker best :)

Arvelig høyt kolesterol finnes, men jeg antar at dette er noe du er undersøkt for om du har det i familien. Om du ikke har dette så er det heller ingen grunn til å frykte fett i maten. Så lenge du spiser variert

Nå vet jeg verken hvor mye du skal opp i vekt, hvordan det er med blodlipidene dine eller noe som helst annet, så det blir derfor umulig å komme med spesifikke råd til din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...