Gå til innhold

Problemer med leggene i knebøy!


ajohan

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis det finnes en tilsvarende tråd; sorry! Send gjerne link :)

Jeg har et problem i knebøy og markløft. Når jeg senker meg ned strammer fremsiden av leggen seg noe helt latterlig mye slik at jeg ikke klarer å legge vekten på hælen, da bare faller jeg bakover. Jeg kommer ikke ned i 90 grader med rett teknikk en gang (må da bøye meg veldig mye frem, da blir ikke ryggen rett). Jeg hadde en time med personlig trener og hun skjønte jo ikke bæret av hva jeg drev med, akkurat som om hun ikke hadde sett eller hørt om lignende før (?). Hun anbefalte å tøye leggene daglig, noe jeg har gjort siden før jul (!!) uten forbedringer. Har blitt mykere, men det hjelper naturligvis ikke på fremsiden av leggen. Jeg bruker å ha et par vektskiver på 2 kg under hælen slik at jeg får gått dypt nok, men dette er jeg lut lei av. Føler også at balansen blir dårligere av dette.

Noen som har noen gode tips her? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøyer du legger noe særlig? Har du video av bøyen din?

Har ikke video. Kan sikkert få laget det!

Vedr tøying skrev jeg dette:

Jeg hadde en time med personlig trener og hun skjønte jo ikke bæret av hva jeg drev med, akkurat som om hun ikke hadde sett eller hørt om lignende før (?). Hun anbefalte å tøye leggene daglig, noe jeg har gjort siden før jul (!!) uten forbedringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis det finnes en tilsvarende tråd; sorry! Send gjerne link :)

Jeg har et problem i knebøy og markløft. Når jeg senker meg ned strammer fremsiden av leggen seg noe helt latterlig mye slik at jeg ikke klarer å legge vekten på hælen, da bare faller jeg bakover. Jeg kommer ikke ned i 90 grader med rett teknikk en gang (må da bøye meg veldig mye frem, da blir ikke ryggen rett). Jeg hadde en time med personlig trener og hun skjønte jo ikke bæret av hva jeg drev med, akkurat som om hun ikke hadde sett eller hørt om lignende før (?). Hun anbefalte å tøye leggene daglig, noe jeg har gjort siden før jul (!!) uten forbedringer. Har blitt mykere, men det hjelper naturligvis ikke på fremsiden av leggen. Jeg bruker å ha et par vektskiver på 2 kg under hælen slik at jeg får gått dypt nok, men dette er jeg lut lei av. Føler også at balansen blir dårligere av dette.

Noen som har noen gode tips her? Takk!

Dra til fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er stiv på framsiden av leggene så er det sikkert en idé å jobbe med framsiden ;) Får du til å sette deg ned i en luftknebøy?

iHar du en foam roller? Prøve noe sånt?

front-shin-roll-1024x768.jpg

side-shin-roll-1024x768.jpg

Klarer heller ikke luftknebøy, kommer omtrent like langt.

Foamroller har jeg verken prøvd eller hørt om. Tror du/dere det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt spørsmål(og kanskje litt slemt og) men, hva gjør du om du mister noe på bakken?

utover det er det vanskelig å komme med særlig feedback uten å ha en video å titte på.

men skumrulle/rumbleroller er alltid en awesome ide!<3

Haha, finnes ingen dumme spm! Vel, det går fint an å bøye seg uten å ha hælene i bakken! Er ikke slik at jeg står i knebøyposisjon hver gang jeg skal ta opp noe fra gulvet akkurat. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet så kan det være en medfødt fysiologisk årsak til problemet ditt. Kanskje en fysioterapeut kunne vært behjelpelig? Om ikke annet så er det alltid greit å starte med en diagnose slik at man kan gjøre de rette tiltakene. Foamrolling gjør i alle fall ikke noen skade (så fremt du ikke ruller korsryggen din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet så kan det være en medfødt fysiologisk årsak til problemet ditt. Kanskje en fysioterapeut kunne vært behjelpelig? Om ikke annet så er det alltid greit å starte med en diagnose slik at man kan gjøre de rette tiltakene. Foamrolling gjør i alle fall ikke noen skade (så fremt du ikke ruller korsryggen din).

Jeg tror egentlig ikke det er noe medfødt, ut i fra denne linken ser det ut til å være et vanlig problem:

http://fitnessbloggen.no/slik-fikser-du-kneboyen-din/ (fant den først nå)

Spørsmålet er vel egentlig om det er vanlig å kjenne det foran på leggen og ikke bak ved akiliesen. Jeg får prøve foamrolleren og tøying som jeg skrev ovenfor, før jeg evt. tyr til fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...