Gå til innhold

Hvordan venne kroppen til lengre løpeturer uten å risikere beinhinnebetennelse?


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Har meldt meg på Bergen halvmaraton, og er i gang med trening mot det. Trener styrke 3 ganger i uka, og har i utgangspunktet plan om å løpe én intervalløkt og én langkjøring i uka. I det siste har det blitt litt mer enn det, og hovedsaklig intervalløkter på tredemølle. Men jeg trenger definitivt å komme ordentlig i gang med langkjøringene!

Kondisen min er ganske god, men etter en rolig joggetur blir jeg helt ødelagt i beina. Blir støl selvfølgelig, men hovedbekymringen er smerte foran på leggen. Er det dumt å løpe når det gjør vondt foran på leggene? Er redd for å utvikle beinhinnebetennelse, men vil jo ikke være pingle heller :p

Hvordan bør jeg gå frem for å klare å venne beina til lengre løpeturer? Og ikke minst, når bør jeg la vær å løpe? Trenger noe litt mer spesifikt å forholde meg til enn bare "lytt til kroppen".

Kanskje Thess har noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har meldt meg på Bergen halvmaraton, og er i gang med trening mot det. Trener styrke 3 ganger i uka, og har i utgangspunktet plan om å løpe én intervalløkt og én langkjøring i uka. I det siste har det blitt litt mer enn det, og hovedsaklig intervalløkter på tredemølle. Men jeg trenger definitivt å komme ordentlig i gang med langkjøringene!

Kondisen min er ganske god, men etter en rolig joggetur blir jeg helt ødelagt i beina. Blir støl selvfølgelig, men hovedbekymringen er smerte foran på leggen. Er det dumt å løpe når det gjør vondt foran på leggene? Er redd for å utvikle beinhinnebetennelse, men vil jo ikke være pingle heller :p

Hvordan bør jeg gå frem for å klare å venne beina til lengre løpeturer? Og ikke minst, når bør jeg la vær å løpe? Trenger noe litt mer spesifikt å forholde meg til enn bare "lytt til kroppen".

Kanskje Thess har noen tips? :)

Du skal visstnok øke treningsmendgen sakte og gradvis, også skal du prøve å unngå å jogge på asfalt så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en begynnende beinhinnebet. nå, så gjør du lurt i å roe ned litt. I alle fall øk veldig sakte på progresjonen på langkjøringen.

En god regel er å slutte når det gjør vondt. Hadde selv en runde med beinhinner nå for bare noen mnd siden, tenkte at jeg skulle løpe det av meg.. vel, det gikk ikke, endte med å knapt kunne løpe i det hele tatt.

Dro til fysio som satte triggerpunktnåler i leggene, og ga meg et program med tøye- og styrkeøvelser for legger.

Så om du ikke har tåhev i programmet fra før, legg til det (rolig eksentrisk og konsentrisk), i tillegg til tøying av legg med både rett og bøyd kne.

Ellers så kommer jo løpestil inn i bildet og sko. Regner med at du i alle fall har sistnevnte på plass? Noen synes det hjelper å konvertere til isett på mellom- eller forfot. Da igjen blir belastningen på bakside legg ganske heftig en stund frem til du blir vant til det.

Andre råd er kupert og variert terreng. Er det bart i Bergen? Da kan du i alle fall legge langturene ut i skog, sti osv. I alle fall frem til beinhinnene har roet seg.

Men som sagt, gjør det vondt -> ikke løp. Få hjelp hos en fysio, som kan gi både tverrmassasje og evt sette noen nåler.

Mulig du har økt mengden litt fort. Ved beinhinnebet. så ser man at fascien rundt muskelbuken ikke henger med mht muskelveksten i leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Thess! :) Da skal jeg øke mengden sakte ihvertfall.

Har løpt mest på asfalt, men skal finne meg noen ruter i skog og mark. Det bør ikke bli noe problem tror jeg. Og ja, det er helt bart i Bergen :) Jeg vet jo ikke om jeg har en begynnende beinhinnebetennelse, siden jeg ikke egentlig vet hvordan det kjennes ut. Men får vondt foran på leggene av lange løpeturer ja. Er nok mye mulig at løpeteknikk har noe med saken å gjøre, så skal prøve å fokusere på å løpe forfot. Skoene jeg bruker kjøpte jeg randomly, så vet ikke om de er spesielt gode, men de kjennes bra ut i det minste. Leggtrening skal også iverksettes! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smerte forran på leggene slet jeg veldig med før også, bare det å gå til butikken ble til slutt et helvete. Så jeg dro til en ortoped som kunne fortelle meg at jeg overpronerer og må bruke innleggssåler..

Googlet litt. Ser fotavtrykket ditt ut som det nederste på bildet her? Hvis det fotavtrykksgreiene er riktig så tror jeg kanskje jeg er nærmere underpronasjon enn overpronasjon..

dsp_ftw_foottype.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det øverste bildet demonstrerer jo underpronasjon?
Ja, det så jeg også.. Men har løpt på mølle og sett det selv + tatt bilde. Veldig rart, men helt sikkert også derfor jeg sleit lenge med å finne riktige sko. Nå har jeg brukt samme modell i snart 4 år tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det så jeg også.. Men har løpt på mølle og sett det selv + tatt bilde. Veldig rart, men helt sikkert også derfor jeg sleit lenge med å finne riktige sko. Nå har jeg brukt samme modell i snart 4 år tror jeg.

Så fotavtrykket ditt tilsier at du underpronerer, men når du løper så overpronerer du mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket de skoene jeg har løpt mest i også. Desidert mest slitasje på utsiden av foten, og spesielt på hælen. Tror nok det er løpeteknikken som ikke er helt på topp.

Det er helt naturlig at skoene er mest slitt på yttersiden, når foten treffer bakken med hælisett så er det vanlig å lande på ytterside av hæl, før du ruller fremover og innover på foten.

Beste måten å se om du har bra sko er å dra til en butikk med speilkasse og evt en tredemølle med videoopptak. Om du har en løpelabb-butikk i nærheten så har de dette i alle fall. Ellers så har alle sportsbutikker speilkasse, som sier noe om høy, lav eller normal fotbue. Ta med deg skoene dine, evt bare husk på merket, så vet de om det er sko som skal passe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjenne etter for beinhinnebetennelse ved å føre fingre/tommel ned langs muskelen (fremside) på leggen. Hvis du kjenner små kuler/dumper på veien og du blir fort rød kan det tyde på at område er irritert. :) Da burde du ta litt ekstra hensyn og enten bytte sko/terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er viktig, men selv sverger jeg til lav dropp/lettvekt, og god kontakt med underlaget, i stedet for såle/sko som tar hensyn til pronasjon. Men vet folk som har hatt god erfaring med begge deler. Selv hadde jeg mer problemer med leggene (ikke betennelse, men antydninger) før jeg skiftet fra tradisjonelle sko med demping til mer minimalistisk fottøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...