Gå til innhold

Ned i vekt uten og bli svakere/miste muskelmasse


Anbefalte innlegg

hallo! Begynder snart og planlegge og gå litt ned i vekt til sommeren/russetiden. Sist gang jeg gikk ned i vekt mistet jeg en god del av styrken. Hvordan vil folk anbefale og trene & sette opp kostholde for og klare dette?

sist gang minket jeg bare kcalorintaket og spiste minst 200g proteiner til dagen. Dette førte til jeg gikk ned 0,2-1kg i uken til jeg hadde gått ned 8kg

tar gjerne i mot hint og tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gå så hardt i underskudd eller fokusere på _vektnedgang_ siden du skal stramme opp (regne jeg med?) og ikke delta i noen vektklasse eller leke slankeklubb

det stemmer ;)

Er vel allerhelst hvordan folk anbefaler å trene mens mann er på underskudd jeg lurer på ? Progrusjon, holde seg på samme vekt hele tiden, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mitt syn: Moderat til lite kaloriunderskudd, godt med proteiner, forholdsvis lavt treningsvolum på hver økt, men høy frekvens og intensitet (høy intensitet i ganske ofte, men ikke nødvendigvis hver økt). Ikke finn på å trene mengde på kaloriunderskudd, i hvert fall ikke uten å trene med høy intensitet på minst ett sett omtrent en gang i uka (1-5 reps på 100-90% av 1RM) i hver øvelse.

Jeg har hørt en del positivt om carb cycling og høykalori- og lavkaloridager, men jeg er ikke helt sikker på om disse metodene virkelig kan utgjøre en forskjell eller ikke. Å kjøre på med litt ekstra karbs kvelden før og tidlig på dagen på tunge treningsdager for å få litt ekstra trykk høres i hverr fall logisk ut at kan påvirke styrken positivt.

Du kan forvente at benkpress taper seg mest ved vektreduksjon, deretter knebøy/press, mens chins og markløft ikke ser ut til å påvirkes så mye av vektreduksjon (selv om man korrigerer for redusert kroppsvekt i chinups).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt syn: Moderat til lite kaloriunderskudd, godt med proteiner, forholdsvis lavt treningsvolum på hver økt, men høy frekvens og intensitet (høy intensitet i ganske ofte, men ikke nødvendigvis hver økt). Ikke finn på å trene mengde på kaloriunderskudd, i hvert fall ikke uten å trene med høy intensitet på minst ett sett omtrent en gang i uka (1-5 reps på 100-90% av 1RM) i hver øvelse.

Jeg har hørt en del positivt om carb cycling og høykalori- og lavkaloridager, men jeg er ikke helt sikker på om disse metodene virkelig kan utgjøre en forskjell eller ikke. Å kjøre på med litt ekstra karbs kvelden før og tidlig på dagen på tunge treningsdager for å få litt ekstra trykk høres i hverr fall logisk ut at kan påvirke styrken positivt.

Du kan forvente at benkpress taper seg mest ved vektreduksjon, deretter knebøy/press, mens chins og markløft ikke ser ut til å påvirkes så mye av vektreduksjon (selv om man korrigerer for redusert kroppsvekt i chinups).

oy, bra du sa det med mengde. Tengte lenge på om jeg skulle trene mengde under "diet" :rolleyes::facepalm:

Vil ikke høy intensitets trening vere tungt for kroppen og restituere seg mot når man er på underskudd?

du tenker noe sånt som helkrops

man: tung 90-100%

ons: medium 70-80%

fre: lett 50-60%?

Når det gjelder carbsa hørest dette logisk ut, skal testes! :D

bra svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være tungt. Men jeg tenker det er stor forskjell på RPE 8-9 og RPE 9,5-10. RPE 9,5-10 bør man nok begrense seg på (kanskje ta en gang hver uke eller annenhver uke) men 2-3 sett på RPE 8-9 kan man nok trene 2-3 ganger i uka.

Jeg antar du kjenner til RPE-skalaen?

Jeg sier ikke at man absolutt ikke skal trene mange reps på 60-70% av 1RM ved vektreduksjon, men min erfaring (og mange skriver om det også) er at man må opp i 85-99% av 1RM vekter oftere i kaloriunderskudd enn i kalorioverskudd for å opprettholde styrken (og musklene) sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være tungt. Men jeg tenker det er stor forskjell på RPE 8-9 og RPE 9,5-10. RPE 9,5-10 bør man nok begrense seg på (kanskje ta en gang hver uke eller annenhver uke) men 2-3 sett på RPE 8-9 kan man nok trene 2-3 ganger i uka.

Jeg antar du kjenner til RPE-skalaen?

alldrig hørt om ?:o:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest om dette, men det sies vel også at man på høykarbdager kutter ned på fettet i kosten og på dager med moderat karbinntak øker man fettinntaket. Tanken er vel at man skal fylle opp glykogenlagrene og ikke fettcellene på høykarbdager. Når det er sagt, så vet jeg ikke om dette faktisk hjelper eller om det bare er bodybuilder-broscience.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...