Gå til innhold

Hvordan få større volum på legger


Crixus88

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode råd om hvordan en bør trene om en vil ha større volum på leggene?

Trener legger to ganger i uken, og da trener jeg som regel tungt med få reps og flere set, men etter å ha gjort dette en stund, så kan jeg ikke se noe særlig fremgang. Jeg går også turer med stigning, men føler ikke at dette hjelper veldig heller.

Såå, bra tips, anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger er ett problemområde for mange. Det gjelder egentlig bare å prøve ut det aller meste selv. Du sier du har trent legger 2 ganger i uka med tung belastning uten å få noe særlig effekt. Da kan du prøve å kjøre leggene for eksempel annenhver dag med 15-20reps for å forandre treningen, å se om det hjelper. Bruk måleband. Det er vanskelig å se leggene gro med øye. Mål før du starter, også tren noe nytt i 7-8uker å mål på på nytt. Fremdeles ingen endring, så prøv noe nytt igjen. Bare prøv deg frem i 7-8 uker med forskjellige ting å se hva du responderer best på. Det tar tid, men man må rett og slett bare bli kjent med sin egen kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine legger eksploderte da jeg begynte å jogge i skogsterreng. Jeg jogger stortsett på fremste halvdel av foten, og det sprenger godt i leggene. Har ikke trent legger isolert på mange herrens år, men jammen om de har vokst, fikk jo strekkmerker haha. Ville nok fortsatt med ulendt terreng og heller flere reps som foreslått av en annen her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leggen består av flere muskler, men i hovedsak soleus og gastronemius - den første fester under og den andre over kneet, derfor sitte de og stående tåhev vil treffe hver av musklene i større og mindre grad

Soleus består i hovedsak av type1 fiber og gastrocnemius består av type 2

Tren for det første oftere enn to ganger i uken, og tren etter muskelens funksjon :)

Selvsagt spiller også genetikk inn, men siden du "kun" har trent to ganger i uka hjelper det å øke frekvensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at legger må trenes TUNGT. tenk da, du bruker legger til alle dagligdagse ting, du får belastning (liten) på de hele tiden når du går, hvordan skal du da få større legger ved å trene mange reps? (utholdenene styrke). Derfor mener jeg at man burde kjøre tungt på legger. Jeg skjønner ikke logikken i å trene 15-20 reps på en muskel som leggene. Jeg sleit med framgang når jeg kjørte dette 1 gang i uka, har nå godt opp til 2 å merker fremgang igjen.

Det er også genetisk bestemt om du har "korte" eller "lange" leggmuskler. Akkurat som på biceps, vi som har lange har desverre en ufordel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært tung, på det meste 160kg. Dette har gitt meg ganske store legger. Husker gymlæreren min I 8klasse sa til meg at om en går på flat fot, ikke hæl-rull-trykkfratåball, så aktiverer du ikke Legg musklene. Aner ikke om dette har gjort at jeg har økt belastningen på leggen, men per dags dato trenger jeg ikke trene isolerte øvelser for å holde på størrelsen. Anbefaler dog ikke 20 år med grisefedme for store legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...