Gå til innhold

Hjelp meg, please!!!


L_I_S_A

Anbefalte innlegg

Mye flott å lese her på forumet :)

Er muligens litt treig i pappen, men sliter en del med å forstå hva jeg bør ligge på i kalorier daglig for å gå ned i vekt.

Litt om meg: 167 cm, ca 66 kg, vil ned 6 kg. Det går sakte. Spiser sunt stort sett, drikker mye vann og beveger meg mye. Trener minst tre dager i uken, styrke og kondisjon. I tillegg har jeg en aktiv jobb hvor jeg bruker hele kroppen, i tillegg til mye gange i form a gåturer, til og fra jobb osv. Magefettet vil bare ikke bort. Blir helt fortvilet.

Her er mine tall fra BMR:

Verdi Kcal Kj

1 Du trenger 1 452,39 6 076,96 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

1,2 Du trenger 1 742,87 7 292,35 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

1,375 Du trenger 1 997,04 8 355,82 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke

1,55 Du trenger 2 251,21 9 419,29 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

1,725 Du trenger 2 505,38 10 482,76 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag

1,9 Du trenger 2 759,55 11 546,23

kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid.

Blir overveldet takknemlig om noen av dere kan gi meg et svar på dette, takk takk takk på forhånd

:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magefettet pleier å være noe av det siste som "går". Ikke mål vektnedgangen din kun ved å se på magen. Du skal ned til en relativt lav fettprosent for at packen skal komme frem.

Dersom du har en fornuftig (vanskelig å måle det her uansett uten å se din treningsplan) styrkeøkt etterfulgt av 30min cardio elns, så hadde jeg sikta meg inn på "2251" i følge den kalkulatoren. Husk at BMR er hva kroppen din bruker kun for å opprettholde kroppslig drift: pust, blodtrykk, fordøying, osv.

Med en "fornuftig styrkeøkt" og 30min+ minst "fornuftig" cardio, ville jeg ha lagt meg på BMR+300'ish kcal for vektnedgang. Det finnes uansett smartere/mer kunnskapsrike mennesker her på forumet som kan komme med noe litt mer fornuftig.

En baseline jeg kan komme med helt sikkert er at du bør kjøre et lite underskudd over lengre tid, framfor stort underskudd og sjokknedgang. TTT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sunt er dessverre ikke beskrivende. Har du prøvd å regne på hvor mye du får i deg? Det må være utgangspunktet ditt, så ser du hvordan det ligger i forhold til ca forbruk ut fra oversikten over.

Skal du ned i vekt så er det så enkelt at du må forbrenne mer enn du putter i det. Dvs at hvis du trur du ligger på 2300 kcal i hverdagen så kan du legge deg på et kcal inntak som er noen hundre kcal under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :) Mat jeg stortsett spiser til frokost/lunsj/kvelds: f.eks vita hjertego frokostblanding med kulturmelk, havregrynsgrøt med cottage cheese, rugsprø med magert pålegg og grønnsaker, evnt eggerøre og rugbrød. Middag består som oftest av kyllingfilet, svinefilet, med wok, og grønnsalat ved siden av. Har byttet ut ris med byggryn og søtpotet nå, godt!

Ligger muligens lavere enn jeg burde ser jeg... gammel vane vond og vende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har et bra kosthold, fortsett med det!

Jeg ville nok ha lagt meg nærmere 1900-2000 kcal om målet er å gå ned i vekt, om du spiser for lite vil kroppen gå på sparemodus og kroppen vil tviholde på fettet. Øk kalorimengden og ha fokus på å få i deg nok preotein da protein bruker mer kcal på å forbrennes og hjelper deg med å opprettholde muskelmasse når du er på diett og vil ned i vekt.

For mye kondistrening ``stresser`` kroppen og kan gjøre at du lagrer en del mer vann. Ville fokusert på en sirkeltrening i slutten av styrkeøkten med fokus på forbrenning.

Kort og godt:

- få nok protein, gjerne 2gram per kilo kropsvekt

- ville lagt meg på 1900-2000 kcal

- Senk skuldrene og ro ned kondistrening til f.eks 1 dag i uken (legg heller inn sirkelterning etter styrkeøktene) NB! Dette er kun et forslag :)

- Kos deg med treningen og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd Linn Solvang :) Så da bør jeg få i meg ca 130 gram protein daglig, da må jeg searche litt på diverse matvarer jeg spiser, så jeg passer på å få i meg nok ;) Interessant dette med å roe ned kondisjonstreningen, for det er det flere sier. Fokuser mest på styrke, og ha kondisjon i tillegg, men ikke overdrive. Er veldig takknemlig for gode svar her på fitnessbloggen (y) Man lærer så lenge man lever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...