Gå til innhold

Teori om kosthold og ernæring


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det er basiskunnskap du er ute etter så kan du sjekke ut kunnskapsbasen vår. Vi har artikler om de ulike næringsstoffene, metabolisme og fysiologi, som er et fint sted å begynne.

http://www.friskogfunksjonell.no/menneskets-fysiologi/

http://www.friskogfunksjonell.no/innforing-i-metabolismen/

http://www.friskogfunksjonell.no/naeringsstoffene

Og en bonus, om kildekritikk og forskning.

http://www.friskogfunksjonell.no/kildekritikk-vitenskap-og-tankefeil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ikke først og fremst journalist, han er bare journalist. Personlig syns jeg boken var lit interessant, men det er bare fordi jeg kunne mye fra før og tok ting med en klype salt når det trengtes. Han er en cherrypicker av dimensjoner, så ville ikke anbefalt den boken for en som ønsker å lære seg basics innen kosthold og ernæring.

BZnfVtaCEAAU4h8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns han hadde en interessant historisk vinkling, særlig innledningsvis i boken. Jeg savner ofte den slags i matbøker. Teori uten historisk bakgrunn, er etter mitt syn blind teori, det er vel så viktig - for å få en god forståelse - å se hvordan vitenskapen og vår kunnskap har utviklet seg, som hva hovedpoengene og debattene er i dag.

Men jeg forstår hva du mener med "cherrypicker", den slags lider dessverre de aller fleste populærvitenskapelige bøker av, det gjelder ikke bare Taubes, men med en klype salt, med artikkelen om kildekritikk og forskning som du linker til ovenfor (jeg er selv utdannet filosof, med spesialisering i vitenskapsteori og logikk, så jeg har ikke problemer med å plukke ut feilslutninger) i bakhånd, så vil man likevel få mye ut av lesningen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leser man Good Calories, Bad Calories opp mot f.eks. The Starch Solution, vil man i hvert fall få frem to sider av debatten i ernæringsvitenskapen i dag.

Men så spørs det hvor nyttig det er å ta utgangspunkt i to ytterpunkter om man står på bar bakke og ønsker å sette seg inn i et fagfelt.

Det er en ganske god grunn til at de som studerer ernæring først bruker masse tid på å sette seg inn i fysiologi og biokjemi, da det er dette som ligger til grunn for å forstå det ernæringsfaglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så spørs det hvor nyttig det er å ta utgangspunkt i to ytterpunkter om man står på bar bakke og ønsker å sette seg inn i et fagfelt.

Det er en ganske god grunn til at de som studerer ernæring først bruker masse tid på å sette seg inn i fysiologi og biokjemi, da det er dette som ligger til grunn for å forstå det ernæringsfaglige.

Åpenbart, men denne typen bøker kan være mer lettlest og givende for personer som ikke studerer ernæring. Det fanger gjerne en interesse, og noen, de mest interesserte, går videre og leser skikkelig faglitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan være enig i at tipset kanskje ble feil om meningen fra trådstarter primært var å innhente grunnleggende kunnskap om ernæring. Da er dine linker et mye bedre sted å starte.

Samtidig vil jeg mene at det er givende å lese bøker som går inn i debattene, for det kan engasjere, øke interessen for tema, og, med fare for skjevt blikk, peke til hvor debattene går, for det er vel ingen uenighet om at det finnes faglig uenighet også blant ernæringsfysiologer?

Selv leser jeg bredt. Jeg er glad i friskogfunksjonell.no, som jeg tildels bruker som et oppslagsverk når jeg møter på ting jeg er usikker på og ikke forstår i bøker. Ernæring er også mye, både grunnleggende helse og for personer som trener og er aktive utøvere, også prestasjon, og prestasjon er spesifikt til idretten man bedriver. På nattens vakt har jeg for eksempel med meg tredje utgave av Monique Ryan sin Sports Nutrition for Endurance Athletes, som er mer "text bok" og ikke en journalistisk debattbok, men samtidig er spesifikk for utholdenhetsidrett.

Det er mye å lese, og man gå seg lett vill, men med kritisk sans går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...