Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ove Fosse har helt rett, det er forskjell på høystangbøy og lavstangbøy. Ved høystangbøy har man ryggraden i tilnærmet vertikal stilling og da holder man nakken i nøytral stilling ved å se rett framover eller evt. litt opp. Ved lavstangbøy så lener man seg mer framover, og for å holde nakken i nøytral stilling så bør man se litt nedover. Dette er ikke vanskelig. Kontekst ffs.

Rip sine argumentasjon tar utgangspunkt i lavstangbøy, og lar seg ikke overføre til høystangbøy sånn uten videre siden det er andre vinkler involvert. Det samme gjelder vice versa. Ser du oppover når du gjør en lavstangbøy så blir det en shitty rep.

Måtte lage bruker bare for å si dette.

Det er bare Rippetoe som anbefaler å se skrått ned såvidt jeg vet.

Ingen andre med peiling (feks Boris Sheiko,Westside gjengen m.fl) anbefaler å se ned.

Men selvfølgelig en middels styrkeløfter i sin tid vet bedre enn mange av de beste i verden hvordan man skal ta squat-morning.

Eneste Rippie er god på er markedsføring og drikke 3.8l hmelk om dagen da

Rip is shit

Hvor har noen av verdens beste lavstangbøyere som Mike Tuscherer og Dan Green festet blikket når de kjører knebøy?

Mark bell anbefaler og folk å ha nøytral nakke når man løfter. Ikke se ned, uten noe formål. Men lag deg en dobbelhake og "pakk" nakken godt inn. Har begynt med dette selv i mark og bøy, og synes det hjelper å holde deg mer stabil og rett i ryggen.

Sist jeg sjekket så er Kelly Starrett the shit når det kommer til styrketrening og skadeforebygging. Hodet/nakken er også en del av det sentrale nervesystemet så du vet det. Kanskje lurt å ha den i en nøytral posisjon? ;)

Mja... Om du mener hjernen og ryggraden så er det korrekt :) Så når gutta boys snakker om å være sliten i CNS så er det nok bare mangel på forståelse av hva CNS er, eller hvordan CNS fungerer, eller manglende evne til å ilegge "utbrent/sliten/sluggish" rette attributter og årsaker. Som en avsporing.

Mja... Om du mener hjernen og ryggraden så er det korrekt :) Så når gutta boys snakker om å være sliten i CNS så er det nok bare mangel på forståelse av hva CNS er, eller hvordan CNS fungerer, eller manglende evne til å ilegge "utbrent/sliten/sluggish" rette attributter og årsaker. Som en avsporing.

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Mente Cervical. Det deles jo som oftest inn i 3 deler når man snakker om å ha en nøytral posisjon på ryggraden under belastning. Cervical, thoracic og pelvic. Dette er sikkert ikke noe nytt for deg men. Mente selvfølgelig ryggraden i dette tilfellet, og ikke selve det sentrale nervesystemet. Da skulle jo hjernen vært med, hehe. :)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Cervical_vertebrae_lateral2.png :)

Som nevnt tidligere er det så er "hvor en fester blikket" reslutatet og ikke starten på bøyen. Høy stang, har ofte en mer vertikal torso, som gjør at brystet kjøres fram, en setter seg mer rett ned og ikke bak, og albuene kommer under stanga. På tur opp vil hofta presses fram slik at den er under stanga i skyvet. Å se opp være en naturlig forlengelse av summen av dette. Det er ikke omvendt, altså hvor man ser som avgjør hvor en bøyer.

Rip på andre siden snakker om en bøy som er basert på lavere stangplassering, mer framoverlent torso, albuene opp i stedet for fram for å lage mer "kjøtt" å legge stanga på, setter seg mer bak og presser hofta opp på tur opp mer som en goodmorning (hip drive). Fordi torso er mer tiltet fram og da er det naturlig å se ned.

Det finnes klart her en glidende overgang fra ene "stilen" til den andre basert på personlige preferanser og vinkelarmer, men til syvende og sist koker det ned til er....

Skal du ha en mer vertikal bøy så må brystet opp og blikket opp

Skal du bøye mer med "hip drive" så kommer bryster mer ned og blikket følger med.

Samt det går fint an å ha en temmelig nøytral nakke uavhenig om du ser opp eller ned, ref det erixenM snakker om med å "lage dobbelhake" er et fint eksempel. Så ikke se FOR mye ned, eller FOR mye opp.

Mer bøying, mindre youtube er ikke alltid en dum ting heller. Du vet ikke hva som funker for deg før du har gjort det x-antall ganger

Annonse

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Mente Cervical. Det deles jo som oftest inn i 3 deler når man snakker om å ha en nøytral posisjon på ryggraden under belastning. Cervical, thoracic og pelvic. Dette er sikkert ikke noe nytt for deg men. Mente selvfølgelig ryggraden i dette tilfellet, og ikke selve det sentrale nervesystemet. Da skulle jo hjernen vært med, hehe. :)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Cervical_vertebrae_lateral2.png :)

Det blir noe helt annet ja, fordi sentralnervesystemet er som sagt hjernen og ryggraden (Nervene som går langs ryggraden)

Notert, vet ikke om ryggraden egentlig er rette ordet å bruke for "Spinal Cord" som er hva jeg egentlig mente :)

Spinal cord er ryggmarg, mens ryggrad blir alle virvlene fra thoracal til halebeinet. All them words :giggle:

Spinal cord er ryggmarg, mens ryggrad blir alle virvlene fra thoracal til halebeinet. All them words :giggle:
Ok, har alt av stoffet på engelsk så for ordens skyld til de som måtte gidde å lese dette, var ryggrad feil ordvalg, skulle vært ryggmarg.

CNS = Brain and spinal cord. Det kan være greit å vite før man snakker om at "CNS er utkjørt" :)

Ok, har alt av stoffet på engelsk så for ordens skyld til de som måtte gidde å lese dette, var ryggrad feil ordvalg, skulle vært ryggmarg.

CNS = Brain and spinal cord. Det kan være greit å vite før man snakker om at "CNS er utkjørt" :)

Av og til når jeg leser at noen skriver at CNS er utkjørt, så tenker jeg at CNS helt sikkert er utkjørt, bare ikke på den måten de insinuerer. Om du skjønner hva jeg mener. Anbefalt mestring!

Av og til når jeg leser at noen skriver at CNS er utkjørt, så tenker jeg at CNS helt sikkert er utkjørt, bare ikke på den måten de insinuerer. Om du skjønner hva jeg mener. Anbefalt mestring!

I most certainly do, og det morer meg ofte ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...