Gå til innhold

Makspuls


trenings123

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat begynt å bruke pulsklokke, og har noen spørsmål angående makspuls. Her om dagen var jeg på joggetur, og fikk at makspulsen min den turen var på 201. Jeg trente styrke i går, da fikk jeg at makspulsen min var på 221. Jeg hadde en ganske lav average puls etter styrkeøkten. Jeg er 20 år, og har hørt at man skal kunne ta 220 - alder for å regne ut makspuls. Klokken min viste jo langt over dette! Kan den være feil? Er det veldig rart å ha så høy makspuls?

:) takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Har ikke opplevd at Polar klokker har vist feil, på armen, men derimot har polar pulsbeltet vist feil på Endomondo appen. Appen får smått noen skikkelig funky målinger, så den tar jeg med en klype salt..

Å den 220 minus alder er veldig veiledende.. Selv ligger jeg 5 slag under og har en maks på 185.. Måtte ta en testing her om dagen da jeg ikke klarte komme opp på 92% på siste drag med sykkelen og etter en diskusjon eller to så kom jeg frem til at pulsen måtte testes, så det har jeg gjort, å den stopper helt på 184, klarer ikke få den høyere og klarer ikke holde der lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en klokke som kan overfør data til pc, så er det lett å se om det er feilmåling eller ikke. Det er lite som skal til for at klokken skal vise feil, f.eks. høyspentledninger eller at beltet glipper litt. Under styrkeøkter er det ofte mye bevegelse, og at beltet flytter på seg eller mister kontakt et øyeblikk, er nok til å få noen rare målinger.

Dette skjer med så og si alle klokker fra tid til annen. Særlig i starten av en økt (før du har blitt svett) så kan det være vanskelig å få skikkelig kontakt, og igjen for høy/lav puls som et resultat av dette. Det er derfor det anbefales å fukte beltet før start.

I tillegg så er det å vaske av og tørke beltet etter bruk smart, i tillegg til å kjøre det i maskin ca 1gang/uke om du bruker det ofte.

For å vite makspulsen din er du nødt til å teste den direkte. Ingen formel kan gi deg svar på det. Testen tar ikke lang tid, er kun ubehagelig ca 1min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vite makspulsen din er du nødt til å teste den direkte. Ingen formel kan gi deg svar på det. Testen tar ikke lang tid, er kun ubehagelig ca 1min ;)

Haha, du er jo direkte "ond" du.... "testen tar ikke lang tid, er kun ubehagelig ca 1 min....." hahahahah.

En ordentlig makspulstest varer i mye mer enn 1 min og den er hinsides smerte ca 3 ganger på samme økt.

Varm opp rolig i 10minutter. Tempoet du holder under oppvarming skal være så lavt at det går an å føre en samtale under oppvarmingen. Hold deg i intensitetssone 2.

image566.jpg

Olympiatoppens intensitetsskala

Løp så til bakken og start ditt første av 3 løp opp bakken. Intensiteten opp bakken skal ligge på 82-87% av din antatte makspulsen. Det er veldig sannsynlig at det finnes intensitetssoner inne på pulsklokken din, så du slipper å regne ut dette selv. 82-87% er som regel definert som sone 3 på pulsklokken.

Etter du har løpt opp bakken (3min oppover, for så å jogge rolig ned) begynner alvoret.

Løp i 2,5minutter i sone 3 for så å gi alt, og da mener jeg virkelig alt. Maks innsats til du stivner av melkesyre, eller ikke klarer mer.

Les av på pulsklokken hvor høy puls du oppnådde under det siste bakkeløpet. Dette er mest sannsynlig din makspuls om testen ble gjennomført korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakken bør som kjent være med slak stigning, ikke en bratt bakke. Er den for bratt så klarer du ikke presse deg maks. Beste er 2-3% stigning som gradvis ender på 4-5% mot toppen. Må være lang nok selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...