Gå til innhold

veldig høy 9åring og stiv kropp..


elin h

Anbefalte innlegg

har ei jente på straks 9 år og en lengde på 157cm.

de siste par årene har hun vokst ganske normalt, men fra hun var 6 mnd har hun vært veldig stor for alderen.

hun har vært stiv i kroppen hele livet egentlig, noe som ikke forundrer meg, da en slik vekst må være tøft for sener og sånt!

hun vil nå gjerne gjøre noe med dette, hun føler hun ikke klarer alt gjevnaldrene klarer i gymmen og på treninger.

jeg tenkte da jeg skulle hjelpe henne med noen tøyeøvelser.

-men hvor ofte bør disse gjøres? det må jo være lystbetont og ikke en plikt...

- og er en blandig av dynamiske og statiske best, eller bare en av delene?

hun har litt dårlige magemuskler etter å ha gått de første 18 mnd av sitt liv med stivt bekken, og har litt lengdeforskjell på beina, men ellers er det ikke noe galt med henne.

så hun trenger ikke noen utredning, bare hjelp til å bli mykere...

anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller fokusert på å styrke stabilitet og mobilitet fremfor å tøye ene og alene. Siden hun har slitt med stivt bekken er nok mye av støttemuskulaturen "deaktivert" da ytre muskulatur stort sett har måttet sørget for bevegelse

Hva er det hun ikke klarer i gymtimene som de andre klarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er endel hun ikke vil prøve engang... fant jeg ut i går..

må høre mer med læreren, syns egentlig det er rart de ikke har sagt noe!

men, hun sliter med basiske ting som å stupe kråke, balansere, og er så stiv at om hun bøyer seg fremover kommer ikke armene ned til knea engang...

hun spiller fotball og svømmer, er veldig sterk og kan løpe langt, og det virker som om hun er god i alle idretter hun prøver..

(hvor nå det kommer fra!?!?)

hvilke øvelser ville du brukt, da?

jeg tenker jo da dynamisk oppvarming for mobilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å kontakte en barnefysioterapeut? Finnes vel i det kommunale helsetilbudet som regel?

Er det fysikken (høy og sterk ift. jevnaldrende som gjør henne god i idrett)? Tenker at hvis man har problemer med balanse, koordinasjon eller har dårlig mobilitet, så har man ikke de beste forutsetninger for å bli god i idrett?

En annen ting er er å evaluere hvor hun er stiv, hva gjør at hun ikke kan bøye så mye forover? Er det ryggen som er stiv, bakre lårmuskulatur?

Stivt bekken er litt uspesifikt. Er det bekkenleddene/iliosakralleddene som hadde nedsatt bevegelighet? Det er uansett ledd med relativt lite bevegelseutslag, så det skulle ikke ha allverden å bety for den generelle bevegeligheten. Eller er detmuskulatur tilknyttet bekken?

det er nok mye styrken som gjør henne såpass god i idrett ja...

pluss gleden ved å trene, ikke bare leke, tror jeg!

gymmen er jo mer lek, og helt andre øvelser enn i fotballen og på svømmingen..

jeg tror det er bakside lår som er værst, begynte med litt tøyeøvelser der i går, men kom ikke til overkropp så er ikke sikker hvordan ståa er der..

det var manuellterapaut som stillte diagnosen stivt bekken så kan ikke svare mer spesifikk , problemet var mest at hun gikk i 18 mnd før det ble diagnosert..

den første timen, da hun lå på magen på benken, kunne hun bare ha hodet til den ene siden..

bekkenet var helt stivt, den nederste ryggvirvelen var vridd, og det var stivt helt opp i nakken...

de tversovergående magemusklene var nesten ikkeeksisterende, men å trene et barnehagebarn er ikke mulig i praksis... hehe...

det er nok disse musklene som gir henne litt dårlig balanse, fordi om de jo snart tar igjen resten av musklene grunnet hennes aktivitetsnivå..

men bekkenet hennes er bra nå, nevnte det bare som en forklaring på magemusklene

hun har vært mye hos manuellterapaut, men hun mener det ikke er mer å gjøre..

vi tok opp at hun hadde sener som ofte står i spenn, ville ha noen øvelser for å løsne de, men fikk beskjed om at det gikk seg til av seg selv.

tror ikke hun helt forsto hvor mye dette hemmer henne..

hun har også vært hos kiropraktor i høst, etter et stygt fall på nakken sommeren -12, men der er hun også mer eller mindre friskmeldt

kan en barnefysio sette opp et program, eller hva tenker du på?

det er jo stive muskler som er problemet, og hun er jo grundig sjekket for annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med barn og det er mange som ikke klarer å stupe kråke, balansere osv. Koordinasjonsproblemer. Mange synes det er veldig flaut å ikke kunne slike ting og dermed nekter i gymtimen. Det er ikke så vanskelig å gjøre noe med, man må bare øve og de har godt av det. Nå vet jeg ikke hvordan lærene legger opp gymtimene. Men hvis det er stort fokus på prestasjon så er det mulig ikke så rart at hun ikke vil.

Det beste for å jobbe med slike koordinasjonsproblemer er egentlig å la barna øve på det. Det finnes mange øvelser. Men jeg vil tro at det kan være litt vanskelig å motivere henne til å bare trene med deg. Hvis det ikke er det, så trenger man bare et par benker og noen matter. Da kan du ta henne med å trene med deg f.eks. Kanskje andre barn hun føler seg komfortabel med og så lager man et opplegg hvor man får trent på det. Det viktigste er at det morsomt og gøy. I tillegg så må de for all del ikke få lov til å slippe unna øvelser de ikke mestrer.

Turn kan også høres ut som noe hun kan ha godt av å prøve, må da selvfølgelig gis beskjed til trener hennes forutsetninger og slikt. Å jobbe med en turninstruktør ville vært knall for henne. De er veldig flinke til å sette opp opplegg som er morsomt og som får jobbet med hennes problemområde!

Ellers så vil jeg som Stapedius her mulig tatt kontakt med barnefysioterapeut da det virker som hun har noen problemområder. Da kan du også få råd til veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med barn og det er mange som ikke klarer å stupe kråke, balansere osv. Koordinasjonsproblemer. Mange synes det er veldig flaut å ikke kunne slike ting og dermed nekter i gymtimen. Det er ikke så vanskelig å gjøre noe med, man må bare øve og de har godt av det. Nå vet jeg ikke hvordan lærene legger opp gymtimene. Men hvis det er stort fokus på prestasjon så er det mulig ikke så rart at hun ikke vil.

Det beste for å jobbe med slike koordinasjonsproblemer er egentlig å la barna øve på det. Det finnes mange øvelser. Men jeg vil tro at det kan være litt vanskelig å motivere henne til å bare trene med deg. Hvis det ikke er det, så trenger man bare et par benker og noen matter. Da kan du ta henne med å trene med deg f.eks. Kanskje andre barn hun føler seg komfortabel med og så lager man et opplegg hvor man får trent på det. Det viktigste er at det morsomt og gøy. I tillegg så må de for all del ikke få lov til å slippe unna øvelser de ikke mestrer.

Turn kan også høres ut som noe hun kan ha godt av å prøve, må da selvfølgelig gis beskjed til trener hennes forutsetninger og slikt. Å jobbe med en turninstruktør ville vært knall for henne. De er veldig flinke til å sette opp opplegg som er morsomt og som får jobbet med hennes problemområde!

Ellers så vil jeg som Stapedius her mulig tatt kontakt med barnefysioterapeut da det virker som hun har noen problemområder. Da kan du også få råd til veien videre.

turn har hun prøvd før, da hun var 3-4 år, men det var sååå lite hun mestret at hun tilslutt bare grein...

mestringsfølelsen er et viktig poeng her, hun er usikker nok siden hun er så stor og stiv..

men, hun skal ikke slippe unna ting i gymmen, dette er noe jeg skal ta med læreren hennes!

jeg tror kankje ikke de har fått med seg at hun vegrer seg, og dessuten vet jeg ikke i hvilken grad hun faktisk ikke gjør ting..

hun er glad i og flink til å trene, men om jeg får henne til å øve regelmessig på ting hun er veeldig langt fra å mestre tviler jeg vell på... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

turn har hun prøvd før, da hun var 3-4 år, men det var sååå lite hun mestret at hun tilslutt bare grein...

mestringsfølelsen er et viktig poeng her, hun er usikker nok siden hun er så stor og stiv..

men, hun skal ikke slippe unna ting i gymmen, dette er noe jeg skal ta med læreren hennes!

jeg tror kankje ikke de har fått med seg at hun vegrer seg, og dessuten vet jeg ikke i hvilken grad hun faktisk ikke gjør ting..

hun er glad i og flink til å trene, men om jeg får henne til å øve regelmessig på ting hun er veeldig langt fra å mestre tviler jeg vell på... hehe...

Jeg skjønner! Ofte i store turnklasser så har de ikke tid til å spesialisere seg nok på et enkelt barn. Men turn er viktig for alle. Hva med å kanskje legge ut en kontaktannonse med etterspørsel etter turninstruktør som kan jobbe med henne alene?

Når det gjelder skolen så er det som oftest bare 1 lærer på veldig mange barn så de har sjelden tid til å ta ut et enkelt barn og jobbe med det. Og så spørs det da jo selvfølgelig på læreres kompetanse. Hvordan de setter opp timen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vanskelig å spå hvor mye man vil få ut av en konsultasjon hos barnefysioterapeut, men de har jo utdannelse og erfaring spesifikt mht fysiske plager etc. hos barn. Så i beste fall kan man få tips og råd om øvelser man bør gjøre (og hvordan man motiverer barnet til å gjøre det) og instruksjon i riktig utførelse av disse, og eventuelt oppfølging.

Ofte er barnefysioterapeuter tilknyttet helsestasjon og det er gratis.

Kan derfor være like nyttig som tilfeldig tips til tøyeøvelser og div. av personer uten særlig kompetanse på et forum......

jada, glemte å skrive det, men skal selvfølgelig sjekke det ut!!

ikke meningen å gi uttrykk for at dette var uaktuellt... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner! Ofte i store turnklasser så har de ikke tid til å spesialisere seg nok på et enkelt barn. Men turn er viktig for alle. Hva med å kanskje legge ut en kontaktannonse med etterspørsel etter turninstruktør som kan jobbe med henne alene?

Når det gjelder skolen så er det som oftest bare 1 lærer på veldig mange barn så de har sjelden tid til å ta ut et enkelt barn og jobbe med det. Og så spørs det da jo selvfølgelig på læreres kompetanse. Hvordan de setter opp timen osv.

ja, kan sjekke ut om noen vil ta privattimer med henne, det var lurt!

skal sjekke med barnefysioterapaut først, og ta det derfra...

tror nok kompetansen til læreren er sånn middels, det er ikke en gymlærer men en av to hovedlærere..

skal høre med henne, de er ikke flere enn at de burde klare å holde et øye med om hun deltar, hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke riktig sted å søke hjelp eller tips som kan hjelpe med "akkurat" hennes problematikk. Dette er noe du bør ta opp med både skolen og fastlegen slikt at hun får et kommunalt tilbud og oppfølging av folk som har kompetanse innenfor barnefysioterapi for eks. Eller så kan du ta direktekontakt med terapeut som driver med privat praksis og slippe evt ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på fagfolk også. Har selv vært hos maneullterapeut som jeg oppfatter mer som en kvakksalver enn noe annet. Derimot har sønnen min vært hos en som jeg har 110% tillit til. Resultater deretter også. Kanskje rette fagmann kan hjelpe? Manuellterapeuten sønnen min gikk til var på www.fjellhamarklinikken.no Rett utenfor Oslo. Anbefales til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på fagfolk også. Har selv vært hos maneullterapeut som jeg oppfatter mer som en kvakksalver enn noe annet. Derimot har sønnen min vært hos en som jeg har 110% tillit til. Resultater deretter også. Kanskje rette fagmann kan hjelpe? Manuellterapeuten sønnen min gikk til var på www.fjellhamarklinikken.no Rett utenfor Oslo. Anbefales til barn.

det er det som er så frustrerende, har veldig stor tillit til den manuellterapauten hun gikk til...

fantastisk dame, har gjort mye for alle ungene våre faktisk!

så, når hun da sier at det ikke trengs å gjøre noe mer, mens det tydelig hemmer henne å være så stiv, er det lett å prøve å sette opp en plan selv... (med hjelp fra dere... hihi..)

men, skal høre med helsestasjonen angående barnefysioterapaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...