Gå til innhold

Koke opp mager kesam uten at den deler seg/sprekker


Tiwas

Anbefalte innlegg

Gjerne test ut med reinsdyrskavgryte om du mangler ting å lage :happy: Har lenge hatt planlagt å lage en mildere versjon av dette da det er det beste i verden men magen er litt sart mot fløte..

Når jeg lager kyllinggryte blander jeg though inn JBK-mel i melka for tykning - funker fett:D

Reinskav står på lista, ja. Helt klart :) I dag er det chicken tikka med mager kesam. Akkurat kommet hjem fra trening, så begynner vel på maten snart og legger ut bilde både av den og hvordan kesamen holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perfekt test! :D

Deilig hverdags-curry

[ATTACH]127870[/ATTACH]

Rett fra gryten etter å ha kokt i 20 minutter:

[ATTACH]127871[/ATTACH]

Etter å ha stått i en time - ser ikke ut til å ha planer om å skille seg, men om noen er interessert kan jeg sikkert ta nytt bilde i morgen tidlig etter 10 timer i romtemperatur ;)

[ATTACH]127872[/ATTACH]

post-28009-14440965469227_thumb.jpg

post-28009-14440965472983_thumb.jpg

post-28009-1444096547349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal prøves!

Lagde Tikka masala selv i dag, men marinerte strimlet kyllingfilet i et par spiseskjeer yoghurt, olje, sitronsaft og krydder. Regnet ut at den sparsomlige marinaden da innheholdt rundt 250 kalorier. Greit nå, men ikke når det skal kuttes i februar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal prøves!

Lagde Tikka masala selv i dag, men marinerte strimlet kyllingfilet i et par spiseskjeer yoghurt, olje, sitronsaft og krydder. Regnet ut at den sparsomlige marinaden da innheholdt rundt 250 kalorier. Greit nå, men ikke når det skal kuttes i februar

Hvorfor ikke? På grunn av fettet? Jeg vet ikke hvor mye min saus inneholder, men er stort sett protein i mager kesam så kan ikke være verre enn litt cottage cheese i hvert fall ;)

Da har jeg to ting til på listen min for denne uken - hjemmelaget kremet peppersaus og viltgryte. Begge deler med mager kesam, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? På grunn av fettet?

Ja. når jeg logger maten i ny og ne, så blir det greit mht til kalorier, men alltid litt lite karbohydrater og tilsvarende for mye fett.

Er ikke sånn at jeg logger det jeg spiser, men når jeg kommer opp med et nytt måltid, eller en variasjon i en rett, så regner jeg ut næringsinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see :)

Da kan jeg glede deg, for 1/3-del av sausen min er 74kcal, og det hadde holdt med mindre enn et helt beger mager kesam selv til de 180grammene jeg kokte opp med ris. Om du kutter karbo på diett vil det være enda mindre og uten ris var et helt beger mer enn nok til å marinere 1,5kg - tror jeg...Så inklusive løk, tomatpurèe og mager kesam tror jeg hele begeret kom inn på under 250kcal, hvorav fett utgjør 3g og karbo ca 15g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det på tide med en liten oppdatering etter at jeg lagde hjemmelaget peppersaus på mager kesam i går. Resultatet ble egentlig overraskende godt, til tross for at jeg gjorde noen feil (noen med vilje - andre ikke) og det er første gangen jeg lager peppersaus uten pose ;)

For å "simulere" det å ikke ha thermomix gjorde jeg dette i kasserolle. Etter å ha søkt litt rundt omrking og spesielt analysert et par av oppskriftene til Christopher Sjuve (og også skrevet litt med ham på facebook - veldig hyggelig kar, og en svært oppegående kokk) kom jeg frem til følgende base:

* 20 hele pepperkorn

* 1 toppet spiseskje med buljong (den ble faktisk veldig god når den fikk kokt litt. Jeg trodde først det var litt mye, men den dempet den litt skarpe smaken fra kesam veldig bra)

* 1 boks med mager kesam

* 0,75 teskje med lecitin

* ca 0,5dl vann

post-28009-14440965609052_thumb.jpg

* Først knuste jeg pepperkornene i morter og overførte dem til en tørr, glohet kasserolle. Her lot jeg dem steke og kose seg til de endret lukt. Snodig, for plutselig ble lukten mye mykere - det har jeg bare lest om, men aldri opplevd. Det er visst viktig at de stekes tørt.

* Da pepperet var "ferdig stekt" (eller...jeg tror de var det, men har ikke noe referansepunkt :p ) helte jeg oppi det lille vannet og rørte inn buljongen. Denne "grunningen" ble omtrent sort umiddelbart. Godt tegn - jeg tror hvit peppersaus hadde køddet for mye med hodet mitt ;)

* Så dumpet jeg oppi mager kesam og lecitin (her var jeg med vilje ekstra slem med meg selv - ideelt sett burde jeg har blandet lecitin og mager kesam med stavmikser og gradvis spedd ut, men jeg er litt selvpiner...). Rørte som en gal mann på crack for å løse det opp og dempet ovnen til "god putring".

* Lot putre til passe redusert (redusering er i prinsippet å koke bort fuktighet for å tykne en væske). Under prosessen så det ut som om den holdt på å sprekke flere ganger, men det var nok bare overflødig vann for det ble mindre og mindre etter hver som den ble redusert.

Smaken ble veldig god, men noe kornete. Dette kommer av to feil - den ene med vilje og den andre fordi jeg aldri har gjort dette før:

1. Kornetheten kommer nok mest av at jeg ikke kjørte den med stavmikser først.

2. Jeg reduserte den for mye. Kesam, og tilsvarende produkter, er jo ikke akkurat tyntflytende i romtemperatur. Da jeg skulle varme den opp for å ha den på maten måtte jeg tilsette mer vann - men selv da sprakk den ikke.

Resultatet ser ikke helt ok ut - det var fordi sausen var *for* redusert og fordi jeg bommet massivt på tiden jeg måtte dampe svinefileten min på Varoma i Thermomix - men smaken var fantastisk, spesielt siden det var lavkaloridag og jeg skulle ligge på PSMF-nivåer. Da er svinefilet med kremet peppersaus ganske utrolig :D

post-28009-14440965644703_thumb.jpg

(vannet under fra fra svinefileten - sausen jeg lot ligge igjen i kasserollen hadde ikke antydning til å sprekke)

Neste test er viltgryte! Også her var Sjuve behjelpelig med sin innsikt om emnet og vi fikk diskutert temaet "hvordan få karamellsmaken frabrunost uten å tilsette G35 i en mager rett?" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne denne karamellsmaken muligens komme noe fra å steke løk til denne karameliseres, så kjøre den i blender og deretter presse løkmassen gjennom et finmasket dørslag? Just throwing it out there

Det var en av tingene vi snakket litt om, ja. I viltgryte skal det jo uansett være løk, så da kan man jo bare steke den litt hardere. Problemet i "magre varianter" er å få den karamelisert uten å brenne den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brent pepper! <3 <3 jeg sverger, for min del kunne de gjerne hatt den lukta på flaske og solgt den som parfyme. lukter noe så sinnsvakt godt <3

apropos karanellisert smak, hva med bakepulver og trykkoker? burde jo få frem godt med karamellsmak da.

Jeg droppet karamellsmaken, og det var ikke noe problem. Jeg fryktet egentlig det verste...

Når det gjelder pepper - ja, det var litt som kaffe. Den fikk jo en helt annen aroma når den ble skikkelig god og varm :D

Når du sier bakepulver og trykkoker - snakker du da om karamellisering av løk?

Enn om man steker litt vann med myseprotein og tilsetter sukrin gold i stekepanna? Fornuften sier jo at dette vil bli tilnærmet brunostsmak?:p

Jeg tenkte på det - en kort stund. Sukrin inneholder ikke sukker og vil for det meste fordampe. Jeg forsøkte også å lage en oppskrift uten for mye dill, og ikke bare for fitnessblogg-folk. Du kan gjerne prøve, men jeg synes det hørtes skikkelig æsj ut *ler* Hvis du søker på karamell og sukrin på google finner du mange som har prøvd og også en del forklaringer på hvorfor sukrin aldri vil smake karamell ;)

Jeg vurderte faktisk å ha litt walden farm caramel dip i, men som over - jeg ville at den skulle være for folk flest. Og...jeg kjente ikke så godt at den ikke var der, og det kan være fordi jeg hadde såpass mye løk i...?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det - en kort stund. Sukrin inneholder ikke sukker og vil for det meste fordampe. Jeg forsøkte også å lage en oppskrift uten for mye dill, og ikke bare for fitnessblogg-folk. Du kan gjerne prøve, men jeg synes det hørtes skikkelig æsj ut *ler* Hvis du søker på karamell og sukrin på google finner du mange som har prøvd og også en del forklaringer på hvorfor sukrin aldri vil smake karamell ;)

Jeg vurderte faktisk å ha litt walden farm caramel dip i, men som over - jeg ville at den skulle være for folk flest. Og...jeg kjente ikke så godt at den ikke var der, og det kan være fordi jeg hadde såpass mye løk i...?...

Har faktisk karamellisert frukt i sukrin gold mange ganger - funker fett!:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk karamellisert frukt i sukrin gold mange ganger - funker fett!:-D

Jo, men da vil jeg tro det er på grunn av fruktsukkeret og ikke sukrinen ;) Men det er bare en antagelse basert på hva jeg (tror jeg) vet om sukrin og det jeg har lest fra folk som har forsøkt å lage "low karb karamellpudding" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da vil jeg tro det er på grunn av fruktsukkeret og ikke sukrinen ;) Men det er bare en antagelse basert på hva jeg (tror jeg) vet om sukrin og det jeg har lest fra folk som har forsøkt å lage "low karb karamellpudding" :)

aaah, du sier noe der (I)

Men sukrin gold er satt sammen av flere søtstoff da -maltekstrakt, tagatose osv - kanskje de har lettere for å karamelliseres? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah, du sier noe der (I)

Men sukrin gold er satt sammen av flere søtstoff da -maltekstrakt, tagatose osv - kanskje de har lettere for å karamelliseres? :D

Ja, det kan jo hende.

Hvad med att spise husmanns kost?

For all del. Bare spis husmannskost, du. Noen av oss liker litt fleksibilitet til å spise noe vi synes er godt uten å måtte være redd for kaloriene. Så...om husmannskost fungerer fint for deg - go for it. For dem som vil ha mindre fett i et eller flere måltider må vel det være opp til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...