Gå til innhold

"Alltid" forkjøla


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

På høsten og vinteren og delvis også våren føler jeg at jeg "alltid" er litt forkjøla. Snufser, litt tett i nesa, litt sår hals. Sjelden noe mer enn det, men det er irriterende nok!

Tips til hordan forebygge dette? Jeg ser at mye kan gjøres i kosten, jeg sliter litt med kostholdet da jeg dessverre er følsom og intolerant for veldig mye matvarer, feks appelsin, store mengder fisk etc., noe som gjør at jeg ofte spiser litt ensporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen forslag bare, basert på egen erfaring (så ta de med en klype salt):

- Kutt ned på sukker (dvs. ikke spis godteri eller andre ting med høyt sukkerinnhold).

- Kutt ned på glutenprodukter (f.eks. ikke spis butikkbakt brød, bak egne mer grove varianter av brød).

- Forsøk å ta D-vit-tilskudd.

- Gå igjennom kostholdet ditt (ser du har skriver du har problemer med det, men kanskje det kan være greit å få kostholdsråd fra noen som har mer ekspertise på intoleranse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan bor du? Et gammel hus med sopp i veggene vil definitivt påvirke negativt. Samme vil en fuktig kjeller leilighet være.

Ellers så er faktisk hue og bøff rundt halsen mitt beste tips for en snufse fri vinter.

skriver under på denne..leide kjellerleilighet som hadde dreneringspumpe og alt..MEN tempforskjell etc gjør at dt blir kondens og fukt ekke noe særlig over tid..jeg hadde senga mi inntil veggen sant..og var forkjøla i 3mnder..visste seg at kulda hadde slått gjennom og var fukt mellom seng og vegg..var svartmugg på hele sida av senga..får du slike sporer i lungene ekke det noe særlig..! Flytta og alt er i skjønneste orden..friskere enn noen sinne, mye mer energi og opplagt, sover bedre også.

Kan også anbefale å ta deg en EUkontroll.. Ekke det dummeste å starte året med..Liten blodprøve så sjekke alle verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver under på denne..leide kjellerleilighet som hadde dreneringspumpe og alt..MEN tempforskjell etc gjør at dt blir kondens og fukt ekke noe særlig over tid..jeg hadde senga mi inntil veggen sant..og var forkjøla i 3mnder..visste seg at kulda hadde slått gjennom og var fukt mellom seng og vegg..var svartmugg på hele sida av senga..får du slike sporer i lungene ekke det noe særlig..! Flytta og alt er i skjønneste orden..friskere enn noen sinne, mye mer energi og opplagt, sover bedre også.

Kan også anbefale å ta deg en EUkontroll.. Ekke det dummeste å starte året med..Liten blodprøve så sjekke alle verdier.

Kan bygge litt til på den der ... Kom på at vi bodde våre første år i lag med Jr. i en kjellerleilighet i et forholdsvis nytt hus, grunnmur i betong, egentlig helt greit med luftige vinduer, drenering i orden osv. TIngen var at det kun var elektrisk oppvarming i kjelleren. Så lenge vi bodde i den leiligheten var poden konstant forkjølet på vinteren.

Flyttet etterhvert inn i egen bolig, (Med vedfyring) og siden har poden sjelden vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nyoppusset enebolig med vedfyring og ingen andre i huset er syke. Jeg er jo heller ikke direkte syk, men hangler veldig. Jeg var nylig hos legen pga noe annet, og nevnte da dette, men han sa at det ikke var noe å bekymre seg for, mangler ingenting. Litt lavt blodtrykk, men det har jeg "alltid" hatt. Tar tran og vitaminbjørner (hehe). Selvsagt er det ikke noe å "bekymre seg for", men er skrekkelig slitsomt å være småtett, snufsete etc hele vinteren. Er ikke allergisk mot noe annet enn sitrusfrukter, noe jeg selvsagt styrer unna (synd, for de er jo kanskje proppfulle av bra vitaminer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nyoppusset enebolig med vedfyring og ingen andre i huset er syke. Jeg er jo heller ikke direkte syk, men hangler veldig. Jeg var nylig hos legen pga noe annet, og nevnte da dette, men han sa at det ikke var noe å bekymre seg for, mangler ingenting. Litt lavt blodtrykk, men det har jeg "alltid" hatt. Tar tran og vitaminbjørner (hehe). Selvsagt er det ikke noe å "bekymre seg for", men er skrekkelig slitsomt å være småtett, snufsete etc hele vinteren. Er ikke allergisk mot noe annet enn sitrusfrukter, noe jeg selvsagt styrer unna (synd, for de er jo kanskje proppfulle av bra vitaminer).

For min del så kan det være nok å stå rolig en halvtimes tid i litt trekk, og vips så er jeg knakende forkjølet.

Bruker jeg hue så kan jeg gjennomgå de utroligste ting ... Jeg hater virkelig å si det, for jeg har alltid syntes det høres så jævla puslete ut... men min mor kan ha rett i at "trekken den er farlig den!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kler bra på meg, og bra aktiv ila. dagen, men jeg skal jo sove og sitte stille med skolearbeid også, er gjerne da jeg merker at jeg er tufs. I jobb og på trening går det som regel bra.

Inneklima ... Var på en rigg en gang som hadde et helt åndsvakt ventilasjons anlegg, det gjorde meg forkjølet gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket allergi (støv, midd, matavarer, pollen, dyr) hos legen, ingenting, utenom for sitrusfrukter. Takk for tips, forresten. Men føler det er litt vanskelig å sjekke feks jobben siden det er en stor bedrift i store lokaler med mange ansatte, og såvidt jeg vet bare meg som "hangler" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket allergi (støv, midd, matavarer, pollen, dyr) hos legen, ingenting, utenom for sitrusfrukter. Takk for tips, forresten. Men føler det er litt vanskelig å sjekke feks jobben siden det er en stor bedrift i store lokaler med mange ansatte, og såvidt jeg vet bare meg som "hangler" :p

Stort ventilasjons apparat som murrer å går hele dagen? Hvis du jobber i et åpent landskap i et forholdsvis nytt lokale så kan du stort sett utelukke mugg og sopp (Med mindre vedlikeholdet på hvac er ikke eksistrende) Hvis du har et innsug eller et utkast fra ventilasjonen i nærheten så kan det gi nok luftstrømning til å få deg forkjøla. Jeg tåler som nevnt veldig lite sånn før nesa plugger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort ventilasjons apparat som murrer å går hele dagen? Hvis du jobber i et åpent landskap i et forholdsvis nytt lokale så kan du stort sett utelukke mugg og sopp (Med mindre vedlikeholdet på hvac er ikke eksistrende) Hvis du har et innsug eller et utkast fra ventilasjonen i nærheten så kan det gi nok luftstrømning til å få deg forkjøla. Jeg tåler som nevnt veldig lite sånn før nesa plugger seg.

Jeg sitter aldri stille, jobber i dagligvarebutikk med mye rydding og plassering av nye varer, er sjelden lenge på samme plass. Lokalet er nesten nytt. Nå er jeg sausa forkjøla og sengeliggende, for ørtende gang i høst/vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...