Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?


Pia Lauritsen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er en 22 år gammel jente som vil forandre kroppen min.

Jeg veier nå 50 kilo, og er ca 169 høy. Får hele tiden høre hvor tynn jeg er, og er selv klar over dette.

Og da kommer vi til problemet mitt. Plages med å finne ut hva jeg skal spise for å legge på meg på de rette plassene. Er selvfølgelig ikke helt sikker på hvordan jeg skal begynne å trene heller.

Jeg vil se slik ut som jenta med rosa topp!

Det andre bildet er slik jeg ser ut idag.

Kan dere fortelle meg hva jeg trenger å gjøre? Vil bare også si at jeg forstår at dette kan googles, men synes likevel det er vanskelig uten inspirasjon og motivasjon.

post-31599-14440964739645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. :) Du må få i deg mer kalorier enn hva du forbrenner, og det er naturligvis lettere sagt enn gjort. Har selv hatt store problemer med dette gjennom hele livet. Jeg klarte å øke 20 kilo ved hjelp av enorme mengder helmelk (3-4 liter hver dag i noen måneder) og et program med masse baseøvelser.

Sjekk ut programmet Starting Strenght. - Og husk; masse H-melk! ;) Lykke til.

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ganske så undervektig - og for å være helt 100% ærlig med deg så tror jeg at den aller største og første endringen må komme gjennom psyken din. Det hjelper ikke å trene for å endre på utseende når en er undervektig og gjerne litt blind på seg selv. Å trene er bra altså, men ikke når kroppsfokus er grunnen…! Jeg mener ikke å være frekk, men har selv vært undervektig og veldig syk med anoreksi så jeg vet litt hva undervekt kan gjøre med hodet og tankene.

Den jenta du viser til veier nok minst ti kilo mer enn deg. Er du klar for å legge på deg? Eller er det veldig todelt - at ja: du vil se slik ut, men nei du vil helst ikke opp i vekt? For tro meg, du må opp i minst 55 kilo for å være innenform normale. Sad, ut true!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Hicksville! Sjekker ut treningsprogrammet.

Jeg forstår at psyken må være på plass, ja. Og det er den. Startet kanskje tråden i feil del av forumet siden den ligger inne på trening, men det var litt vanskelig å finne rette kategori. Skjønner det kan misforstås. Målet mitt er å få en sunn og veltrent kropp, først og fremst fordi jeg ønsker å være sunn. Jeg kjenner konsekvensene av å være for tynn daglig. Jeg vil selvfølgelig legge på meg. Jeg føler ikke at jeg er blind på meg selv, siden jeg er FULLSTENDIG klar over hvor tynn jeg er. Og dette ER ikke noe jeg ønsker:) Jeg har alltid hatt høy forbrenning og vært tynn så lenge jeg kan huske. Grunnen til at jeg er undervektig kommer ikke av dårlig selvbilde eller måten jeg ser på meg selv, det handler om levemåten min. Synes ikke at det er trist å legge på seg til 55 kilo, dette er faktisk noe jeg inderlig ønsker.

Aurelius - Dagene mine er så fylt med stress, at mat er det siste jeg tenker på. Dette varierer veldig, men jeg er egentlig ikke ute etter å finne ut HVORFOR jeg er blitt så tynn, men hvor jeg skal gå herifra mot målet til en sunn kropp. Det er det jeg håper dere kan hjelpe meg med!

Aaandreaaa - Jeg har silikon. Men det var ikke puppene jeg tenkte på akkurat. Det var egentlig kroppen generelt, armene, magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om du har gitt dette mye tid og mange tanker, det er godt å høre (: grunnen til at jeg spurte, skyldes at ofte er den letteste måten å justere opp kostholdet er ved å gjøre endringer på der man er fra før av, istedenfor å finne opp hjulet på nytt (: hvis du stresser så mye at du knapt nok har tid til mat, ja da høres det ut som et ypperlig sted å starte på.

Hvis levemåten din hindrer deg i å leve et liv hvor du får det du vil ut av livet, ville det nok ha noe for seg å starte endringene der.

Men det er nå bare min mening, ikke stort annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du allerede har tenkt er dette en endring som vil påvirke mye av livet ditt. Og som Aeurelius nevner er det ofte enklere å begynne med endringene der man er og kanskje ikke revolusjonere så masse. Spesielt ikke hvis du er fornøyd med deler av livsstilen slik den er. Ut fra det du skriver høres det ut som du spiser lite i løpet av arbeidstiden og da kan det være at det finnes noen spisemønster som passer for deg. Min erfaring er at det er lettest å lykkes dersom man finner noe som passer med det livet du lever og ikke vice versa. Og siden det høres ut som sunnheten er det viktigste for deg, og at du tenker det utseendemessige kommer som en bonus av sunnhet (bra tanker det forresten ;)) kan det være lurt å finne noe du kan forplikte deg til og som kan bli en del av en sunnere livsstil. Det som kan være hensiktsmessig er å styre HELT unna cardio i en periode framover og heller bruke det som justering av kalori balanse. Når det er sagt anbefaler jeg deg å KASTE vekta og heller bruke målebånd.

Du har kroppslig et fantastisk utgangspunkt (y) Så det som trengs for at du målene dine er det du allerede har tenkt ;)

Konkret vil det etter hva jeg kan se (les: tippe/synse) utgjøre en økning i fettprosent på 4-8 % og en økning i muskelmasse på 8-12% ergo en økning i vekt på 6-12 kg

Slik at det å begynne med styrketrening ala det Hicksville foreslår nok kan være veien å gå. Selv om jeg er usikker på om GOMAD (Gallon Of Milk A Day) er det beste for deg. Det kan være en grei oppstart for å få i seg mere kalorier men ikke noe som du kan leve med lenge og det virker som det er det du søker etter.

Dersom du ønsker ennå mere konkrete anbefalinger rundt treningen din, kostholdet ditt og spisemønster forslag og lignende lurer jeg på følgende:

Hvordan jobber du?

Turnus eller på dagtid?

Når på døgnet tenker du at du skal trene?

Hvor ofte vil/skal du trene?

Har du noen perioder på døgnet hvor det er lettere for deg å få i deg mat?

Hva liker du å spise?

Kan du tenke deg å telle kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...