Gå til innhold

Innside lår/kne


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

Noen tips til å få "taket" på innsiden kne? Fikk en knesmell for ei stund sida, og skal trene noe så enkelt som å stramme innsiden av låret, ned mot kneet (husker ikke hv muskelen heter i farten), men jeg får liksom ikke taket på denne, og ender opp med å stramme hele låret/utsiden istedenfor.

Må nevnes at jeg gjør det liggende på sofaen, kan ikke gjøre det tyngre foreløpig. Har strikk tilgjengelig, ellers ingen hjelpemidler i hus.

Noen gode tips til en som vil på beina igjen raskest mulig? Må få styrket musklene rundt kneskålen for å unngå ustabilt kne, samt "aktivisere" kneet for å ikke miste for mye muskler, dersom noen lurer på hvorfor jeg skal dille med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disclaimer; jeg vet ingenting om skadeforebygging/rehabilitering, den eneste erfaringen jeg har med denslags er at de behandlere jeg har vært borti har sansen for å gi.... øvelsesvalg jeg selv ikke skjønner grunnen til, enten fordi de er for lette (selv for rehab) eller fordi de isolerer for mye og blir for snevert.

Stramme innsiden av låret(Vastus Medialus Oblique?)... hmmm.. det første som slår meg er evt ja/nei- maskinen, ellers kjenner jeg best at beina jobber under knebøy med bred beinstilling og sumomark, gjerne hvis man fokuserer på beina ut.

Fikk du ingen øvelsestips av lege/fysio? Hvor store hindringer legger skaden i veien for deg?

Jeg kan ikke tenke meg en situasjon i dagliglivet hvor man trenger å stramme innsiden av knærne alene, da kroppen generellt sett jo liker å jobbe som et system. Har du svake knemuskler har jeg hørt knebøy skal være temmelig bra, det funket ihvertfall for min del (:

Men la oss ikke bry oss om meg, la oss ringe eksperten!

Ole-Mats Moskvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene på innsiden av låret er adduktorer, for å aktivisere disse må en presse beina sammen (eller stabilisere ved ettbensøvelser)

http://en.wikipedia.org/wiki/Adductor_muscles_of_the_hip

Som du ser er den som går helt ned og over kneleddet gracilis - var det den du mente?

400px-Anterior_Hip_Muscles_2.PNG

Ellers enig med Aurelius - fikk du ikke noe hjelp til rehabtrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er snakk om vastus medialis (obliquus?). Når det er snakk om å "få tak i" denne muskelen så er vi som regel rimelig kort tid etter en skade/operajon. Grunnen til at vi ønsker det er fordi man ser atrofi av lårmuskelen veldig tidlig etter kneskader/operasjoner. Ofte er denne vanskeligst å få kontakt med, da den ser ut til å til en viss grad bli inhibiert ved mange skader i kneet. En ting som også kan gjøre ting litt vanskeligere er at det er betydelig vanskeligere å aktivere denne om man ikke oppnår full strekk i kneet. Jeg er ikke så opptatt av at du skal klare å aktivere bare denne, for det klarer du ikke, så det er greit om resten av låret kommer med i tillegg. Et par cues som kan hjelpe deg få tak i den: (Tar utgangspunkt i at du liger på sofaen med strakt ben)

- Forsøk å stramme fremside legg ved å bøye foten opp mot deg (som om du skulle gått på hælene) samtidig som du prøver å stramme låret

- Forsøk i stramme begge lårene samtidig

- Tenk at du skal presse knehasen ned i underlaget

- Forsøk å presse knehasen ned, stramme låret og løfte benet strakt opp fra underlaget.

Dette pleier å ordne seg greit i løpet av en drøy uke om hevelsen ikke er for stor.

På sikt kan det være aktuelt å prøve å styrke denne muskelen etter mer vanlige styrketreningsprinsipper. Dette er særlig aktuelt ved skader hvor det er problemer med sporinga av kneskåla, typ patellofemoralt smertesyndrom eller patellaluksasjon (kneskåla ut av ledd). Da vet vi at vi gjerne får en kokontraksjon i vastus medialis om vi stiller krav til gluteus medius (og fibularene). Derfor er særlig etbensøvelser gunstige. Step up-varianter som peterson step up med hælen hevet er gode løsninger her. Noen bruker også kinesiotaping for å fasilitere muskelen, men vi har ikke veldig god evidens til å backe dette opp foreløpig ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode tips! Skaden er ganske fersk, derfor skulle jeg gjøre noe så enkelt som å "aktivisere" innsiden av kneet/låret. Skal tilbake for oppsett av treningsprogram etterhvert, nå er første mål å kunne gå :p

Jeg har ikke peiling på dette, men jeg skulle altså ligge på en benk og stramme innsiden, mest for å gjøre noe. Igjen, takk for tips, regner med øvelsene blir litt mer spennende etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er snakk om vastus medialis (obliquus?). Når det er snakk om å "få tak i" denne muskelen så er vi som regel rimelig kort tid etter en skade/operajon. Grunnen til at vi ønsker det er fordi man ser atrofi av lårmuskelen veldig tidlig etter kneskader/operasjoner. Ofte er denne vanskeligst å få kontakt med, da den ser ut til å til en viss grad bli inhibiert ved mange skader i kneet. En ting som også kan gjøre ting litt vanskeligere er at det er betydelig vanskeligere å aktivere denne om man ikke oppnår full strekk i kneet. Jeg er ikke så opptatt av at du skal klare å aktivere bare denne, for det klarer du ikke, så det er greit om resten av låret kommer med i tillegg. Et par cues som kan hjelpe deg få tak i den: (Tar utgangspunkt i at du liger på sofaen med strakt ben)

- Forsøk å stramme fremside legg ved å bøye foten opp mot deg (som om du skulle gått på hælene) samtidig som du prøver å stramme låret

- Forsøk i stramme begge lårene samtidig

- Tenk at du skal presse knehasen ned i underlaget

- Forsøk å presse knehasen ned, stramme låret og løfte benet strakt opp fra underlaget.

Dette pleier å ordne seg greit i løpet av en drøy uke om hevelsen ikke er for stor.

På sikt kan det være aktuelt å prøve å styrke denne muskelen etter mer vanlige styrketreningsprinsipper. Dette er særlig aktuelt ved skader hvor det er problemer med sporinga av kneskåla, typ patellofemoralt smertesyndrom eller patellaluksasjon (kneskåla ut av ledd). Da vet vi at vi gjerne får en kokontraksjon i vastus medialis om vi stiller krav til gluteus medius (og fibularene). Derfor er særlig etbensøvelser gunstige. Step up-varianter som peterson step up med hælen hevet er gode løsninger her. Noen bruker også kinesiotaping for å fasilitere muskelen, men vi har ikke veldig god evidens til å backe dette opp foreløpig ihvertfall.

Takk for veldig godt svar! Jeg ser nå at fysioen har skrevet "stryke VMO", så regner med det er vastus medialis obliquus som du skriver her. Har fått patella ut av ledd (fikk den på plass igjen), fremdeles noe hoven, stiv og j*vlig øm. Venter nå på MR-time og mer fysio, men den jua da vettu.. Derfor fysio sa jeg skulle "prøve å få tak i muskelen på innsiden av kneet" så lenge. Nyttige tips fra deg som sagt, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ila. jula kommet meg på beina. Nesten ikke smerter, men kneet er stivt, og skrekkelig ustabilt. Knekker sammen i tide og utide. Går nesten normalt, men trapper er noe herk. Løping og styrkeøvelser med belastning på kneet ikke aktuelt.

Sykler med lett belastning på spinningsykkel og svømmer litt.

Er i dag 3 uker siden skaden skjedde (kraftig vridning med kneskålen ute av ledd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ila. jula kommet meg på beina. Nesten ikke smerter, men kneet er stivt, og skrekkelig ustabilt. Knekker sammen i tide og utide. Går nesten normalt, men trapper er noe herk. Løping og styrkeøvelser med belastning på kneet ikke aktuelt.

Sykler med lett belastning på spinningsykkel og svømmer litt.

Er i dag 3 uker siden skaden skjedde (kraftig vridning med kneskålen ute av ledd).

Gjorde det samme for noen år siden. (fikk og revet av småbiter av patella)

Har ikke noe hjelp for deg, men kan iallefall trøste med at det kommer til å bli bra.

Merker bare av og til "slark" vanligvis når jeg får støt på siden av kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...