Gå til innhold

Thermomix


Tiwas

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg Thermomix! Noen som har erfaring med disse? Jeg gleder meg i hvert fall som et barn, for bedre mulighet til å lage sunn mat med minimal jobbing skal man lete lenge etter :D

http://www.thermomix.at 10 sekunders morsom video

http://hobbykokken.no/2011/08/08/produkttest-lamborghini-pa-kjokkenbenken/ Omtale fra Hobbykokken

http://www.thermomixnorge.no/babypure-med-thermomix/ Hjemmelaget babymat som er SUNN

http://www.youtube.com/results?search_query=Thermomix + thermomixnorge Ola viser en del av hva maskinen kan gjøre

http://www.youtube.com/user/ThermomixAustralia/videos Videoer fra Thermomix i Australia

http://www.thermomix.com.au/what-is-thermomix/functions.aspx Thermomix-funksjoner

Aurelius? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja...det er vel eneste måten man kan lage emulsjoner på et enkelt vis, altså ting som majones som ikke skiller seg. I tillegg kutter, blander, elter, varmer, damper osv osv den maten. Sjekk hva Hobbykokken skriver og hva som står om babymaten. Bottom line er at den gjør stort sett alt alle de andre kjøkkenmaskinene gjør.

Som et eksempel skal jeg lage julekaker i dag. Egg og smør skal være romtemperert, men det kommer jeg ikke til å gidde å bry meg om, for jeg kan sette maskinen til å romtemperere det for meg. Blande det sammen gjør den selv, og veiing gjør jeg jo bare direkte i maskinen. Når smørblandingen er klar har jeg bare melet oppi og setter den på elteprogram. Så er det bare å forme den og hive i ovnen uten å ha sølt mel.

For hverdagsmat kan jeg ha alle ingredisensene til saus i bunn, kutte løken i den og så sette på program for å steke den blank før jeg har oppi resten av ingredisenene. Så setter jeg på risen med ris for å dampe den i dampen fra sausen og oppå der legger jeg kyllingbryst til damping. Så setter jeg bare tiden og peller meg i øret mens den gjør seg ferdig ;)

Den skal også være helt maks til langtidskoking av kjøtt osv osv. Smoothies, sauser, bla bla bla osv osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ser spennende ut, må leses mer om (og så lurer jeg på hvorfor du ikke kom med dette litt før, så den kunne stått på ønskelista mi til jul :p)

For å være ærlig, så...har jeg selv ventet med det til jeg klarte å få kontakter som kunne gi meg en god pris, og nå kan det se ut som jeg klarer å få et bra tilbud til alle som leser bloggen min (og siden jeg kryss-poster en del...så vil jo det også komme lesere her inne til gode ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært innom bloggen din i ny og ne og sett etter oppskrifter ;) Alltid kjekt med gode tilbud! :happy:

(y)

Tok et par minutter å ta inn konseptet, men ja, det der så spennende ut.

Ble vel litt solgt når jeg så tika masala oppskriften på youtube.

Hmm, men så er jo jeg en sucker for gadgets:rolleyes:

Jeg er også gadget-frik, så det er et godt poeng. At jeg i tillegg kan rydde bort de fleste andre dippeduttene som gjør småting OG får mindre oppvask OG får bedre mat OG får en enklere hverdag er jo bare et pluss :D

Thermomix spotting on Heston Blumenthal video:

Forum Thermomix - The best Thermomix recipes and community: http://www.forumthermomix.com/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk ikke å bake i dag, men har kjøpt alt jeg trenger. Til to julekaker er målet mitt å ikke skitne til noe som helst annet enn en kniv (for å skjære smøret) og en måleskje. Maling av mandler, elting og blanding og alt skal foregå i thermomix-en :D Når jeg kommer tilbake etter jul er planen å lage all varmmat i den i minst en uke. Det gleder jeg meg til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermomix! :D uten tvil den kjøkkenmaskinen jeg bruker mest, og den det alltid er kø på på kjøkkenet. I sommer måtte vi ha to stykker, da alle hadde såpass mye de skulle kjøre opp.

Lage hva som helst av pureer,

hundre ganger bedre enn stavmikseren noensinne klarer? Null problem! Emulsjoner som ALDRI sprekker? Kjør på. Lage silkemyk suppe på fem min? Rå grønnsaker + Thermomix , skru på varmen, legg på lokk, og kjør. Juster med fløte. Vent på komplimenter fra gjestene. Vaniljesaus uten klumper? Smørsaus? Julekaker? Knust is? Trolldeig? Thermomix!;D

Og nei, det finnes ingen proffkjøkken i verden med selvrespekt som ikke har en thermo, eller en lignende høykraft-blender stående på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermomix! :D uten tvil den kjøkkenmaskinen jeg bruker mest, og den det alltid er kø på på kjøkkenet. I sommer måtte vi ha to stykker, da alle hadde såpass mye de skulle kjøre opp.

Lage hva som helst av pureer,

hundre ganger bedre enn stavmikseren noensinne klarer? Null problem! Emulsjoner som ALDRI sprekker? Kjør på. Lage silkemyk suppe på fem min? Rå grønnsaker + Thermomix , skru på varmen, legg på lokk, og kjør. Juster med fløte. Vent på komplimenter fra gjestene. Vaniljesaus uten klumper? Smørsaus? Julekaker? Knust is? Trolldeig? Thermomix!;D

Og nei, det finnes ingen proffkjøkken i verden med selvrespekt som ikke har en thermo, eller en lignende høykraft-blender stående på hylla.

Takk - jeg regnet med at "vår residente proffkokk" kom til å støtte her. Egentlig rart at så mange er så tvilende ;) For min del hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe meg en Kenwood Major, men det trenger jeg jo ikke nå. I tillegg til at jeg slipper å kjøpe meg proffvekt, for det er jo også innebygget, osv osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ohh, jatakk. Synes ikke prisen var den verste mtp alt man får i en maskin. Denne fikk jeg sykt lyst på.

Myr: Ring Ola på Gourmethuset og hils fra meg, så fikser han sikkert en lur pris til deg. Jeg skulle egentlig sove litt før trening siden mesteparten av natta har gått til hosting...men det ble til at jeg lå på sofaen og leste en av de to kokebøkene som fulgte med maskinen. Jeg er så ufattelig spent og gleder meg masse til å bruke den. Det blir nok ikke like avansert som det Aurelius driver med på jobben - men bare de å slippe all oppvasken er jo fantastisk!

Som nevnt over skal jeg lage to kaker og havregrynsgrøt i ettermiddag. Da blir det:

1. Hakke mandlene i thermomix-en. Helle over på en brødpose. Trenger kun basis-enheten.

2. Hive oppi alle ingrediensene til havregrynsgrøten min. La putre oppi der i ca 15 minutter mens jeg finner frem andre ting. Helle over på bolle og sette i kjøleskap. Trenger kun basis-enheten.

3. Lage marvpostei i thermomix-en. Trenger visp til eggehvitene, ellers ikke noe annet enn basis-enheten.

4. Lage vaniljetopper i thermomix-en. Trenger kun basis-enheten.

Oppvask: Termomix-bolle, kniver i thermomix-bollen, visp i thermomix-en, bunnen til thermomix-bollen, lokket til thermomix-en, bolle til havregrynsgrøt, skje til havregrynsgrøt, slikkepotten som følger med thermomix-en, skje til å spise grøten min og sandkakeformer til marvposteien. Alt går i oppvaskmaskinen - thermomix anbefaler til og med oppvaskmaskin, så i motsetning til det meste annet som har "tja...du *bør* ikke, men du kan sikkert gjøre det innimellom så lenge du passer på at det ikke kommer vann i pakningene blah blah blah" så står det i boken at du *kan* vaske for hånd, men du kan like gjerne kjøre i maskinen :D Det blir uanett *lite* oppvask! Og ofte kan man bare helle litt vann i maskinen og kjøre på full pupp i noen sekunder for å rense den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er kult, er om man skal lage pizzabunn eller brød (gjerne lavkarbo eller what have you): Hiv oppi alt det tørre og snodige greiene folk lager pizzabunn fra i fitness - enten det er havremel eller tunfisk som er hovedingrediensen, så har man oppi havregryn og snodigheter eller tunfisken som godt kan være en klump fra fiskebutikken, setter på lokket og kjører det på mongohastighet i et par korte sekunder. De sylskarpe bladene som er oppi vil da ha pulverisert det :D Så setter man bare thermomix-en over i veiemodus igjen og hiver oppi andre ting. Slipper å herje med egen vekt og målebeger.

Samme med smoothies - tror ikke noen annen maskin klarer å gjøre en smoothie mer smooth enn thermomix-en gjør den :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...