Gå til innhold

makspuls i forskjellige idretter


Jan Kristoffersen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fra din egen link.

Makspulsen er individuell, ikke trenbar og synker med alderen

Så for å svare kort på spørsmålet ditt, Jan.

"Nei."

Stusset også over det... Min hypotese er at makspulsen ikke egentlig er forskjellig i de ulike idretter, men at det er ulikt om en greier å nå den egentlige makspulsen i ulike idretter..? Altså, om en tester makspuls på sykkel, kan resultatet bli annerledes enn om en tester på løping...fordi en kan presse seg lenger i den ene av dem...?

Sånn at et svar kan være at: Makspulsen er ikke forskjellig, men en kan få ulike makspulsresultater på testing

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspulsen kan naturligvis ikke bli forskjellig i de forskjellige idrettene, men enkelte idretter gjør det lettere å nå makspulsen :p

Eksempelvis, i to parallelle univers hvor du i det ene er bueskytter og den andre er 400meter-løper.

Makspulsen din vil være den samme, men mulighetene for å nå makspuls i bueskyting er forholdsvis små.

Sjæl, som tidligere aktiv skiskytter så har jeg hatt ubrukelige resultater på makspulsen min..

Høyeste jeg har fått til var 198... Fadern, på nå snart 50, kommer enda opp i 205. (selv om tommelfingerregel tilsier at han skulle vært nede på 170)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det forskjell på makspuls i forhold til hvilken idrett man utfører. Jeg mener er det forskjell på makspuls i løping ski og sykling

Hvis man definerer makspuls som det maksimale antall slag hjertet kan slå pr minutt er det ikke mulig at den varierer avhengig av type idrett. Men - terskelpuls endrer seg avhengig av idrett. For min del har jeg høyere terskelpuls ved løping enn ved sykling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal bruke maks-puls til å regne ut intensitetssoner, så sier man at det er lurt å kjøre en test f.eks. på sykkel og en på løp, om det er de to grenene du skal trene i. Du vil få ut en liten forskjell i maks, rett og slett fordi du i løping bruker større andel muskelmasse enn hva du gjør under sykkel. I tillegg vil du under sykkel ha en mer horisontal overkropp, som også virker inn. Det samme ser man i svømming. Det er ikke snakk om mye forskjell, for min egen del så har jeg ca 5 slag forskjell på sykkel og løp under test.

Er du veldig godt trent i begge grener så vil nok maks-puls være nærmere hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvis man definerer makspuls som det maksimale antall slag hjertet kan slå pr minutt er det ikke mulig at den varierer avhengig av type idrett. Men - terskelpuls endrer seg avhengig av idrett. For min del har jeg høyere terskelpuls ved løping enn ved sykling

Det er også min opplevelse. En stund da jeg stort sett trente bare overkropp og jogging for noen år siden, surnet beina mine i sittende sykling på spinningsykkel allerede ved 155-160 hjerteslag i minuttet, mens i jogging rett frem måtte jeg opp i 185-190 for å få melkesyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Makspulsen er ikke trenbar og er i stor grad basert på arv.

220- alder, er en grov tommelfingerregel.

Makspulsen man klarer å få ut vareierer stort i ulike idretter. Årsaken er at f.eks i svømming bruker man svære muskelgrupper i hele kroppen. Således må hjertet pumpe ut blod til hele kroppen, framfor kun beina som i løping. Derfor blir makspulsen på mange måter lavere i svømming enn løping- tross den teoretisk er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspulsen er ikke trenbar og er i stor grad basert på arv.

220- alder, er en grov tommelfingerregel.

Makspulsen man klarer å få ut vareierer stort i ulike idretter. Årsaken er at f.eks i svømming bruker man svære muskelgrupper i hele kroppen. Således må hjertet pumpe ut blod til hele kroppen, framfor kun beina som i løping. Derfor blir makspulsen på mange måter lavere i svømming enn løping- tross den teoretisk er den samme.

Pulsen er lavere i svømming fordi du ligger horisontalt, og kroppen trenger ikke jobbe så hardt for å sende blodet tilbake til hjertet. Når du står vertikalt så må kroppen jobbe mot tyngdekraften for å pumpe blodet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls, er ifølge min intuisjon, den samme uansett idrett. Hjertet ditt bryr seg ikke om du klatrer, løper, løfter, sykler, staker eller svømmer. Hjertet ditt klarer ikke å pumpe raskere enn det den klarer. Det som kan variere er hvor lett det er å nå makspulsen i de forskjellige treningsformene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det enklere å nå makspuls på beina kontra på sykkel. Min makspuls målt med Polar RS800 under innspurten i konkurranseløp var 193 bpm.

I spurten under sykkelritt har den aldri vært over 189, selv etter 200km på sykkelsetet i feltet.

Klarer under løpetrening å nå en puls på 191bpm i slak oppoverbakke, men aldri 193. Presser seg mer i konkurranse.

På sykling klarer jeg faktisk presse til 188 på bakketrening, så der handler det vel mer om å bare ignorere smertene og trå til hardere.

Så jeg tror det for meg er mulig å nå opp mot 190-191 også på sykkel om man bare lærer seg å tåle nok smerte på sykkelsetet. Er vel derfor ikke veldig stor forskjell på makspuls innenfor ulike utholdenhetsidretter som involverer repeterende flerleddsøvelser i høyt tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor forskjell du har f.eks. når det gjelder sykkel og løp, handler også om hvor god teknisk du er i de ulike treningsformene. En som er dårlig sykkelteknisk vil neppe nå like høyt som en som er god. Spesifisitet er gjeldene her også. I tillegg til det med horisontal og vertikal stilling, det er jo en av grunnene til at det er lettere å nå høy puls når du står og sykler, kontra sitter.

Er ikke mange slagene det er snakk om.

Har selv testet maks både i løping og på sykkel. Nådde vel 194 på løp og 191 på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stor forskjell du har f.eks. når det gjelder sykkel og løp, handler også om hvor god teknisk du er i de ulike treningsformene. En som er dårlig sykkelteknisk vil neppe nå like høyt som en som er god. Spesifisitet er gjeldene her også. I tillegg til det med horisontal og vertikal stilling, det er jo en av grunnene til at det er lettere å nå høy puls når du står og sykler, kontra sitter.

Er ikke mange slagene det er snakk om.

Har selv testet maks både i løping og på sykkel. Nådde vel 194 på løp og 191 på sykkel.

Ja, det er veldig riktig. Men tar det for gitt at jeg teknisk sykler normativt ift det nivået jeg konkurrerer på, selv om man alltid kan bli perfeksjonist også der. Dvs jeg har vel en teknikk som er godt utviklet ift en mosjonist som ikke har teknisk fokus som pri på sine turer. Har selv vært på Retül sykkelanalyse hos "elitetilpasning.no" med gode resultater og tilbakemeldinger. Så det kan nok forklare hvorfor avviket på min makspuls hhv løping/sykling ikke er så stort. De siste pulsslagene på sykkel mener jeg selv sitter 80% i hodet og 20% teknikk.

Selv Chris Froome som vant Tour De France har en rett og slett elendig sykkelteknikk og er veldig uøkonomisk i sin stil. Men det funker jo for han. Tenk hvor mye bedre han hadde vært om teknikken også hadde vært optimalisert :) Er antakelig derfor han skulle jobbe spesielt mye med å forbedre sin teknikk i 2014. Tror ikke han har så mye å hente på O2 opptak og makspuls gitt.

Poenget er nok som du sier at for en som ikke er aktiv syklist og har fått datanalysert sitt tråkk og sykkel/løpsøkonomi, så er det mest å hente på teknikk ift det å kunne nå makspuls i de ulike idretter.

Makspulsen er standard den i alle typer idretter, man når den bare ikke fordi an mangler teknikk og evne til å presse seg mentalt i ulike bevegelsesmønstre. Men om evne til å presse seg har sammenheng med teknisk utførelse, ja det er jo selvsagt også en interessant diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UxO, mye bra du kommer med. Når konkurrerer på toppnivå så er det ikke store forskjellene på VO2max på de ulike løperne heller, det som skiller vinnerne fra de som kommer litt lenger ned på liten er rett og slett løpsøkonomi, i tillegg til utnyttelsesgrad av VO2maks. Mange tenker perfekt og estetisk teknikk når de skal beskrive god løpsøkonomi, men det er langt ifra tilfellet. Flere av toppløperne har en rimelig uestetisk teknikk, men likevel en god løpsøkonomi. Som du skriver, det funker for de.

For den normale norske befolkning så tror jeg ikke det er verken VO2maks eller bevegelsesøkonomi som gjør at de får ut forskjellig puls på f.eks. sykkel eller løp, men rett og slett at bevegelsesformen er uvant. Om en løper skal være med på en spinningtime vil han oppleve syre i beina lenge før vanlig terskelpuls for løp rett og slett fordi bevegelsene er uvante, og selvfølgelig teknikken også som oftest ikke helt hensiktsmessig.

Vet godt med meg selv at om jeg f.eks. skal begi meg ut på langrenn så vil det oppleves langt tyngre f.eks. å ligge i sone 3 enn hva det gjør under løping. Jeg tviler sterkt at jeg hadde klart å gå noe makspulstest opp mot 190 på langrenn :p Og det er ikke kondisjonen for min del som svikter, jeg har en ganske god kondisjon. Det er rett og slett bevegelsesformen og uhensiktsmessig kaving som gjør at jeg ville nådd maks før jeg kom opp til tilsvarende maks som på løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...