Gå til innhold

Når skal det tøyes?


Frustrertpike

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tøying er fint om du driver med en idrett der du trenger med fleksibilitet enn du har naturlig. Forøvrig blir du like fordømt stiv igjen når du slutter å tøye, så det er bare en midlertidig fix. Etter det jeg leser har det ikke noe særlig å si for restitusjonen, og en god stretching kan kanskje gi deg 30 minutters forsprang på innhenting etter trening - men mangedoble faren for skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tull å si at blir like stiv igjen når du slutter å tøye. Selv er jeg gammel turner og har i grunn ikke tøyd ordentlig på ett-to år. Kommer meg fremdeles ut i spagaten, og er ikke nevneverdig stivere enn når jeg turnet heller.

Til trådstarter anbefaler jeg å tøye ut etter kardio, men før styrketrening. I hvert fall slik vi gjorde det på turntreningene :p Tøying er fint skadeforebyggende + at du får en liten hvilepause mellom kardio og styrke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøying er fint om du driver med en idrett der du trenger med fleksibilitet enn du har naturlig. Forøvrig blir du like fordømt stiv igjen når du slutter å tøye, så det er bare en midlertidig fix. Etter det jeg leser har det ikke noe særlig å si for restitusjonen, og en god stretching kan kanskje gi deg 30 minutters forsprang på innhenting etter trening - men mangedoble faren for skade.

Har du nokre kjelder eller referansar for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nokre kjelder eller referansar for dette?

Nei, kun fetteren min som jobber som fysio for en del toppidrettsutøvere. Stoler nok på ham til at jeg ikke trenger referanser til det han sier, men forstår at andre vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tull å si at blir like stiv igjen når du slutter å tøye. Selv er jeg gammel turner og har i grunn ikke tøyd ordentlig på ett-to år. Kommer meg fremdeles ut i spagaten, og er ikke nevneverdig stivere enn når jeg turnet heller.

Og du var ikke ekstra myk når du begynte? Det kan godt hende at man ikke går helt tilbake til scratch, og det har nok ikke jeg gjort heller, men den tøyingen som jeg gjorde for å gå i spagaten da jeg drev på med kickboxing har gått betraktelig tilbake, og selv om jeg kanskje er litt mykere enn jeg var da jeg begynte er jeg betraktelig stivere nå som jeg ikke tøyer lenger. Som jeg skrev til Zeph over har jeg ingen referanser annet enn det jeg har sett på meg selv, andre jeg har trent og trent sammen med og folk jeg stoler på med kompetanse så kan ikke gå inn i noen referansekrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Jeg bruker å tøye ut av gammel vane, særlig etter å ha løpt lagkjøring synes jeg det er deilig og avkoblende. Det skal sies at jeg er alltid varmer opp og trapper ned. Selve tøyingen tar ikke så lang tid, jeg har 6 øvelser jeg tar på 2x 15 sek.

Noen ganger får jeg litt dårlig tid,hvis jeg skal få skviset inn styrke etter løpingen, og da tar jeg øvelsene mellom styrkeøvelsene. Er det helt FEIL? :p

Tenker liksom at det ikke kan være skadelig så lenge en utfører tøyingen riktig, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...