Gå til innhold

Løft i forhold til kroppsvekt


Myr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig.

Det blir vanskelig å sammenligne, fordi det er en menneskelig grense for hva man kan løfte. Denne grensen har Benedikt Magnusson, som har markløftet 460kg. Å komme seg opp til 300kg vil de fleste klare, fordi det er så langt unna den menneskelige grensen for hva man kan oppnå. Så å sammenligne hvilken som helst utøver, uansett vekt, som løfter under 300 med en som løfter over 400 (noe som ikke mange greier) fungerer sjeldent.

(veldig mye broscience :whistle:)

Magnusson veide rundt 175kg når han dro verdensrekorden, som er ca. 2.65 x kroppsvekt. Jeg har dratt 3x kroppsvekt i markløft, og det å hevde at jeg er sterkere enn magnusson på noen som helst måte er galskap synes jeg.

Så jeg er ikke noe stor fan av begrepet "relativ styrke".

Og, ja, som nevnt over, det er derfor man bruker wilks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med E = mc2, slik at jo mer masse du har så vil man kunne generere mer energi?

Selv syntes jeg relativ styrke er en fin pekepinn som jeg bruker for mine egne mål. Hvis man skal prøve å sammenligne folk og hvor mye de løfter så objektivt så mulig så kan man bruke wilkspoeng, ellers blir det subjektive meninger. Og tar jeg ikke feil så veier den formelen det man løfter totalt mer enn hva man selv veier, altså at relativ styrke i forhold til kroppsvekt ikke kan sammenlignes 100%, bare litt mindre. Som i eksemplet nevnt over:

Person a) 90kg KV i benk=180kg 1RM = Wilks 114.9119

Person B) 60kg KV i benk=120kg 1RM = Wilks 102.348

Person a får høyre poeng, for at person b skulle score tilsvarende så måtte den ha løftet rundt 135 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...