Gå til innhold

Hva tenker du om overvektige/svære folk?


tinas_stil

Anbefalte innlegg

Gikk i baking 90% av tiden ja, og så godt som null opplæring i ernæring. Hadde litt i naturfag, men det var minimalt, og ikke i kontekst.

Lurer på hvor lang tid det tar før de skjønner at det må inn fra bunn av, om man skal få bukt med overvekten. De burde ha et eget fag, kropp, ernæring og gymlære (teori i tillegg til praksis)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe ja, men det skal ikke så mye sjokolade til om man fordeler det godt utover en dag, også kan du jo legge på nugatti på skiva, pommes frites til middag og annen ferdigmat :) Hiv i deg et par liter cola.. Spising mellom måltider hjelper nok ganske mye på det og.

Ikke noe problem! :p

Når du legger det frem sånn...da ser jeg at det kanskje ikke er så vanskelig. Jeg har spist ca 2g protein per kg kroppsvekt, men om en ikke spiser noe særlig med proteiner er det veldig mye lettere å overspise. Og med ingen trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger det frem sånn...da ser jeg at det kanskje ikke er så vanskelig. Jeg har spist ca 2g protein per kg kroppsvekt, men om en ikke spiser noe særlig med proteiner er det veldig mye lettere å overspise. Og med ingen trening...

Ja, og lav muskelmasse i tillegg = lavere forbrenning. Og fortsetter man i lengden så er det ikke lang veg til 150 kg :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker iallefall ikke stygt om de. Jeg synes heller ikke synd i dem - De er nok mest sannsynlig klar over det selv, og trenger neppe randome personers sympati. Alle må få være som de vil, og er man sykelig overvektig så har man indirekte valgt det selv, og om man da er fanget i en ''spise for å trøste meg for at jeg er så stor'' og ''det er så tungt å trene fordi jeg har så mye ekstra på kroppen'' situasjon er det trist, men ikke noe jeg da føler sympati for (æsj, kall meg gjerne slem)

Samtidig, det er deres helse. Det har ingen verdens ting å si for meg om Olga borti veien er 150 eller 200 kilo, så hvorfor skal jeg tenke noe som helst om det? Jeg ser ikke ned på henne om jeg ser henne drasse hjem en handlevogn potetgull, på samme måte som jeg ikke ser ned på en tynn person som kjøper mager kesam eller brokkoli.

Deres kropp, deres valg.

Vil du dø av livsstilsykdom før du er 50 - ditt valg.

Vil du sulte kroppen til hjertestans- også ditt valg.

Selv om jeg er glad i folk, ville jeg heller aldri kommentert måten de lever på (bortsett fra næreste familie, da)

Synes det er litt småfrekt å skal legge nesen borti andres liv på den måten. (leste forresten et eller annet sted om ei som hadde fått lunsjen sin kommentert av en random på jobb. ufyselig oppførsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig, det er deres helse. Det har ingen verdens ting å si for meg om Olga borti veien er 150 eller 200 kilo, så hvorfor skal jeg tenke noe som helst om det?

Har jo litt å si for deg (samfunnet) mtp at skattepenger fra deg vil bli brukt på å behandle livsstilsykdommene hun får etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo litt å si for deg (samfunnet) mtp at skattepenger fra deg vil bli brukt på å behandle livsstilsykdommene hun får etter hvert..

Alkohol medfører også livsstilsykdommer. Synes du alkoholkonsumet skal reguleres mtp samfunnet og bruken av skattepenger på å behandling av livsstilsykdommene det medfører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol medfører også livsstilsykdommer. Synes du alkoholkonsumet skal reguleres mtp samfunnet og bruken av skattepenger på å behandling av livsstilsykdommene det medfører?

Alkoholkonsumet reguleres jo allerede i dag? Folk som drikker alkohol (og røykere) bidrar i hvert fall med penger selv mtp alle avgiftene det er på alkohol og tobakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholkonsumet reguleres jo allerede i dag? Folk som drikker alkohol (og røykere) bidrar i hvert fall med penger selv mtp alle avgiftene det er på alkohol og tobakk..

Så du ønsker mer avgifter på mat utover moms? Kanskje en kcal avgift er veien å gå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ønsker mer avgifter på mat utover moms? Kanskje en kcal avgift er veien å gå? :)

Er egentlig prinsipielt imot for mye styring av konsum fra staten sin side, men ja noe i den duren er kanskje veien å gå :) Eller redusere momsen på frukt og grønt, som Kiwi prøvde seg på for noen år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har vi ikke råd til?

Nei, det har vi ikke.. Hvis jeg må prioritere mellom det å bruke skattepenger på økt kvalitet på skole, barnehageplasser, sykehjemsplasser, kollektivtransport, veiutbygging osv osv vs det å bruke penger på fettsuging, coaching, psykolog og hva annet Jørgen Foss mener med "har krav på behandling fra spesialhelsestjenesten", så er ikke jeg i tvil om hva jeg vil at pengene skal gå til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke.. Hvis jeg må prioritere mellom det å bruke skattepenger på økt kvalitet på skole, barnehageplasser, sykehjemsplasser, kollektivtransport, veiutbygging osv osv vs det å bruke penger på fettsuging, coaching, psykolog og hva annet Jørgen Foss mener med "har krav på behandling fra spesialhelsestjenesten", så er ikke jeg i tvil om hva jeg vil at pengene skal gå til..

Nå er vel ikke jeg akkurat den størst medkjemperen for Herr.Foss, men hva angår vanlige overvektige som ikke krever ditten og datten av andre for å bekjempe denne overvekten (som de selv har pålagt seg) tror jeg fint de klarer betale slankeoperasjonene sine selv, om de trenger en. Det er svært få som når det punktet hvor de må løftes på bårer til sykehuset fordi de har spist på seg døden - kontra USA osv.

Så klart skal vi ikke bruke penger på andres dårlige valg, men det tviler jeg sterkt på at Erna og Siv har lyst å gjøre heller,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem den samfunnskostnad diskusjonen, det er bare tull. Med unntakt av de som er svært overvektige, så er ikke vekt i seg selv en faktor mht til å utvikle livsstilssykdomer, dessuten så er faktisk skader ved fysisk aktivitet og trafikkrelaterte skader det som koster samfunnet mest.

Dessverre så er det å gjøre dumme valg og urasjonelle handlinger en vesentlig del av menneskets natur, og skulle man lage et regnskap på det så er det nok heller iq og impulskontroll som hade blitt viktige faktorer, og ikke vekt eller BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...