Gå til innhold

Lei av vekter!


SaraM

Anbefalte innlegg

Gidamei så lei jeg er å løfte på ting. Hehe, sikkert ikke akkurat den holdningen de fleste andre her har til vekter, men men sånn har det blitt nå, jeg liker ikke de så veldig godt mer. Likte de da jeg løftet fordi jeg trengte styrken til stavhopp, men nå som jeg bare trener for gleden (og formen) er det ikke like givende. Har i det siste fått mye større sans for ting som slyngetrening, svømming og pilates for å få litt styrke i de ellers kardio fylte øktene mine.

Mitt spørsmål, hvilke andre slike treningsformer kan jeg finne til styrketrening? :)

Og når jeg ikke fokuserer på hvor tungt jeg løfter uansett, er de like effektive i forhold til å vedlikeholde muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vurdert det, men det ligger så langt unna meg. Hvertfall i forhold til det treningssenteret jeg jobber på gjør. Og når jeg bare så vidt klarer å få tid til øktene mine som det er vet jeg ikke helt hvordan det skulle gått med en masse busser til og fra :/ Tror jeg hadde blitt veldig flink til å komme på med unskyldninger til hvorfor ikke den dagen passer til trening like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt rart at motivasjonen dabber av når man er vant til å trene mot et konkret mål (f.eks styrke for å bli bedre i en idrett) og man går over til å trene på mer måfå for "moro skyld". Spesielt når man er vant til å ha motivasjonen som idretten gir :)

Crossfit er nevnt. Du trenger ikke trene på Crossfit Bergen for å drive med det, svært mange WOD-er som enten består av kroppsvektøvelser, eller rett og slett en olympisk stang og litt vekter. Da kan du ha et bestemt opplegg for treningen og å slå perser. (Du har drevet med friidrett, da antar jeg at du er over gjennomsnittlig begeistret for perser). En del treningsøkter består rett og slett av flest mulig reps på 15 eller 20 min. Hardt og effektivt :)

Om ikke det frister, så ville jeg satt opp konkrete styrkemål, slik at du hadde noe å jobbe mot. Du sier du ikke bryr deg så mye om hva du løfter, men trenger det være sånn? Det er ingen som sier at du er nødt til å markløfte 2 ganger kroppsvekt eller jobbe deg opp til 100 kilo i knebøy, men et konkret mål i baseøvelsene, som både kan være 1RM eller 5RM, gjør at du til mye større grad holder oversikt over fremgangen din.

Om ikke det heller frister, så ville jeg kanskje valgt noen styrkemål som gikk på kroppsbeherskelse og øvelser med kun kroppsvekt. Chins og dips er en mulighet, men det finnes også masse annet. Her har Tor sikkert masse snacks å komme med *roper på Tor* :D

EDITERT: Jeg ser at Burny kom meg i forkjøpet! Men ja, noe sånt for eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakker vi :D

Kroppsveekttrening er absolutt og anbefale om du er lei vektene, mye fordi prinsippene er de samme men veien er en annen:)

Det kreves tilvenning og det kreves at du lærer å bruke kroppen din som vekt, det stiller større krav til psyken da mange av øvelsene og teknikkene er avengige av at du klarer å presse kroppen din til å være en tung nok vekt. Om du trenger flere råd og tips kan jeg utdype nærmere :)

Ryktene skal ha det til at en artikel dedikert til dette emnet er like rundt hørnet, men ikke si jeg sa det!

Beklager min rettskrivning men jrg har sått av autocorreect på padda og tastaturet gikk tom for strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! :)

Siden jeg fortsatt driver aktivt med dans får jeg en del styrketrening derfra, den eneste grunnen til at jeg har fortsatt med vekter på siden er egentlig at jeg har lest så mye positivt om det her på fitnessbloggen :p

Men hvis annen styrketrening der man bruker egen kroppsvekt også er bra kan jeg jo kanskje heller gjøre mer av styrkeøvelsene fra dansingen ( i tilegg til slynge, svømming og pilates såklart!) Jeg elsker jo egentlig de fleste former for trening, bare ikke dette med vektløfting ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! :)

Siden jeg fortsatt driver aktivt med dans får jeg en del styrketrening derfra, den eneste grunnen til at jeg har fortsatt med vekter på siden er egentlig at jeg har lest så mye positivt om det her på fitnessbloggen :p

Men hvis annen styrketrening der man bruker egen kroppsvekt også er bra kan jeg jo kanskje heller gjøre mer av styrkeøvelsene fra dansingen ( i tilegg til slynge, svømming og pilates såklart!) Jeg elsker jo egentlig de fleste former for trening, bare ikke dette med vektløfting ;D

Om du ikke liker å løft vekter: Ikke gjør det. All trening er ikke nødvendigvis bra trening, vet du. Det er en fantastisk måte å forme kropp på, men om den formørker dagen, skal du ikke gjøre det. Jeg var på instruktør kurs for trx i høst, der jeg traff en 20 åring som hadde brukt kun slynge i 1 år, og han hadde en veldig godt utviklet fysikk, så du behøver iallefall ikke løfte vekter for å drive styrketrening.

Tai kwon do er også en god måte å få styrke på. På vårt studio har vi en instruktør som kjapt tar 100 raske push ups. Veldig veltrent fyr som ikke har løftet vekter før nå, grunnet en ryggskade. Den beste og raskeste måten å forme kropp og å bygge muskler på, er vekttrening, men det er ikke den eneste måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...