Gå til innhold

Trenger tips til å bygge en sterkere rygg


Snekker1

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 17 år gammel og har hatt problemer med ryggen dem siste ukene. Har hatt to låsninger i nakken før jeg fikk en real låsning i ryggen med muskelbetennelse og muligens strekk. Nå er jeg mye bedre igjen etter behandling og vil trene opp ryggen igjen for å unngå skader og for å få en sterk rygg og kjerne. Trente et år frem til begynnelsen av sommeren i år, men så stoppet det opp litt. Nå er motivasjonen tilbake og behovet for en sterk og frisk kropp stor.

Jeg spør rett og slett etter en plan og hjelp til hvordan jeg best kan trene meg opp igjen og deretter bygge enda sterkere. Og tips til gode vaner for bedre holdning gode treningteknikker og løfteteknikker for jobb. (Snekker)

Stor takk til de som tar seg bryet med å hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er snakk om låsninger, strekk og den mølja der vil du ha godt av litt "rehab trening" før du begynner med styrketrening - i form av å styrke svakheter og støttemuskulatur

Det er kjedelig, men forbannet nødvendig og de aller færreste tar faktisk den avgjørelsen dersom en stagnerer i en øvelse der det er for stor forskjell på agonist og antagonist og derav svak støttemuskulatur.

Heller noen uker med slik trening enn å måtte skyve det foran seg til stadighet og i verste fall måtte starte heeeelt om igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kjører gjerne rehab trening, men trenger litt hjelpe med hva slags øvelser osv det innebærer. :)

Generelt sett kunne jeg ramset opp en liten liste, men profesjonelt sett ville jeg sett litt mer på hva som faktisk trengs å jobbes med + sett deg gjøre det

FIkk du noen veiledning av vedkommende som behandlet deg, og/eller videre anbefalninger til trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner. Nei ikke fått noen spesiell veiledning fra vedkommende, kun små øvelser som holder skjelettet rett. (Har noe som heter "lock-foot") Men ingen treningsveiledning, vet ikke hvor mye kunnskap vedkommende har innenfor det feltet. Kjenner derimot en som har utdanning som fysioterapeut og drevet mye med trening, som jeg kan søke råd hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.helsesprederen.no/index.php?T=behandling&U=_lockfoot

Dette du har?

Mao - lengdeforskjell i beina, noe som 8 av 10 har mer eller mindre, meg inkludert.

Morsomt at de skal lage så mye fuzz ut av noe så enkelt(på lik linje med upper/lower cross, patellofemoralt smertesyndrom og lumbago), men dog - det er jo en grunn til at alt(mye) som har med kropp og helse å gjøre er fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips fra meg: For å kunne løfte og bevege det med god holdning er det viktig at du klarer å stabilisere skuldrene, ryggen og hofta. Start med å jobbe med thoracal ryggrad (sjekk denne videoen: http://www.mobilitywod.com/2011/07/episode-294-shoulder-what-to-fix-first-and-wii-mob/). Uten god ekstensjon av ryggen vil ikke skulderbladene ha rom til en stabil posisjon. Jobb også med muskulaturen mellom ryggrad og skulderblad (men en hard ball). Dette kan være en god start hvis du også mangler skulderstabilitet. Samtidig er det viktig at du vet hvordan du skal stabilisere hele systemet (sjekk denne videoen: http://www.mobilitywod.com/2012/05/torque-and-trunk-stability-part-1-how-to-stand/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...