Gå til innhold

Smerte i ankel, sliter med overpronering


Thombr86

Anbefalte innlegg

Hei

Har skaffet meg nye sko for å trene i (Innov-8 Fastlift 335) og de er forsåvidt gode å trene i.

Men jeg har merket at jeg har fått litt smerter i ankelen når jeg bøyer den helt bak.

Smerten ligger lokalisert i høyre side, bak ved akilles festet. Ingen smerter når jeg presser på akilles-senen, så jeg inbiller meg at det er i leddet et sted smerten kommer ifra

Skal nevnes at jeg overpronerer, og ankelleddet faller litt innover, og dermed blir det nok mer press på yttersiden.

Overproneringen + nye løftesko + at jeg kjører bøy hver økt (3ggr i uka) = skeivbelastning i ankelleddet, som fører til gnissning/slitasje?

Merker ingenting ved vanlig gange, kun når ankelen er helt strekt ut.

Har et sett med såler liggende, og må vel få lagt de i skoa raskest mulig, men det er såler beregnet for løping, så de er forholdsvis myke og kanskje ikke helt optimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite respons gitt :p

Hiver inn noen bilder som viser ankelen

Bilde 1: Står rett opp og ned med føttene litt spredd

[ATTACH]125654[/ATTACH]

Bilde 2 og 3, litt smalere, på bilde 3 har jeg "korrigert" med å trekke til meg tåballen og løftet innsiden av foten litt oppover.

post-8749-14440963364802_thumb.jpg

Finnes det øvelser som man kan gjøre for å få dette bedre, eller er eneste mulighet å få tak på skikkelige såler?

post-8749-14440963359544_thumb.jpg

post-8749-14440963362276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut som at du hyperekstenderer kneleddet ditt. Føler du at du "hviler" på kneleddet når du står?

Jeg vil tippe m. gastrocnemiusproblematikk

Utspringet til denne muskelen er på begge femurkondylene og fester seg på calcaneus, altså akillessenen. Jeg ser at calcaneus (hælen) er i en valgus stilling, som betyr pronasjon. Det dette gjør er å sette m.gastrocnemius på strekk. De hyperekstenderte knærne dine vil også være med på å strekke m.gastrocnemius.

Jeg vil anbefale at du kjøper deg sko med oppbygging på innsiden av foten, slik at du reduserer pronasjonen. Dette vil forkorte m. gastrocnemius og forhåpentligvis gi smertelette. Videre kan du legge vektskiver under hælen for å forkorte muskelen ytterligere.

Mvh Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for godt svar Teneighty !

Har løpesko/joggesko med oppbygging på innsiden, kjøpt på Löplabbet i fjor.

Eneste er at på jobb skal jeg gå med ESD sko, og for min type jobb, så er ESD sandaler det beste (trasker mye på betong)

finn en god fysioterapaut som kan ta en grundig undersøkelse mht evnt feilstillinger i ankel/knær/hofter, som kan laga riktig rehabprogram og såler som kompenserer for overpronering og evnt plattfot ol.

ortopeder bryr seg bare om skjære/ikke skjære....;)

lykke til! :)

Takker!

Regner med at veien å gå her er Lege - Henvisning > Fysio ?

Eller kan man ta omveier og fremdeles få det på egenandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Teneighty !

Har løpesko/joggesko med oppbygging på innsiden, kjøpt på Löplabbet i fjor.

Eneste er at på jobb skal jeg gå med ESD sko, og for min type jobb, så er ESD sandaler det beste (trasker mye på betong)

Takker!

Regner med at veien å gå her er Lege - Henvisning > Fysio ?

Eller kan man ta omveier og fremdeles få det på egenandel?

manuell terapauter kan du kontakte uten henv, men vanlig fysio må du ha lege rekvisisjon til. gå til legen, han vet kanskje hvilken terapaut som driver med såler også? ikke aller fysioterapauter har det som spesialfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig og se hva som skjer over noen uker. Ikke uvanlig at det blir litt sårt, men om det ikke blir bedre selv om du roer ned belastningen så kan det nok hende at du må holde deg til leg extension frem til du får fiksa ujevnhetene i fotfestet ditt.

Evt skaffe noen spesialsko?

Men jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg legetime på mandag nå, så får ta det den veien :)

Tipper/håper at det bunner ut i noen ekstra øvelser og nye såler til et par sko og at det over tid vil gjøre susen.

Tipper det ender med resept på voltaren og beskjed om å ta det rolig et par uker ;)

(Neida, finnes oppegående leger, men denne er veeeeldig vanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det ender med resept på voltaren og beskjed om å ta det rolig et par uker ;)

(Neida, finnes oppegående leger, men denne er veeeeldig vanlig)

Haha, fikk den sist jeg var der, da med en legg som var rar (muskelskade av noe slag tror jeg, ble bra etter noen mnd).. Needless to say: ble ikke en skvett bedre :p

Skal si at voltaren er det bare å drite i, dessuten fikser det ikke proneringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vel oppdatere om at legen mente at det var en betennelse/rift/skade/whatnot i et kors/leddbånd fra "hukkukulen" til bak på hælen.

Anbefalte meg kile/såle og tabletter, sa jotakk.. og dro derifra med forholdsvis uforrettet sak. :p

Tror jeg bare skal finne meg noen som kan bein og få meg en time og vurdering der før jeg evt går via legen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel oppdatere om at legen mente at det var en betennelse/rift/skade/whatnot i et kors/leddbånd fra "hukkukulen" til bak på hælen.

Anbefalte meg kile/såle og tabletter, sa jotakk.. og dro derifra med forholdsvis uforrettet sak. :p

Tror jeg bare skal finne meg noen som kan bein og få meg en time og vurdering der før jeg evt går via legen igjen...

Surprise, surprise! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har nemlig problemer med akilles pga overpronasjon og har fått anbefalt såler. Er det ingen vits å kjøpe det? Hva annet kan man gjøre for å bli kvitt overpronasjonen enn såler for å bli kvitt skadene?

Det er lite man kan gjøre for å bli kvitt overpronasjonen. Man har noen øvelser som hevder å gjøre det, men det krever MYE innsats og resultatet er så-som-så. Diskusjonen går mer på hvor mye såler faktisk korrigerer overpronasjonen og særlig om det har noen skadeforebyggende effekt. Vi har gode rehabiliteingsregimer for achillestrøbbel. De krever mye jobb, men resultatene er svært gode. Anbefaler deg å få noen til å tilpasse programmet til deg, ofte er det litt ting å tak i ved siden, men de standardiserte programmene er gode i seg selv. Kan skrive litt mer om dette når jeg har tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4
Det er lite man kan gjøre for å bli kvitt overpronasjonen. Man har noen øvelser som hevder å gjøre det, men det krever MYE innsats og resultatet er så-som-så. Diskusjonen går mer på hvor mye såler faktisk korrigerer overpronasjonen og særlig om det har noen skadeforebyggende effekt. Vi har gode rehabiliteingsregimer for achillestrøbbel. De krever mye jobb, men resultatene er svært gode. Anbefaler deg å få noen til å tilpasse programmet til deg, ofte er det litt ting å tak i ved siden, men de standardiserte programmene er gode i seg selv. Kan skrive litt mer om dette når jeg har tid :)

Tusen takk for et veldig bra svar! Skriv gjerne om det ved anledning, det hadde vært flott :) Jeg skal finne en fysio og komme i gang med behandling. Men forstår jeg deg rett i at man fikser som regel akillesplager med rehabiliteringsprogram, uten at man trenger å gjøre så mye med overpronasjonen? Trodde nemlig at overpronasjonen var årsaken og opprettholder "betennelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tipper du har veldig stramme quads og hoftebøyere. Heftig plattfot kommer etter man har hatt dårlig hoftestilling i mange år.

Har noe av det samme selv, det jeg gjør er å fokusere på å gå rettere og balansert med føttene. Samt stramme magen når jeg går for å rette bekkenet og rette ryggen.

Årsaken til plattfot er nemlig at man pga anterior pelvic tilt skifter tyngdepunktet. Og du må da jobbe med å nøytralisere dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...