Gå til innhold

Hvordan trene til 100m?


Anna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Har gått på friidrett og vil bare si at i en 100 meter er det nesten BARE teknikk som avgjør tempo. Alle sprintere når et punkt i sin kondisjon der de klarer å gi alt i de få sekundene det er snakk om. Derfor er det småtingene som det er viktigst å fokusere på. Hvor fort du kommer ut av blokkene/starter er superviktig! Øv på å ha en lyd som skal starte deg som du ikke vet når kommer.

Når jeg snakker om driller mener jeg altså korte løp der du gjør diverse ting, høye kneløft, rompespark (som jeg liker å kalle dem), gåing der du strekker benet helt ut 90 grader forran deg for hvert skritt og rytme.

Her er også styrketrening bra for å bli bedre! Masse frem- og bakside lår!

i tilegg er det viktig å huske på generell løpeteknikk, jeg vet ikke hvor mye du kan om sprinting, men de høye kneløftene og rompesparkene skal lære bena hvordan de skal bevege seg. HELE løpet skal foregå på tå! ja, du løper på tå! Det kan være vondt i begynnelsen, men når du får inn den teknikken og blir sterk nok i bena vil du merke at bena bare suser av sted.

Og bare for å sørge for at jeg har priket på alt, husk å len deg fremover når du løper siden tyngdekraften hjelper til, armene skal være robbotaktige og albuene skal konstant være 90 grader! Hendene skal være FLATE (INGEN KNYTTNEVER TAKK- det kaster bort energi) her er det skuldrene som er med å jobbe! I tilegg ble vi på trening alltid bedt om å spenne av musklene i fjeset. Hvis du ser proffene i slow motion som de ofte viser på TV ser du at kinnene og generelt all huden i fjeset slenger til alle kanter så de får de morsomste grimaser! Det er fordi de har lært seg å ikke kate bort energi på å lage ansiktsutrykk. Håper dette hjelper! Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser at dette er gammel tråd, men velger å svare.

100m=

Aksellarsjon (0-30m)

Toppfart 30-80m

Anaerob (80-100).

Forbedre seg:

Jobbe med å komme seg raskest mulig opp i fart, trene sprint etter god oppvarming, fokusere på starten, og dermed trene intervaller i lengden 30-60m, kjør laaange pauser slik at du klarer å opprettholde intensiteten.

Øke toppfart, løpe 100m sprint i en bakke hvor det går svaakt nedover, slik lurer du nervesystemet ditt til å løpe og bevege deg fortere enn du klarer på flat mark/motbakke. Dette kan du gjøre i kombinasjon med oppsettet til Asle.

Anaerob: Kjør sprintintervall- 3x60m, pause 20 sek, deretter seriepause 3 min, og gjør det en gang til 3x60m pause 20 sek.

Fin tutorial som viser hvordan man skal løpe, og hvorfor tredemølle er uegnet som treningssted hvis man skal forbedre seg på 100m.

Bakside lår som er en av de viktigste musklene når det kommer til sprint blir i for liten grad aktivert ved løping på tredemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...