Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en matplan og ønsker å motta tilbakemeldinger/tips/råd.

Litt kjapp info ; 26 år, 173 cm høy, 66 kg. Trener tung styrketrening 4 ganger i uken.

Ønsker å bygge muskler og gå ned i fettprosent. Er fornøyd med tallet på vekten og mitt eneste mål er en muskuløs og fit kropp.

Hvordan ser matplan ut? Er det for mye mat/for lite

( spiser kun kjøtt i helgene/ ved spesielle anledninger derfor er det mye fisk hvis det var noen som stusset på det)

Matplan

Måltid 1 - proteinpannekaker av Cottage cheese 105 g/1/4 av pakken (83 kcal, 14g protein)

3egg ( 234 kcal, 18g protein)

4 ss havregryn = 165 kcal

200g blåbær = 92 kcal

Måltid 2 - wraps av;

1 boks tunfisk i vann 56g (60 kcal, 13g protein)

2 buer speltlumper ( 90 kcal )

Agurk/tomat/salat

Måltid 3 - 280g laks ( 580 kcal, 55g protein)

400g Søtpotet ( 344 kcal)

Ønsket mengde grønnsaker

Måltid 4 - 1 torskefillet (100 kcal) med grønnsaker

Etter trening - 30 gram Proteinpulver (200 kcal, 23g protein)

Totalt : 1948 kcal, 141 g protein

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25764-matplan-for-myelite-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at du mangler 400kcal hvis du ønsker å legge på deg muskelmasse med din høyde/vekt og aktivitetsnivå

Tusen takk Therese :) Jeg brukte kalkulatoren til fitnessbloggen og tok utgangspunkt i svaret jeg fikk dær.

Har du noe tips til hvor de 400 kcal bør komme fra?

Hva burde jeg gjøre på de dagene jeg ikke trener? Kutte ca 5-600 kcal?

Annonse

Da regner jeg med du fikk basalforbrenning? Eller hvilket aktivitetsnivå valgte du?

Du kan fint fordele 400kcal over alle makronæringsstoffene - feks 37gr protein og karb og 11g fett (sykt nøyaktig jeg vet :p)

Spis det samme enten du trener eller ikke

Valgte moderat aktivitetsnivå 3-5 ganger i uken. Da jeg valgte basalfotbrenning fikk jeg ca 1400 kcal.

Haha, ja det var innmari nøyaktig. Skal eksperimentere litt og se hvordan energinivået og prestasjon på trening blir.

Er det noen grunn til at jeg bør spise det samme på dager jeg ikke trener?

Tusen takk for hjelp, setter stor pris på det :)

Kan vel godt spise litt mer på treningsdagene bare snittet blir det samme :)

I matplan ovenfor tok jeg utg.punkt i fitnessbloggen sin kalkulator og valgte moderat treningsnivå.

Hvis jeg forstår deg riktig bør jeg spise enda litt mer på treningsdager slik Therese også foreslår? Og følge planen over sporadisk på dager jeg ikke trener?

Synes også dette ser ganske så bra ut. Noen grunn til at du ikke har med karbohydrater etter trening, men proteiner?

Er blitt farlig opphengt i å få i meg proteiner siden jeg ikke spiser mye kjøtt :p

Hva anbefaler du etter trening? Riskake f.eks? :)

I matplan ovenfor tok jeg utg.punkt i fitnessbloggen sin kalkulator og valgte moderat treningsnivå.

Hvis jeg forstår deg riktig bør jeg spise enda litt mer på treningsdager slik Therese også foreslår? Og følge planen over sporadisk på dager jeg ikke trener?

Har du lyst til å spise mer på treningsdagene og føler du at det fører til bedre treningsøkter? Om du gjør så ville jeg spist litt mer karbohydrater på treningsdagene, f.eks 100g ris eller lignende til middag.

Hvis ikke så spiser du det samme på treningsdagene og hviledagene

Annonse

Har du lyst til å spise mer på treningsdagene og føler du at det fører til bedre treningsøkter? Om du gjør så ville jeg spist litt mer karbohydrater på treningsdagene, f.eks 100g ris eller lignende til middag.

Hvis ikke så spiser du det samme på treningsdagene og hviledagene

Okei, får nesten bare prøve meg litt fram Er det noen grunn til at man skal spise så mye på dager man ikke trener? For å ikke miste muskelmasse eller? I såfall er det ikke rart at jeg har stagnert. Har i såfall spist aaalt for lite på dager jeg ikke trener. Har holdt meg på 1400 kcal på treningsfri dager ( basalfotbrenning)

Tusen takk for svar og hjelp :)

Okei, får nesten bare prøve meg litt fram Er det noen grunn til at man skal spise så mye på dager man ikke trener? For å ikke miste muskelmasse eller? I såfall er det ikke rart at jeg har stagnert. Har i såfall spist aaalt for lite på dager jeg ikke trener. Har holdt meg på 1400 kcal på treningsfri dager ( basalfotbrenning)

Tusen takk for svar og hjelp :)

Kroppen trenger mat til restitusjon :)

Hmm...har begynnt på denne matplanen nå, og etter de siste treningsøktene våkner jeg skrubbsulten 4-5 timer etter at jeg har lagt meg.

Noen som vet hva det kan indikere/har erfart det samme og har en teori?

Usikker på når du trener, men om du kun drikker en proteinshake etter trening er det kanskje for lite? Selv har jeg alltid litt mer mat etter trening, men så trener jeg på ettermiddag så da har jeg en slags kveldsmat/middag etter (kommer an på hva jeg rakk før).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...