Gå til innhold

Alvorlig lavt matinntak pga medisiner


kristina

Anbefalte innlegg

Jeg står på en rekke medisiner som gjør at jeg går opp i vekt. De gjør at jeg alltid er sulten og har skikkelig sug etter mat, blir aldri mett og legger på meg av veldig lite mat. Jeg ligger nå stabil vekt på ca bmi 25 med et inntak på latterlige 800 kcal. Går jeg over det går jeg opp i vekt og som dere ser har jeg ikke så mye å gå på før jeg blir overvektig. Disse medisinene gjør meg også svært søvnig så jeg sover 14-16 timer i døgnet. Jeg studerer og prøver å bruke noen av timene i døgnet mitt på trening. Har som mål å trene 3 x 1t i uka. Jeg trener helst styrketrening og ønsker å bygge muskler. Er det i det heletatt mulig på et så lavt matinntak?

Selvsagt ønsker jeg å seponere medisinene etterhvert, helst med en gang, men da blir jeg alvorlig syk så det er litt veiing for og imot. Men jeg har sagt til legen min at slik jeg lever nå kan jeg ikke leve i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo litt. Har du fått noe informasjon av lege ang. disse bivirkningene? Høres usannsynlig ut at du stuper opp i vekt av å spise mer enn 800 kcal, for det er jo virkelig alt for lite. Kan det være du går opp i vekt fordi medisinene gjør at kroppen holder på vann? Hva har legen fortalt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du holdt på å kun inta kun knappe 800 kcal per dag da ? :huh: Vis du har holkdt en diett under 1200 kcalorier lenge nå, så er kroppen din i skikkelig sparebluss, det merker du når du skal begynne med å trene regelmessig. Du kommer til å ødelegge forbrenningen din, vis du ikke tilatter deg og spise litt mer om dagene. Mitt tips er at du kan ligge rundt 1200 - 1500 kcal om dagen, ünder 1200kcal vil vekten være stabil og gå i sparebluss, det gjør alle til og med meg :( Men ja det er elett og tro at man vil gå ned i vekt ved å spise lite eller helst ikke og spise i det hele tatt for og se bra ut, men sånn er det altså ikke :rolleyes: Fokuser heller på og spis sunn mat som øker forbrenningen din ytterligere og tren! Når du slutter på medisinene eller er på nedtrapp så vil jo vekten gå ned igjen, bare vær tolmodig! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av medisinen jeg står på fluanxol blokkerer 5HT-2 reseptorene som gjør at metthets egenskapen svekkes og at man da gjerne spiser for mye. Seroquel som jeg står på har hyponatremi som bivirkning samt blodglukose til hyperglykemiske nivåer og økt appetitt. Og flere av de andre står det vektøkning på. Jeg står på en rekke antipsykotika og det er medisiner som er kjent for at man legger på seg av. Jeg vil ikke legge på meg og må ned i rundt 800 kcal for å holde vekten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig undervektig da jeg begynte på medisine. Og har gått opp 40 kg nå til en BMI 25. De siste seks månedene har jeg ligget på 800 kcal og vært stabil, men det skal sies at jeg beveger meg lite, det blir med den treningen tre dager i uka og noen gåturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres jo virkelig ut som noe du burde prate med legen din om.

(Men du sier du legger på deg om du øker på kaloriene. Hvor lenge har du inntatt mer kalorier enn 800 før du gikk tilbake i så fall? Personlig ville jeg ikke brydd meg om vekta, men heller om målebånd, klær, formbilder og velhetsfølelse.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OBS! Skal stå:

Altså hvor lenge har du holdt på med en diett som er basert på kun knappe 800 kalorier da? :huh:

Er du klar over det, at vis du holder på en diett på under 1200 kalorier om dagen, så går kroppen din fort inn i sparebluss...? Skal love deg det at du vil merker det når du skal begynne med å trene regelmessig, vis du har tenkt til det :whistle: Kort forklart << Du kommer til å ødelegge forbrenningen din! >>, vis ikke du tilatter deg å spise litt mer om dagene. Mitt beste tips er at du kan ligge på rundt 1200 - 1500 kcal om dagen, ünder 1200 kalorier vil bare vekten være stabil, det gjør alle til og med meg :( Men ja det er lett å tro at man vil gå ned i vekt med en gang man spiser VELDIG lite, men det er HELT feil!

Fokuser heller på å spis sunn mat som heller øker forbrenningen din ytterligere og tren regelmessig!

Når du slutter på medisinene eller er på nedtrapp så vil jo vekten gå ned igjen, bare vær tolmodig! :happy:

Beklager for mye skrivefeil i det forrige innlegget mitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp til 1200 fordi legen min sa der burde jeg minimumligge og holder jeg ikke vekten der så er det medisinene sin skyld og ikke det at jeg har lav forbrenning. Jeg trodde jo det var årsaken at jeg hadde en ekstremt lav hvilemetabolisme, men det mente legen det ikke var. Så jeg gikk opp til 1200 kcal i to mnd. Og da gikk jeg fra 76 kg til 81 kg, jeg er 177 cm høy. Og da mente legen jeg skulle gå tilbake fordi det ikke var normalt med en sånn vektoppgang og at den skyltes medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinene i seg selv gjør ikke at du går opp i vekt. De påvirker sultfølelsen din og metthetsfølelsen, men det ser det ut til at du har grei oversikt på. Erfaringmessig (stått på sånne type medisin sjæl) så legger du på deg fordi du eter mer enn du tror. Min mening her er at du ikke har fullt så god innsikt i denne problemstilling som du selv opplever. Nå mente jeg ikke å være slem. I tillegg er det ingen her inne som har kompetanse til å hjelpe deg da medisinene dine brukes til alvorlige diagnoser. Har du et hjelpeapparat i rundt deg må du heller snakke med de, prøv å sørg for at de tar dine bekymringer og problemer på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett, det er vel bare jeg som er utålmodig. Men det er så forbanna surt at jeg ikke kan bli frisk og ha den kroppen jeg vil ha. Jeg føler med fanget med de medisinene mine. Du er sikkert lege Krembolle siden du sier at min lege tar feil. Men det er desverre henne jeg er nødt til å forholde meg til. Men tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha et langtidsperspektiv på ting, frøken. Fiks hodet, drit i vekta og kom tilbake sterkere og fittere om en stund. Vektoppgang er uheldig og kan virke demotiverende å føre til at du har lyst til å jumpe av medisinene, men bare hang in there:)
Tusen takk, jeg er vel kanskje litt utålmodig :) Men jeg ser så mange med min lidelse være overvektige så da blir jeg redd!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhhhh, the good old 5HT-2. Elsk og hat forhold.

Gikk på Remeron for en god stund siden. Spiste HELE tiden, klarte seriøst ikke å ligge unna mat i det hele tatt. Gikk opp 10kg på to uker. Gikk til legen og han bytta Remeron mot Effexor (venlafaxine) og matlysten ble normal igjen (fikk bedre effekt også faktisk). Snakk med legen din. Srsly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok dessverre ikke noe du kan få et godt svar på her på Fitnessbloggen. Anbefaler deg å ta kontakt med legen din igjen og drøfte matinntaket ditt med henne. Evt kan du spørre om henvisning til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg i tillegg.

Stenger denne tråden for videre svar.

-Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...