Gå til innhold

Jeg slanker min far


pingla

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som er overvektig, han har fått beskjed av legen om å gå ned i vekt, men gjøre ikke noe med det. Nå har han måttet begynne på medisin for høyt kolesterol, han vil så gjerne ned i vekt, men vet ikke helt hvordan han hverken skal spise eller trene. Hans oppfatting av "trimming" er ut å gå tur. Jeg kjøpte et sett manualer til han til jul ifjor, men de har vel enda ikke vært tatt ut av esken.

Kostholdet er vel også så som så med, i løpet av en arbeidsdag spiser han 2brødskiver, en kl 10 og en kl 12, også spiser han kanskje en frukt. Når han kommer hjem trapper han innpå med middag fordi han er ihjelsulten. Så spiser han kanskje en brødskiver eller to sammen med et glass melk til kvelds.

Nå har jeg bestemt meg for å prøve å hjelpe han på vei, men er litt usikker på hvordan jeg skal regne ut kaloribehov, jeg prøvde en kalkulator da havnet han på ca 2100 kcal på vedlikehold. Han er 1,76 høy og veier 110kg, er ikke 21ookcal litt lite?

Hadde vært veldig fint hvis noen kunne hjulpet meg litt med hvordan jeg skal regne ut dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge fitnessbloggen sin kalorikalkulator vil han ha:

basalforbrenning på 1955 kcal

stillesittende 2346 kcal (lite eller ingen trening, kontorjobb)

lett aktiv 2639 kcal (lett trening 1-3 ganger pr uke)

Jeg tok bare 50 år i alder, jeg vet ikke om det stemmer ;-). Forbrenninga forandres pittelitt ifølge kalkulatoren, f.eks når jeg tok 40 år så er lett aktiv på 2707 kcal og når jeg tok 55 år er den på 2606 kcal.

Men altså, si at han er ca 2400 kcal pr dag. Hvis han går ned 500 kcal, altså spiser 1900 kcal og øker mengden fysisk aktivitet pittelitt vil han nok se forandringer.

1900 kcal høres kanskje lite ut, men jeg spiste i perioden jeg telte kalorier 1200-1300 kcal og det var masse mat, det gjelder bare å velge korrekt mat. Å spise brødmat er nok noe som må minskes en god del på, man holder seg ikke lenge mett på ei skive :p (men det regner jeg med at du vet..).

Lag en plan over hva han kan spise :) Det hjelper med lister :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Glemte skrive alder jeg da, han er 54 år, så da var du ikke så langt unna;)

Da får jeg prøve å få han til å holde seg på 1900kcal, skal sette opp en liste til han med forslag over hva han kan spise, har til og med fått han på gli til å kjøpe seg protein:thumbsup: Og den brødskiva skal jeg nok få luket ut ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Han kan selvsagt ha insulinresistens (evt. diabetes, selv om magen ikke er litt ekstra stor kontra resten), men en signifikant stor mage er ofte en indikasjon...

Ift. kalorimengde ville jeg lagt meg på rundt 2000 kcal, og se hvor du "kommer" med det. I tillegg ville jeg jeg lagt meg på 220 gram proteiner (2 x kroppsvekt) = 880 kcal. Resten ville jeg fylt opp med sunt fett og karbohydrater hovedsaklig fra grønnsaker.

Prøv å få han til å veie seg en gang i uka på samme tidspunkt, gjerne på morgenen etter dobesøk, men før inntak av mat og drikke.

La det gå et par uker, og se hvordan det hele går. Holder han seg til planene, men ikke opplever vektnedgang, ville jeg gått ned med ca. 200 kcal/dag...

Når det kommer til trening, så har ikke jeg så peiling. Jeg vet heller ikke hvor god form han er fra før. Har han noen tilleggsproblemer som er verdt å nevne? KOLS, astma, epilepsi, artritt, etc.?

Og dersom du setter opp en "matplan" til faren din, må du gjerne dele den med oss, slik at vi kan komme med eventuelle innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har ingen andre ålaher, men han har fått beskjed av legen om at han er i risikosonen for diabetes og bør ned i vekt.

Han er ikke akkurat så god form fra før, han har en jobb der han sitter mye i ro, og er forholdsvis ganske rolig etter jobb også. Han og kona går en times tur av og til, men det er vel det nærmeste han kommer trening. Jeg tenkte å få ham til å gå faste dager eventuelle på ellipsemaskin. Også innføre litt styrke, tror det kan være greit å ta en litt myk start så kanskje han blir gira på mer etterhvert hvis han ser vekten begynner å gå nedover:-) Det viktigste er først og fremst og få kostholdet på plass tror jeg, skal legge ut matplan ja, har ikke så veldig mye peiling selv så det er kjempefint med innspill:-)

Tusen takk for råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du vil hjelpe faren din ned i vekt! Jeg tror det vil hjelpe om du prøver å gjøre noen endringer i det kostholdet han har nå, heller enn å snu opp ned på alt, med mange nye ting på en gang. Da tror jeg sjansen for at han vil følge opplegget over tid er relativt bedre. Større fokus på proteinkildene (kjøtt og fisk), bytt ut deler av ris/pasta/poteter med mer grønnsaker, prøv å innfør sunnere sauser etc. Bruk bær og sukrin som dessert f. eks. Små endringer vil over tid kunne gjøre en ganske stor forskjell.

Hadde jeg vært en mann på 54 år hadde jeg ikke satt pris på å måtte gå på denne ellipsemaskinen i det hele tatt!:p Da er en halvtimes gåtur hver dag et mye bedre alternativ, og allerede da har man gjort mye for helsen sin. Husk at et treningssenter er et veldig merkelig sted for noen som ikke har tilbrakt mye tid der! Da er du kanskje bedre tjent med å innføre øvelser med kroppsmotstand som utføres hjemme. Deretter kan du begynne å lufte tanken om å styrketrening på et treningssenter.

Kom gjerne med oppdateringer på progresjonen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd Mr M:-) tror du har rett i det at jeg ikke skal snu opp ned på alt, men få han til å velge mer riktig mat. Vanligvis når han skal ned i vekt spiser han altfor lite mat og går rundt sulten hele tiden, eller så er det på Nokas diett. Men om han går ned et par kilo så kommer de jo tilbake med en gang han begynner å spise igjen, så jeg har lyst å vise han at kan gå ned selv om han kan spise god mat og spise seg mett.

Haha, nei ellipse er vel kanskje ikke noe for dere menn:-p

Så det blir vel helst gåturer ja, de har en ellipsemaskin hjemme, det var derfor jeg tenkte på den:-)

Tenkte å starte med litt enkle styrkeøvelser, slik at han kanskje får litt smaken på det før jeg øker mengden litt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Elipsemaskin er helt topp for din "gamle far ".

Hvorfor ikke gå på en langspleis for å kjøpe en hjemme, vil være ei fin investering.

Snakker av erfaring, er selv overvektig og her topp m.h.t knær.

Fin til både styrke og intervall.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@pingla: Det høres ut som en fornuftig plan! Om ellipsemaskinen er hjemme stiller det seg litt annerledes. Da kan den sikkert være et fint alternativ når det er forferdelig vær ute og lysten til å ta seg en tur er liten!:) Hovedbudskapet til din far bør være at endringene i kosthold og aktivitet skal være livsvarige, ikke midlertidig. Om det ligger i bunnen for alt dere gjør kan dette gå veldig bra!

@roald: Jeg skjønner at ellipsemaskinen kan være fin om man har dårlige knær eller andre belastningskader. Om man ikke har det, finnes det veldig få unnskyldninger for ikke å gå seg en tur! Det er jo derfor vi har bein:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er litt som du skriver. Bortsett fra at han alltid har vært aktiv etter jobb (det vil si: han startet på nytt med unger, så han har 3 stk som er 2, 7 og 9 år. Disse her må man løpe etter 90% av tiden :p). Han hadde den kulemagen, meget spinkle bein og armer. Rundt ansikt. Bare ved å forandre på kostholdet siden sommer har han gått ned masse! Han har ikke gjort noe mer enn å kutte ut brød, pasta, ris og godteri. Lavkarbo-light kan man vel si (litt påvirka av meg...lavkarbomonsteret i familien). For han ville det aldri ha fungert å telle kalorier. Han kunne ikke brydd seg mindre om å telle ting. Han vil ikke ha stress. Å telle kalorier (og karbohydrater) er stress og bortkastet tid i hans øyne.

Nå har han en pitteliten mage igjen, som helt sikkert kommer til å forsvinne i løpet av neste halvår ;-). Og, han lar seg få lov til å skeie ut nå når det er jul, tror det "hjelper" selv om han kanskje går opp 3 kg i løpet av juleuka..(det er jo hovedsaklig vann og ikke fett da..på så kort tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er litt som du skriver. Bortsett fra at han alltid har vært aktiv etter jobb (det vil si: han startet på nytt med unger, så han har 3 stk som er 2, 7 og 9 år. Disse her må man løpe etter 90% av tiden :p). Han hadde den kulemagen, meget spinkle bein og armer. Rundt ansikt. Bare ved å forandre på kostholdet siden sommer har han gått ned masse! Han har ikke gjort noe mer enn å kutte ut brød, pasta, ris og godteri. Lavkarbo-light kan man vel si (litt påvirka av meg...lavkarbomonsteret i familien). For han ville det aldri ha fungert å telle kalorier. Han kunne ikke brydd seg mindre om å telle ting. Han vil ikke ha stress. Å telle kalorier (og karbohydrater) er stress og bortkastet tid i hans øyne.

Nå har han en pitteliten mage igjen, som helt sikkert kommer til å forsvinne i løpet av neste halvår ;-). Og, han lar seg få lov til å skeie ut nå når det er jul, tror det "hjelper" selv om han kanskje går opp 3 kg i løpet av juleuka..(det er jo hovedsaklig vann og ikke fett da..på så kort tid)

Tror Opheliia er inne på noe vesentlig her. Greit nok å telle kalorier når man skal på en kortvarig diett, men å basere 20-30 kg vektnedgang på kaloritelling blir anderledet og det skal veldig mye vilje og dedikasjon til for å klare å gjøre dette over så lang tid som kreves.

Kan man klare å gå ned i vekt ved kun å velge bort de mest kalorifylte matvarene og redusere karbohydratene så vil det være mye bedre. Da lærer man seg også et kosthold man kan leve på over tid og som ikke gjør at man hopper opp i vekt igjen når dietten er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror Opheliia er inne på noe vesentlig her. Greit nok å telle kalorier når man skal på en kortvarig diett, men å basere 20-30 kg vektnedgang på kaloritelling blir anderledet og det skal veldig mye vilje og dedikasjon til for å klare å gjøre dette over så lang tid som kreves.

Kan man klare å gå ned i vekt ved kun å velge bort de mest kalorifylte matvarene og redusere karbohydratene så vil det være mye bedre. Da lærer man seg også et kosthold man kan leve på over tid og som ikke gjør at man hopper opp i vekt igjen når dietten er ferdig.

Og så er det en veldig stor forskjell på mange av oss her inne og våre overvektige fedre :p. De fleste her inne som orker å telle ditten og datten har mest sannsynlig et konkret mål å nå ala bodyfitness-konkurranse, øke i styrke osv, men våre fedre(og mødre) som ikke har disse målene å nå så blir det å telle veldig "langdrygt" og slitsomt å telle.

Jeg har troen på å holde det så enkelt så mulig for våre kjære fedre som skal ned i vekt :D. Så lenge det er nok (noe det ofte er) så ser jeg ikke poenget med å stresse med å telle ditten og datten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for gode innspill:-) jeg tror nok det må gjørest enkelt ja, telle kalorier hadde han nok aldri kommet til å gjort selv. Derfor tenkte jeg at jeg kunne telle litt for han og gi han litt forslag til hva han kan spise, jeg tenker først og fremst på lunsjen hans. Hvis han hadde spist mat han ble mer mett av på jobb hadde han kanskje ikke overspist så mye når han kom hjem fra jobb. Jeg skal sette han igang med å gå hver dag i første omgang. Kanskje legge inn en liten treningsøkt med styrke en dag i uken, med litt enkle øvelser bare for å få han litt igang. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig gode resultat med en PSMF-versjon med litt karbo, pluss gåturer og egenvektsøvelser for min far. Kommer an på hvor mye du tror han tåler og hvordan han fungerer. For min far på 50, som tok en sykkeltur i ny og ne, men ellers er lat så fungerte det veldig bra. Han veide 115-120kg og er 180. Bare å spør om du synes at dette høres interresant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig gode resultat med en PSMF-versjon med litt karbo, pluss gåturer og egenvektsøvelser for min far. Kommer an på hvor mye du tror han tåler og hvordan han fungerer. For min far på 50, som tok en sykkeltur i ny og ne, men ellers er lat så fungerte det veldig bra. Han veide 115-120kg og er 180. Bare å spør om du synes at dette høres interresant ut.

Jeg vil gjerne høre mer om hvordan dere gjorde det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...