Gå til innhold

svai i ryggen-feil eller riktig?


psychgeek

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg kjører vanlig markløft 1 gang i uka og vet at man skal sørge for å holde ryggen mest mulig rett under utførelsen. Det jeg lurer på er om jeg bør streve med å holde ryggen rett, eller om det er ok å ha svai i ryggen. Med svai mener jeg ikke krumning utover, men altså innover (det beste jeg klarer å forklare).

Jeg legger merke til at spesielt mot slutten av utførelsen når man også trekker skuldrene bakover at ryggen blir mest svai.

Jeg legger merke til at jeg "kjenner" øvelsen litt mye i korsryggen, men så har jeg noe overdrevet svai i ryggen fra før av. Usikker på om det er en god følelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ofte jenter slite med dette. Tyder på først og fremst på at erector (musklene som holder ryggen eregert) er overaktive eller mye sterkere enn magemusklene, som bøyer ryggen.

Du skal ikke trekke skuldrene bak, men "låse" dem fast i nøytral stilling. Opp med kassa, lås skuldrene, pust dypt inn i magen og press alt du har.

Kan hende at dette er en kompensasjon som skjer pga dårlig stabilisering i skulderbladet, ville undersøkt om det poppa ut bak under løftet, om jeg var deg.

Ryggen skal altså være nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...