Gå til innhold

Hvor stor del av kosthold skal bestå av fett?


Morrissey

Anbefalte innlegg

Trener for tiden SS og lurer på hvor stor andel jeg skal ha av fett i forhold til karbohydrater og proteiner. Holder meg på +- 3500 kalorier hver dag og og spiser rundt 240 g protein, 380g karbohydrater og 200g fett. Ifølge appen min bør jeg ligge på 75g med fett noe som virker veldig lite i forhold til hva jeg spiser hver dag. Vil jeg komme til å legge på meg mest fett av å spise mye fett? Skal sies at appen min ikke skiller mellom mettet og umettet fett og jeg spiser mye umettet fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt så mye om at jeg bør få i meg massevis av kalorier for å få muskelvekst men lite om hva de kaloriene skal bestå av. Litt rart da en kompis kan spise likemye kalorier som meg bare at maten hans er drittmat bestående av hamburgere, pizza og kjøttdeig, mens jeg spiser ren mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var egentlig for å understreke at kalorier kan være så mangt innen mat.

Jeg har regnet ut vedlikeholds inntaket mitt i kalorier. Der jeg går ca 500 kalorier i overskudd når jeg trener SS.

Det er en selvfølge at man kan fylle opp kalorikvoten med forskjellig type mat, så bare ikke at du hadde noe poeng med å skrive at kompisen din spiser pizza? hvordan er det relevant til ditt matinntak?:-)

500kcal + er et typisk overskudd, og du vil mest sannsynlig legge på deg både muskler og fett ved et slikt overskudd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener at de offentlige anbefalingene ikke er gode om man har litt andre mål med trening/aktivitet enn å "gå noen turer i ny og ne". Er heller ikke enig med proteinanbefalingen.

Hvorfor er du uenig i proteinanbefalingene? Om man velger å ligge høyt på proteinene, som forøvrig er anbefalt for aktive, vil 20%E tilsvare 175g protein, noe jeg så godt som kan garantere at er mer enn nødvendig. Han kan til og med gå ned til 15%, på 132g, og fremdeles være innafor. Ingen vekt oppgitt, men jeg vil tippe 132g også er greit over 1.5g/ffm.

Personlig mener jeg de offentlige anbefalingene er solide og betydelig mer forankret i forskning enn brosciencen som herjer. Det er ikke toppidrettsutøvere vi snakker om, selv om folk liker å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De nye revurderte offentlige anbefalingene gir rom for store variasjoner hvorav andelen fett kan bestå mellom 25-40 E%. I Frankrike har man til og med gjort det mer detaljert ved å spesifikk ha anbefalinger for egne fettsyrer som er antatt mer kolesteroløkende enn andre. Uansett!

Det har flere gang vært presisert fra tradisjonell idrettsernæring at mengde karbohydrater skal sees i forhold til ; intensitet, varighet samt målet med øktene. Ikke vet jeg hvor Therese får ifra at de offentlige anbefalingene er basert på "relativt lite aktive mennesker" når disse er rettet mot den friske delen av befolkningen. Ei heller på hvilket grunnlag hun er uenig med proteinbehovet. Idrettsutøvere kan med fordel ikke ligge under <20E% ifra fett. Når det gjelder proteiner så er et viktig poeng er at et økt aktivitetsnivå krever mer mat, og det økte inntaket fra dette vil for de aller fleste være mer enn nok til å dekke det økte behovet ifra protein. I tillegg vil trente personer sannsynlig ha en mer effektiv resirkulering av endogent kroppsprotein.

For idrettsutøvere så er det egne anbefalinger og både KH og protein måles i gram / per kg, mens fett i E%.

(5-12 gram per kg kg avhengig av treningsmengde) (Proteiner 1,4 - 2,0 gram / per kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...