Gå til innhold

Ufrivillig vektoppgang i jula


Annix

Anbefalte innlegg

Jula er for de fleste, inkl. meg selv, assosiert med "fråtsing" (man har lett for å spise mer enn man forbruker) i fet og sukkerholdig mat. Det jeg lurer på, (og dette har sikkert blitt spurt om flertallige ganger før, og har nok heller ikke et konkret svar) er; hvis jeg har et kalorioverskudd på 1000-1500 kalorier per dag i 5-7 dager i strekk, hvor mye ca vil jeg da legge på meg?

Har lest Roberts fantastiske artikkel

http://fitnessbloggen.no/7-tips-for-a-holde-juleflesket-unna-sideflesket/

men fant ikke helt svaret på ovennevnte spm. Ser han skriver at "minst halvparten av de kiloene du har lagt på deg er væskeretensjon og mer glykogen i musklene som følge av den uvante maten, saltinntaket og karbohydratene". Vil dette dermed si at det er lett å bli kvitt de ekstra kiloene, når man kommer inn i normal trenings og kostholdsrutine igjen?

Jeg er 171 høy og veier 56 kg, trener styrke og spiser sunt resten av året.

Skjønner selvsagt at man slipper dette problemet ved å spise mindre enn det man forbruker, men synes litt ekstra "kos" (les: ribbe, pinnekjøtt, marsipan, julekaker) hører med i jula. Med så energitett mat skal det ikke mye til før man har et overskudd på 1000-1500 kalorier per dag, ihvertfall ikke for undertegnede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du faktisk har et overskudd på 1000-1500 kalorier i gjennomsnitt hver dag i en uke så vil du i teorien kunne legge på deg 1 - 1,5 kg fett. I tillegg vil du kunne legge på deg litt væske (hvor mye er avhengig av hvordan dietten din har vært tidliggere). Er du heldig så utnytter kroppen det ekstra energiinntaket til å lage litt muskler også, så er ikke sikkert alt overskuddet blir lagret som fett :)

1 kg fett nylagret fett fjerner man jo raskt på en uke eller to likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk har et overskudd på 1000-1500 kalorier i gjennomsnitt hver dag i en uke så vil du i teorien kunne legge på deg 1 - 1,5 kg fett. I tillegg vil du kunne legge på deg litt væske (hvor mye er avhengig av hvordan dietten din har vært tidliggere). Er du heldig så utnytter kroppen det ekstra energiinntaket til å lage litt muskler også, så er ikke sikkert alt overskuddet blir lagret som fett :)

1 kg fett nylagret fett fjerner man jo raskt på en uke eller to likevel :)

Siden jeg allerede har fråtset en uke (siden lørdag) har jeg ganske god info å komme med

Har lagt på meg ca 2 kg, regner med at en del av det er vann, men i allefall halvparten er fett. Jeg har sikkert spist 4000 kcal om dagen (np kidding), så er ganske fornøyd jeg :D

Har lov til å fråtse til og med julaften, så blir det psmf-ish fra første juledag til jeg drar på ferie.

Går som SMØR !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allerede har fråtset en uke (siden lørdag) har jeg ganske god info å komme med

Har lagt på meg ca 2 kg, regner med at en del av det er vann, men i allefall halvparten er fett. Jeg har sikkert spist 4000 kcal om dagen (np kidding), så er ganske fornøyd jeg :D

Har lov til å fråtse til og med julaften, så blir det psmf-ish fra første juledag til jeg drar på ferie.

Går som SMØR !

Oi! LIKER! Da er det bare å sette i gang matgildet her:) Høhø! Hvor lenge skal du være på PSMF da? Og hvor mange kg satser du på å miste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir til jeg drar på ferie, 29. Juli. Dietten blir mest for å miste alt vannet - jeg ser jo ut som en flodhest nå. Er jeg heldig forsvinner lott fett også, men stresser ikke sånn med det. Dietten jeg legger meg på på nyåret kommer uansett til å løpe i en fire mnd tid, så da vil jeg ikke starte for hardt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør heller litt IF i jula og kos dere. Selv skal jeg ta'n helt ut på julaften og nyttårsaften (men ikke noe alkohol, bortsett fra kanskje litt Bailey's på julaften). Ved å ikke spise før middagen blir servert og slutte i folkelig tid vil det ikke bli sååå ille. Selv skal jeg i hvert fall fortsette med syklisk PSMF, og julaften og nyttårsaften havner uansett på "kosedagene" mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ostepopdietten har hjulpet meg til å øke mye i styrke!

Jeg bruker grandiosadietten til tider. I morgen skal jeg steke opp en halvkilo taco-kjøttdeig, dumpe det på toppen av en grandis og spise HELE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker grandiosadietten til tider. I morgen skal jeg steke opp en halvkilo taco-kjøttdeig, dumpe det på toppen av en grandis og spise HELE :D

Omg, hørtes nice ut. Må hjem til mamma og spise grøt i morgen jeg. Men i romjula går jeg tilbake til sukkerdietten.

For å frustrere trådstarter litt mer - i jula går jeg normalt ned i vekt faktisk. Dette er selvsagt på grunn av sukkerdietten. Dersom jeg BARE spiser godteri og dritt, blir jeg så kvalm at jeg faktisk ikke klarer å trø i meg over nine thousand kcal. Det går der i mot ganske ille om jeg kombinerer godteri med ordentlig mat. Er selvsagt ikke vann/muskler jeg går ned. Kuuun fett. :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Føler ikke at jula har fart så ille med noenting, til tross for noen store middager, gjentatte besøk til riskrembollen i kjøleskapet, og en del skumnisser. 4-splitten har gått som vanlig, og med et par zumbatimer innimellom føler jeg meg egentlig helt fin. Vekta på studio er ødelagt for tida, så ikke får jeg sjekka heller.

Jeg synes at så lenge treningsrutinen går sin gang, er det ikke tungt å vende tilbake fra ferie og utvidet tilgang på mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fråtsa som en gud hele jula (og en stor del av eksamenstida) og har bare gått opp et par kilo.

Jeg vet at jeg har mistet en del muskelmasse, men faen heller, jula er til for å kose seg og de ekstra kiloene blir jo bare ekstra motivasjon når jeg endelig får begynne å trene igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6-7 dager med ganske heftige utskeielser på matfronten, har jeg ikke gått opp et gram...! Synes det er helt utrolig..! Eneste "treningen" jeg har hatt er en times gåtur * 3 i moderat tempo i løpet av den siste uken. Spist ALT jeg har hatt lyst på:gjærbakst, marsipan, julekaker og generelt mye fet julemat. Slipper heldigvis en uke med PSMF som jeg i utgangspunktet hadde tenkt (hadde regnet med å veie noen ekstra kilo i skrivende stund, enn det jeg gjorde da jeg innledet denne tråden). YAY!

Nå ser jeg frem til ny sunn start på året; masse sunn næringsrik mat, mye tung styrketrening kombinert med et par kardioøkter i uken:)

Godt nyttår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...