Gå til innhold

Ufrivillig vektoppgang i jula


Annix

Anbefalte innlegg

Etter 6-7 dager med ganske heftige utskeielser på matfronten, har jeg ikke gått opp et gram...! Synes det er helt utrolig..! Eneste "treningen" jeg har hatt er en times gåtur * 3 i moderat tempo i løpet av den siste uken. Spist ALT jeg har hatt lyst på:gjærbakst, marsipan, julekaker og generelt mye fet julemat. Slipper heldigvis en uke med PSMF som jeg i utgangspunktet hadde tenkt (hadde regnet med å veie noen ekstra kilo i skrivende stund, enn det jeg gjorde da jeg innledet denne tråden). YAY!

Nå ser jeg frem til ny sunn start på året; masse sunn næringsrik mat, mye tung styrketrening kombinert med et par kardioøkter i uken:)

Godt nyttår:)

Samme her! Jeg gikk faktisk ikke opp noe heller! Og jeg har virkelig kost meg i jula. Rart, men jeg klager ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man er på diett før jula og så spiser godt så er det en naturlig reaksjon å gå ned i vekt. Les Lyles artikler som "swooshes" (tror jeg han kaller dem). Det går visstnok på at fettcellene tømmer seg for fett, og glycerol blir liggende igjen. Det tiltrekker seg vann og når man spiser over vedlikehold tømmer de seg for dette vannet. Det er i hvert fall kortversjonen slik jeg tror den kan komprimeres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fråtsingen i jula er et av årets høydepunkt spør du meg! :) Nøkkelen (etter min mening) er innstilling. Selv om jeg går inn i en periode med fråtsing må jeg være innstilt før perioden starter at dette er kalorier som MÅ av igjen over nyåret. Dette må være en sementert innstilling før fråtsingen starter, og dette gjør at jeg spiser hva jeg vil med god samvittighet. :D Problemet for mange føler jeg er at de går ubevisst inn i juleperioden og får bortimot sjokk når de ser seg i speilet eller veier seg over nyttår. Som igjen fører til treningsvegring, og/eller vansker med å holde et underskuddskosthold.

Men det høres jo ut som du ikke har det så verst likevel, annix. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fråtsingen i jula er et av årets høydepunkt spør du meg! :) Nøkkelen (etter min mening) er innstilling. Selv om jeg går inn i en periode med fråtsing må jeg være innstilt før perioden starter at dette er kalorier som MÅ av igjen over nyåret. Dette må være en sementert innstilling før fråtsingen starter, og dette gjør at jeg spiser hva jeg vil med god samvittighet. :D Problemet for mange føler jeg er at de går ubevisst inn i juleperioden og får bortimot sjokk når de ser seg i speilet eller veier seg over nyttår. Som igjen fører til treningsvegring, og/eller vansker med å holde et underskuddskosthold.

Men det høres jo ut som du ikke har det så verst likevel, annix. ;)

Veldig enig i det du skriver Besk! Som jeg skrev ovenfor, var jeg veldig innstilt på å bli kvitt de eventuelle ekstra kiloene ved å spise etter PSMF fom 1 januar tom 7 januar (grunnet null vektoppgang slipper jeg da dette). Tror mye av grunnen til at jeg ikke gkk opp i vekt i jula er at jeg stresset ned betraktelig etter en måneds intensiv eksamensperiode. Stress er virkelig undervurdert, både i vektsammenheng og generell psykisk og fysisk helsesammenheng. Dette er for øvrig et tema for artikkel jeg etterlyser her på fb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i hva du skriver. Eksamensperioden er en uhyggelig farlig periode for oss studenter som ønsker et noe over gjennomsnittet sunt kosthold og samtidig ønsker et tålelig aktivitetsnivå. Stress spiller da en sentral rolle som gjør at noen lettvinte løsninger gjør at vanlige rutiner blir undertrykket. Når prestasjonsangst, tidspress og forventninger, forsvinner i juletiden, vil man komme tilbake i vanlige rutiner slik at man som regel kunne opprettholde vekten.

Men jeg tror noe av årsaken til din opprettholdelse av vekten i løpet av fråtseperioden er rett og slett at kroppen er veldig tilpasningsdyktig! :) Kroppen tilpasser seg over lengre tid hva man konsumerer av energi (altså, grunnen til kroppen lagrer overskuddsenergi til fett), og er ikke kroppen din tilpasset et høyt energiinntak vil den automatisk øke forbrenningen for å håndtere kortsiktig kalorioverskudd. Kroppen din tilpasser seg altså den kortsiktige fråtsingen iløpet av julen. Poenget er likevel at det er kortsiktig, og over lengre tid vil kroppen adaptere et høyere energiinntak (altså, lagring). I tillegg er du bra trent som betyr at du har et høyt hvilestoffskifte (forbrenning når man er i ro). Til sammen betyr dette at du ikke nødvendigvis går opp i vekt iløpet av korte fråtseperioder, annix. :)

Nå er disse tankene basert på egne erfaringer, så ta de med en klype salt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...