Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca 7 uker siden tryna jeg på sykkel, og fikk høyre skulder helt eller delvis ut av ledd under fallet (se for deg armen skrått ut foran kroppen med ca 90 grader i albueleddet, før skulderen blir smelt forover og ut av posisjon før det treffer bakken. Har slarkete leddbånd, og fikk ingen brudd eller avrivninger). I går testa jeg ut benk for første gang siden fallet, og plutselig har løftebanen min blitt helt skeiv. En video sier mer enn tusen ord, så here you go:

Dette er lett (bare stanga), og det føles helt seriøst ut som at stanga treffer rett over brystet sånn den pleide. Jeg klarer å presse høyre albu nesten opp der den skal være, selvom det da føles ut som jeg har albuen oppi øra. Legger jeg på mer vekter kjenner jeg det i skuldermuskulaturen og ingenting i brystet. Er det noen som har peiling på hva dette kan skyldes? Har jeg tøyd noe såpass mye at bevegelsesutslaget har endret seg, og hva er det evt. som er for "tøyelig"? Hvordan bør jeg gå fram for å få ting på plass igjen?

Takker og bukker for alle input :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24920-skulder-ut-av-ledd-skeiv-benkpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

• 6 måneder senere...

Hei!

Her er det flere ting å ta hensyn til, er bevegelsen din blitt slik pga kompensering for noe du "er redd for" skal gjøre vondt i bevegelsesbanen eller rett og slett tilpasning etter rehabiliteringen eller som følge av en annen kompensering ved en annen bevegelse som første eksempelet - som forøvrig er veldig vanlig etter en slik skade.

En annen ting er at du løfter stabilt og ikke har vondt! Hvorfor da tvinge deg inn i en annen bevegelsesbane?

Nå vet jeg ikke hvordan skulderen din er blitt fullt rehabilitert eller ikke, men mest sannsynlig er det en eller annen kompensering du har gjort ubevisst som fører til dette bevegelsesmønsteret :)

Gammel tråd dette her, men kan jo svare allikevel :)

Tror mye av årsaken var (som Therese foreslår) "dårlig kommunikasjon" med albuen og rare bevegelsesmønstre som følge av at jeg var redd for at det skulle gjøre vondt. Det kom seg greit etter x antall uker med mye stabiliseringøvelser og benk m. strikk rundt albuene, og er helt fin igjen nå :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...